Riktigt dåligt grovfoder....komplement

Tahari

Trådstartare
Vårat grovfoder har nu sent om sider visat sig vara en katastrof ur proteinsynpunkt ( runt 3 ). Nu var det säkert bara prov på en bale men jag vågar inte chansa på att de andra är så mycket bättre. Tycker mig även sett tecken på att pållan ev. lider av brist på något.
Så nu till min fråga. Om man vill ha ett proteinrikt foder som inte behöver blötläggas tänker närmast på alafa eller lucernhack då, vilket innehåller minst kalorier per normal dagsranson ? Lilla fröken har nämligen otroligt lätt för att förvandlas till Barbamamma vid blotta åsynen av mat.
Eller finns det bättre alternativ att ge för att balansera upp proteinet för tjocksmockar ?

Sv: Riktigt dåligt grovfoder....komplement

Beror lite på hur du tänker fodra henne och om hon redan får något annat foder än grovfoder.
Men det finns en uppsjö av proteinfodermedel som kan ges ihop med annat foder. Där om man bort ser från fiskmjöl som kanske de flesta inte känner för att ge sin häst.
Här är en lista med generella medelvärden för olika proteinfoder.

Potatisprotein 13,1 MJ 685 smb.rp g
Majs gluten 13,0 MJ 552 smb.rp g
Bryggerijäst 12,2 MJ 394 smb.rp g
Sojamjöl 11,7 MJ 390 smb.rp g
Lupin frö 10,8 MJ 343 smb.rp g
Solros expeller välskald 9,2 MJ 326 smb.rp g
Linfrö expeller 12,9 MJ 223 smb.rp g

Just nu får hon ca. 10 kg av skitsilaget och 1,5 kg hippo grow alfa samt lite linfrökaka. Eftersom jag tycker att silaget innehåller på tok för mycket MJ i förhållande till proteinet kommer jag byta ut del av detta mot halm (som sagt hon lägger på sig lätt ). Alfan kommer hon få fortsättningsvis också. Var inne och kollade Krafft muskel och jag tror jag provar med det. Förhoppningsvis skickar dom in en ny analys på annan bale och får bättre resultat ( mycket ojämna rent utseendemässigt, vissa innehåller i princip bara ogräs medans andra ser riktigt fina ut).

Majs gluten har jag aldrig hört talas om, är det något som fungerar bra att ge till häst och i så fall, hur ligger det prismässigt? Har du smbrp på fiskmjöl? Vet att jag gav det en vinter när det var katastrofhö, hästarna vande sig och såg jättefina ut.

Jag har för mig att rapskaka ska ligga bra till ur proteinsynpunkt, men inte vara så smakligt. Nu har jag inte kräsna hästar så därför memorerade jag det.
/U

Misstänker att det kan vara svårt att få tag i majs gluten i Sverige för vi fodrar ju inte så mycket med majs. Plus att det ju är ganska svår odlat här så det brukar bli ganska dyrt det som finns.
Fiskmjöl har jag tre olika värden på.
1. Fettfattigt 11,0 MJ 621 smb.rp
2. Fettrikt (sillmjöl) 12,8 MJ 612 smb.rp
3. Låg fett- och askhalt 12,2 MJ 712 smb.rp

Rapskaka har jag två värden på.
1. Icke värmebehandlat 12,1 MJ 248 smb.rp
2. värmebehandlat 12,1 MJ 268 smb.rp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning