Riktigt konfunderad....Hälta, men var?

N

neferra

Ny tråd om min häst som behandlats för armbågsledsartrit.
Vill gärna ha alla slags infallsvinklar och ideér på vad felet kan vara.
Han är under behandling hos privat veterinär med mkt gott rykte vad gäller hältutredning och behandling, som jag litar mycket på.

Det som hittills är gjort med honom:
Hältan är lokaliserad till hö fram, syns när han går på böjt spår till vänster som att höger fram inte kan ta ut steget framåt, i trav.
Böjd med liten reaktion på kotan som behandlats. UA i övrigt. Bedövad hela benet upp till bogled, släckte delvis hältan vid arbågsled som är behandlad 2 ggr. Hela höger fram röntgat, från bogled och ner, UA. Halskotpelare röntgad, UA.

Armbågen är "bättre" men något annat har kommit fram. Veterinären har inte en aning om vad som kan vara fel, men är inne på halskotpelarens nedre del. Var inne idag och skulle bedöva den, men bedövningen tog en aning för mkt och hela hästen blev vinglig och ostadig (tänk extrem slinger) så ngt arbetsprov kunde inte göras.
Bedövniingen följdes av extrem svettning på ett avgränsat parti av halsen på den sida "hältan" sitter vilket både veterinär och kiro tyckte var intressant men visste inte varför. Hästen gick inte att lasta i det tillståndet och står därför kvar på kliniken över natten och imorgon ska fler plåtar i andra vinklar på halskotpelaren tas.

Vad kan det vara för fel på lille Kalle?
Nån som har ideér, hur tokiga de än låter, dela med er! Varken jag, vetten eller kiron har en aning.....

Sv: Riktigt konfunderad....Hälta, men var?

Har ni tittat närmare på bogbladet? (och området kring bogbladet, manken)
På bogbladet fäster ju flera muskler som påverkar frambenets rörelse.
Med ultraljud borde man kunna undersöka muskulaturen och kunna få en bild av hur bogbladet ser ut. En störd kontur av bogbladet på ultraljudet kan tyda på en fraktur, eller man kan se om något muskelfäste ser konstigt ut.

Lycka till med hästen!:laugh:
Uppdatera gärna!

Suck, låter ungefär som min häst? Travar bra rakt fram och i höger varv. I vänster varv så försöker han trava långsamt, om man driver på honom så blir det galopp :-( och det har varit så här i över 3 månader. Ingen kraftig böjprovsreaktion, lite vänster bak. Först misstänktes vänster bakknä, men det är röntgat, behandlat och ultraljudat utan att man hittat något eller någon ändring. Nu misstänker man höger fram, och har hittat gammal muskelskada i Brachyocephalicus i bogområdet.

Har de ultraljudat musklerna i bogområdet Det finns ju också en bursa vid bogleden, och ligament. Tyvärr är det väl svårt att bedöva bogområdet, dock kan man väl bedöva någon av strukturerna tror jag, ska nog göras nästa gång jag ska in om någon dryg vecka.

Om man ska spåna så kan man ju fundera om det trots allt kan sitta diagonalt - dvs att det är vänster bak som spökar, och att hästen överbelastar höger fram av den anledningen, och därför reagerar höger fram?

Min hästs skada uppstod nog i hagen, troligen halkat, då han var sned i bäckenet samtidigt. Men det är tillrättat, hela hästen genomgången av duktig kiropraktor (det gissar jag har gjorts av din häst med?). Min häst är också ultraljudad rygg/SI-led, utan att hitta något direkt, är det kollat på din häst, eller ses det som orimligt?

Senast ändrad:

Har ni tittat närmare på bogbladet? (och området kring bogbladet, manken)
På bogbladet fäster ju flera muskler som påverkar frambenets rörelse.
Med ultraljud borde man kunna undersöka muskulaturen och kunna få en bild av hur bogbladet ser ut. En störd kontur av bogbladet på ultraljudet kan tyda på en fraktur, eller man kan se om något muskelfäste ser konstigt ut.

Lycka till med hästen!:laugh:
Uppdatera gärna!

Tack för svar!
Bogbladet har vi inte kollat närmare på (mer än rtg och bedövning, utan resultat) så det ska jag absolut ha i tankarna till nästa besök! :)

Suck, låter ungefär som min häst? Travar bra rakt fram och i höger varv. I vänster varv så försöker han trava långsamt, om man driver på honom så blir det galopp :-( och det har varit så här i över 3 månader. Ingen kraftig böjprovsreaktion, lite vänster bak. Först misstänktes vänster bakknä, men det är röntgat, behandlat och ultraljudat utan att man hittat något eller någon ändring. Nu misstänker man höger fram, och har hittat gammal muskelskada i Brachyocephalicus i bogområdet.

Hur yttrade sig den skadan? Tror vet att rörelsestörningen kan vara relaterad till denna?

Har de ultraljudat musklerna i bogområdet Det finns ju också en bursa vid bogleden, och ligament. Tyvärr är det väl svårt att bedöva bogområdet, dock kan man väl bedöva någon av strukturerna tror jag, ska nog göras nästa gång jag ska in om någon dryg vecka.

Inget är ultraljudat ännu. Får väl bli nästa steg efter allt skelett och leder är kollat antar jag....

Om man ska spåna så kan man ju fundera om det trots allt kan sitta diagonalt - dvs att det är vänster bak som spökar, och att hästen överbelastar höger fram av den anledningen, och därför reagerar höger fram?

Min hästs skada uppstod nog i hagen, troligen halkat, då han var sned i bäckenet samtidigt. Men det är tillrättat, hela hästen genomgången av duktig kiropraktor (det gissar jag har gjorts av din häst med?). Min häst är också ultraljudad rygg/SI-led, utan att hitta något direkt, är det kollat på din häst, eller ses det som orimligt?

Min häst har haft diffusa rörelsestörningar från området sen förra sommaren. Kollad i flera omgångar hos olika veterinärer som inget kunnat hitta. Däremot behandlad av erkänt duktig kiropraktor i SI-led (+nån mer liten småsak) i februari för en rejäl låsning och har efter det varit väldigt fin att rida, men stundtals ändå hackat till.

Man kan säga att denna hästs problem börjat i samband med att han förra sommaren gick omkull i släpet, utan fler synbara skador än sårskador. Diffusa symptom som inte riktigt gått att hitta vvid klinisk undersökning (reagerar ej på böjprov, UA på rtg, ohalt initialt) men ändå kunnat anas, vill helst landa i samma galopp (v), svårare att få igenom i en sida trots att jag rider rätt skapligt, mm mm. Har efterhand satt detta i samband vilket ledde till att jag tillslut tog tjuren vid hornen och gav mig tusan att ta reda på vad som felas.

Nu är dock vet osäker på om vi ens kommer hitta felet. UA på rtg idag med.

Planen för Kalle nu är bete. Kommer ändå åka på semester, så han får vara i några veckor och ta upp behandlingen sen.

Den sista veterinären hade haft en häst med liknande rörelsestörning som min, och där var det tydligen en skada i Brachyocephalicus som han ansåg orsakade den. Så när han hittade en rejäl skada i Brachyocephalicus på min häst, så blev den huvudmisstänkt. Men skadan är gammal, så varför den ställer till detta nu har jag inte riktigt fått klart för mig.

Jag bytte klinik nu för att åka till en vet som är duktig på ultraljud, det är inte alla som är det, och om man inte hittar skador på röntgen så är det ju ultraljud man kan fortsätta med vad jag kan inse.

Jag hittade några skojsiga skador i bogområdet när jag sökte på engelska, det finns ju en biceps bursa som kan ge problem, samt bicepssenan (förutom alla muskler som kan vara skadade osv....)
Biceps Brachii tendinitis
bicipital bursitis

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 917
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 620
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 952
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare