Riktigt kräsen katt

Gimlan

Trådstartare
Min ganska nyinförskaffade katthona (ragdoll fyra år, hona, kastrat) har visat sig vara galet kräsen så nu vill jag ha tips på mat som har OK innehåll och som kan attrahera även en riktigt kräsen katt.

Torrfoder är hennes grej i livet, blötmat verkar hon tröttna på väldigt snabbt, har testat en rad sorter. Ev skiter vi i blötmat i framtiden även om det vore önskvärt att få i henne iaf lite varje dag.

Hon har ätit applaws och verkat tyckt det var ok till nyss när hon spydde upp en rejäl hårboll och började matvägra. Är igång och äter nu, men inte alls den mat vi människor tycker att hon borde äta.

Min katt är både väldigt kräsen och har känslig mage.

För henne funkar torrfoder utan spannmål, har gett Arken Zoos variant, den heter något med Wilderness tror jag.

En stooooor fördel med denna typen av foder är att bajset luktar mycket mindre, och de bajsar heller inte i samma volym. Min gamla katt hade ofta problem med att bajsa, det blev så mycket. Med denna typen av foder mådde magen mycket bättre.

Jag vill ju helst att hon ska äta torrfoder utan spannmål medan hon tycker att spannmål borde vara basen i hennes föda :meh:

Ska kolla upp det du nämner :)

Min ganska nyinförskaffade katthona (ragdoll fyra år, hona, kastrat) har visat sig vara galet kräsen så nu vill jag ha tips på mat som har OK innehåll och som kan attrahera även en riktigt kräsen katt.

Torrfoder är hennes grej i livet, blötmat verkar hon tröttna på väldigt snabbt, har testat en rad sorter. Ev skiter vi i blötmat i framtiden även om det vore önskvärt att få i henne iaf lite varje dag.

Hon har ätit applaws och verkat tyckt det var ok till nyss när hon spydde upp en rejäl hårboll och började matvägra. Är igång och äter nu, men inte alls den mat vi människor tycker att hon borde äta.
Min ena matvägrar sånna där bra foder som är spannmålsfria, har testat flera varianter i olika perioder men hon slutar äta varje gång. Hon funkar dock kalasbra på Eukanuba, det slinker alltid ner.
I blötmatsväg är hennes favoriter helt klart gourmets burkar med delikatesser (tror det finns två varianter på dom)

Min ena matvägrar sånna där bra foder som är spannmålsfria, har testat flera varianter i olika perioder men hon slutar äta varje gång. Hon funkar dock kalasbra på Eukanuba, det slinker alltid ner.
I blötmatsväg är hennes favoriter helt klart gourmets burkar med delikatesser (tror det finns två varianter på dom)

Ha! Exakt som mina fröknar :D De får Eukanuba torrisar och jag har försökt med vettiga blötmatsmärken men det går inte, det är Gourmet bitar i sås som gäller. Kniper det kan Sheba funka också.

Jag gjorde misstaget att köpa en påse Canagan till mina katter. Galet dyrt torrfoder med kyckling från frigående höns, utan spannmål. Nu vill de små kanaljerna inte gärna äta nåt annat torrfoder men jag försöker vänja över dem.
Kanske är detta foder helt oemotståndligt så värt att testa?

Jag vill ju helst att hon ska äta torrfoder utan spannmål medan hon tycker att spannmål borde vara basen i hennes föda :meh:

Ska kolla upp det du nämner :)

När jag hade katter så testade jag Taste of the Wild, ett mycket populärt foder som inte ska innehålla spannmål men... efter ett tag så kunde jag inte ha bröd framme för då var det någon/några som var uppe och nallade :cautious: Droppen blev när jag hade tagit fram en påse muffins och kom hem och de hade ätit upp topparna på varenda en! :banghead: :crazy: :arghh:

Sheba går an i blötmatsväg, oftast, ibland slickar hon bara lite på den och gapar efter mer...

Blandat Applaws med hennes älskade spannsmålsfyllda käk och det går ner, även om det spannmålsfyllda går åt först.

Eukanuba har jag hört från många håll så blir ett test på det om hon inte kan acceptera Hills som jag nu beslutat att testa.

Jag ger Lava Bozita eller Mjau (inga kolhydrater alls) som blötmat. Hon ääälskar Bozita kanin och Maju anka. Båda är i sås.
Jag som egentligen inte vill ge torrfoder (vill helst köra färskfoder/barf men vägen är låg dit) har fått lov att ge med mig. Lava äter nu Acana Wild Prairie och hon ääälskar det! Hade velat ge Orijen Regional Red men det är så satans dyrt. Dock kastar hon sig efter hundens Regional Red (Alice får det som godis, äter färskfoder/barf annars) så tror att hon skulle tycka kattfodret var lika mumsigt!

Jag har en likadan kräsen katt :mad: jag har (ej överdrivet) försökt 26 olika sorters blötmat/sorter. Hon är upfödd på RC torrisar och är en hopplös torrisjunkie. Vi har till slut kommit överens om att Sheba bitar i sås - ej mousse eller i gele - är mööööjligtvis ätbara. Har nu givit upp en enbart blötmatsdiet och hon får torrfoder (Applaws och Wellbeloved) som komplettering till Sheba. BARFa ska vi inte tala om, det enda damen äter är grillad kyckling och entrecote (vägrar allt som inte är tillagat). Nikita: du vill att jag ska äta mat?!? :nailbiting:

För att inte bli helt ruinerad på Shebas lyxsorter så beställer jag ca 2ggr per år från zooplus i Finland eftersom de har de bästa priserna.

Det är verkligen ett mysterium att katter överlevt evolutionen :meh:

Jag ger Lava Bozita eller Mjau (inga kolhydrater alls) som blötmat. Hon ääälskar Bozita kanin och Maju anka. Båda är i sås.
Jag som egentligen inte vill ge torrfoder (vill helst köra färskfoder/barf men vägen är låg dit) har fått lov att ge med mig. Lava äter nu Acana Wild Prairie och hon ääälskar det! Hade velat ge Orijen Regional Red men det är så satans dyrt. Dock kastar hon sig efter hundens Regional Red (Alice får det som godis, äter färskfoder/barf annars) så tror att hon skulle tycka kattfodret var lika mumsigt!
Bozita går icke. Ibland kan man slicka bort lite sås. Kanske...

Jag har gett upp.

försökte olika sorters blötmat i början men det var dyra sopor :meh: Fick slänga rubbet. De rörde inte maten.
Nu är det Mjau kycklingkalas torrfoder som gäller. Köpte en liten säck Feline Bozita Indoor & sterilised. Den är de klart förtjusta i så jag ger inneherrn ibland när den andre gått ut.
Den andre blir fel som en gris när han är ute mycket - smalare när han idkar soffliv. Kanske beroende på att det ryktas vara musår i år?.... Han behöver inte äta överdrivet mycket kattmat ;). Han föder sig själv.
Men hellre det än möss överallt. Sedan de två kom in i mitt liv har jag inte städat en enda mus- eller råttlort. Det uppskattar jag

Orijens kycklingtorrfoder är bra för att vara torrfoder, såvitt jag förstått. Mina katter älskar det men får det bara som "extra", då jag försöker få dem att till större delen äta blötmat. Med varierat resultat...

Sedan rekommenderar jag som alltid djupfrysta möss (ormmat). En mus om dagen och resten t ex Orijens torrfoder kan väl inte vara det sämsta för en kräsen innekatt, tänker jag.

Jag gjorde misstaget att köpa en påse Canagan till mina katter. Galet dyrt torrfoder med kyckling från frigående höns, utan spannmål. Nu vill de små kanaljerna inte gärna äta nåt annat torrfoder men jag försöker vänja över dem.
Kanske är detta foder helt oemotståndligt så värt att testa?

Köpte också Carnagan, liten påse som kostade 89 kr(!) eftersom jag läst att det var hög köttprocent, tur att jag inte köpte en stor säck eftersom kattskrället vägrade att röra det :meh: gav det till slut till min pappas stallkatt som åt det med god apptit.

Hej! har du provat Royal canin Ragdolls kattmat? eller exigent finns två olika sorter av det är för myket kräsna katten funkade bra på en katt om jag har haft som har hade fårr blött mat innan och ville inte ha torrfoder men dom sorterna åt han gladeligen ;)

Har inte hört så mycket bra om Rc, mest att det är dyrt för skräp, sen har jag inte kollat innehåller själv. Sen kan jag tänka mig att testa det om hon ratar bättre foder. Exigent känner jag inte till alls.

Jag har ju i alla tider gett mina katter kyckling när de fått rått. Trodde att mina torrfoderknarkande katter helt enkelt inte kunde uppskatta kött (Maja älskar det, och Elise och Paxi är ju uppfödda på mestadels blött och BARF så jag förstår inte riktigt hur det här gick till :confused:) men tydligen gillar de fläsk och kanin. Likadant med Bozita. Kanin och möjligen älg går ner (och fisk då, men det försöker jag undvika).

Torrfodermässigt gillar de Applaws och BritCare. RC gör ju väldigt smakliga foder, men då ska de vara självsvältande för att jag ska acceptera att köpa det.

Liknande trådar

Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 330
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 382
Övr. Katt Vi har nu bestämt oss för att försöka få katten att äta lite bättre mat. Jag har dock dålig koll på kattmat och min mor (som har katten)...
Svar
1
· Visningar
1 275
Senast: Sol
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 598
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar