Riktigt konstiga beteendestörningar!

Noteca

Trådstartare
Har en inackorderad häst i mitt stall som har endel knepiga saker för sig.
Han är en lugn häst som inte visar så mycket tecken på att bli stressad, men endå reagerar han med stress på endel saker. Han gör det dock som i slow motion!
Han vill tex inte gärna bli tagen på huvudet/bli påsatt med grimmor/träns utan han tar huvudet åt sidan eller så backar han om han kan. Inte så han kastar sig utan bara lugnt och metodiskt... Har dock blivit bättre nu.

Nu till det riktigt konstiga, han jagar sin svans! :crazy: Eller jag vet inte vad han jagar och varför, det vet ingen. Han piper och skriar och springer i cirklar med huvudet slängandes och bitandes mot bakbenen/ flankerna. Samtidigt sparkar han vilt... :crazy:

Vet inte vad som orsakar detta, men det verkar vara när han inte är riktigt bekväm i någon situation. En gång gjorde han så när han blev kvar sist i hagen och en annan gång direkt han blev utsläppt på morgonen då som nr 2. Svårt att hitta nån direkt orsak.

Sen är han rädd för hästar. Han kan inte prata hästspråk alls utan blir helt spak och vet inte vad han ska göra när det kommer en annan häst. Detta märker ju de andra och de ranglåga tar ju tillfället direkt att hacka på honom, ordentligt. Oftast väljer han då att hoppa eller spränga sig ut ur hagen istället för att gå undan. Han går numera ensam så han slipper den stressen.

Nån med liknade erfarenheter?

Sv: Riktigt konstiga beteendestörningar!

Min häst bet sig själv i ljumskarna när han blev riktigt sprallig och galen i hagen. En sorts lek med sig själv. Och visst är det stress - det mesta handlar om högre eller mindre grad av stress - men jag vet inte om det finns nåt annat att göra åt det än att se till att hästen har det bra och får tillräckligt med stimulans och arbete samt "haklapp" om han biter sig själv. Det här beteendet är inte så ovanligt och förekommer framför allt på hingstar.

Vet ni någonting om hur hästen är uppväxt? Hur gammal är han nu? Att han har haft en svår föltid låter ju väldigt uppenbart, med tanke på att han inte "talar hästspråk". Kanske är han mer van vid någon annan djurart?
Jag tror att han skulle må bra av att få umgås med en häst i taget med hjälp av er, gärna en lugn äldre häst som är tydlig och klar i sitt språk... Kanske kunde han må bra av att ha ett litet sällskapsdjur i hagen? Nackdelen är ju att man står med ett "djur över"om det inte skulle funka...:crazy:
Hoppas hästens ägare har den tid och ork som krävs för att hjälpa honom!

Glömde skriva...
:idea: Om man tror på sånt kanske det är läge för en ´hästpratare´? ;) Vem vet vad som kan komma fram...

Kan ju ha totalt fel nu men han kanske har mask!!! En del hästar blir ju lite tokiga då...

han jagar sin svans! Eller jag vet inte vad han jagar och varför, det vet ingen. Han piper och skriar och springer i cirklar med huvudet slängandes och bitandes mot bakbenen/ flankerna. Samtidigt sparkar han vilt...

Jag tro att det är som med oss människor , att de kan födas med typ någon hjärnskada eller liknande...nu menar jag inte att det är så i detta fallet, kan lika väl ha borelia/elichias, min veterinär berättade om en häst som åt på sina hovar och högg efter sig själv pga att den hade elichias....det ska man nog kolla upp ordentligt innan han skada sig själv::cry:kanske ont i magen

Jag tycker du hade bra idéer :idea:

Titta som sagt om han kanske kommer överrens med något annat djur. Och hoppas ni orkar "hästträna" honom så att han inte behöver gå ensam hela livet :(

Skicka en pepp-hoppas-det-löser-sig-kram till ägaren från oss :)

Det låter som om han va "uppfostrad" av en hund...:)
Mask kanske, el nån annan parasit i ändan?

Noteca skrev:
Nu till det riktigt konstiga, han jagar sin svans! :crazy: Eller jag vet inte vad han jagar och varför, det vet ingen. Han piper och skriar och springer i cirklar med huvudet slängandes och bitandes mot bakbenen/ flankerna. Samtidigt sparkar han vilt... :crazy:
Nån med liknade erfarenheter?

Just det du beskriver har vi vid flera tillfällen sett på ett och tvåårshingstar..
Hugger sig i sidan och skriker. Dom kan bli aggressiva men inte alltid.
Hormonellt betingat då hingstigheten "går överstyr"
Avvaktar man ett tag så går detta över på hingstar..
Övriga blir ju kastrerade..
MEN du har ju en valack..hmmm..funderar ändå om det inte trots allt kan vara något med hans könsorgan eller nåt..
Blodprov kan tas för att utesluta i alla fall..

Vidare säger du att han får gå ensam..väldigt synd då han är snäll. Bästa vore att hitta en kamrat till honom som bestämmer men inte är dum åt honom..

AM

Hakar på att du sett betendet hos unghingstar, det kan ju vara att han är klapphingst, då kan han ha rätt mycket knepiga hormoner i kroppen?

Finns ju några få hästar där kastreringen inte lyckas.

Bara lite fundringar i och med att betendet finns hos unghingstar, men det är enkelt att kolla upp om han är klapphingst med ett blodprov.

Mvh
Camilla

Ok, jag svarar alla!

Hästen är INTE min, den står bara inhyrd i mitt stall.

Ingen vet något om dess förflutna, den är imp Polen i december 05, och ingen vet vad den gjort, vad den kan eller stam och ålder.

Den är bara en hyrhäst, så de som har hand om den här hemme i mitt stall äger den inte, utan har hyrt den från ett ridcenter.

Ang att han går själv är att ajg inte har fler hästar att sätta honom med, de jag har provat med fungerade det inte med. Jag har provat med en äldre valack, 19 år och vanligtvis lugn och låg i rang och lite ensamvarg, bryr sig inte om så mkt. Denna blev som förbytt och blev till en attackhäst... Slutade med att nykomlingen hamnade utanför hagen och jag fick laga staket...

Provade sen med en unghäst på 3 år som då naturligt är låg i rang och inte sätter sig upp mot äldre hästar. Denna häst är också naturligt väldigt kärvänlig mot andra hästar.
Visst gick jättebra i 1,5 dagar. Sen blev denna unghäst också en attackhäst och stakletet var trasigt igen.

Klapphingst kan han ju vara, men jag kan inte åta mig att undersöka det

Jag ska släppa dem allihopa i den störe sommarhagen bara vädret och marken tillåter. Där borde han kunna vara på tillräckligt långt avstånd för att de andra ska låta honom vara.

Hingstar som hålls på ett sätt som skapar hög stressnivå ( t ex att de hålls isolerade, inte ser/hör andra hästar etc men samtidigt har stark könsdrift) kan som en överslagshandling för att klara avs tressen hugga sig själv i sidorna/mot flanken, försöka attackera sin egen svans osv. Om det är samma anledning till att din gör det vet jag inte, och någon hade ju sett unghingstar göra det av 'hormonöversvall'.

Men jag har sett en väldigt olycklig hingst som hela sidorna var etts tort sår på efter att han huggit sig själv. Det är nog den olyckligaste häst jag sett alla kategorier. Men det måste ju finnas något som gör att just HINGSTAR kan slå över och reagera så, så det kan ju ligga nära till hands av andra anledningar med. Men jag skulle tippa på att han har det som ett stressrelaterat beteende. Som ju kan kvarstå även efter att orsaken är borta, de 'fastnar' i det.

Konstigt att de andra 'attackerar' honom dock.. Tycker de att något är fel' så brukar de ju nöja sig med att stöta bort ur flocken, men inte attackera..

Noteca skrev:
Vet inte vad som orsakar detta, men det verkar vara när han inte är riktigt bekväm i någon situation.
Ja, det verkar som om han inte alls mår bra, psykiskt och kanske även fysiskt....är han gammal? vad kan han varit med om? Hyrhäst, hur många har hyrt honom? Misshandlad? Mkt som kan göra att han mår dåligt...

Han kan inte prata hästspråk alls utan blir helt spak och vet inte vad han ska göra när det kommer en annan häst. Detta märker ju de andra och de ranglåga tar ju tillfället direkt att hacka på honom, ordentligt. Oftast väljer han då att hoppa eller spränga sig ut ur hagen istället för att gå undan. Han går numera ensam så han slipper den stressen.
Ja, här finns det ju anledning för de andra att "attakera", tycker dom nog...speciellt om de själv är ranglåga...
Har sett detta hända, när en häst som inte kunde "hästspråk" kom in i en flock...de va riktigt elaka mot honom...
Ibland är hästar så grymma:cry:

""Ja, det verkar som om han inte alls mår bra, psykiskt och kanske även fysiskt....är han gammal? vad kan han varit med om? Hyrhäst, hur många har hyrt honom? Misshandlad? Mkt som kan göra att han mår dåligt...""

Vi vet ingenting om hästen, inte jag och inte de som hyrt honom, mer än att han är imp från Polen i december 04. Han har alltså inte varit hyrhäst länge utan de som hyr honom nu är de första. Ingen vet heller hur gammal han är exakt eller vad han har för förflutet, det vet inte de som äger homon heller. Jag antar att detta hästcenter som äger honom bara har importerat ett lass hästar och sen bara sållat bland dem, de som inte varit dugliga har väl sålts vidare eller fått sluta sina dagar alternativt åka tillbaka...

Veterinär kommer nästa vecka och ska göra en allmänn koll på honom, de som hyr honom vill köpa honom för de tycker synd om honom och tror att han kommer må dåligt som lägerhäst alt hyrhäst.
Vi får väl se vad vet säger.Hon har fått info om hans beteenden

Ja, fy dessa hästöden:cry:
Bra att de tänkt o köpa honom, så att han kan få ett lungt liv..
Tror inte heller det hade varit bra om han fått bli hyrhäst..:eek:
Då kommer dom i besiktningen troligen o få nåt "hum" om hästens ålder oxå...
Oooo vad jag hoppas det ordnar sig för honom till slut...
Håll oss gärna uppdaterad i framtiden...:bow:

Har ni testat med en häst som är hög i rang? Alltså inte en som slåss med allt som rör sig, utan en riktig ledare som är bra på hästspråk. Det kan ju vara så med de ranglåga att de ser sin chans att jävlas med någon, och därför ger sig på honom. En ranghög häst skulle kanske inte känna samma behov att hävda sig, utan ta det lite lugnare med honom.

/Ida

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: carriemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama