Riktigt bra ridponny-08?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 022
S

sydney

Jag ska betäcka mitt halvblodssto nu i sommar och vill denna gång få fram en riktigt bra sportponny för hoppning.

Mitt sto är ca 158-160 cm. Ngt lågställd, mkt bra hals. Mkt bra rörelser+hoppteknik. Tävlad msv hopp+LA dress+lätt fälttävlan. Avkommor msv hopp. Mkt bra psyke, extremt lätthanterad. Stam: Goldgraf-Diamant-xx. Stoet har lämnat avkommor av "medelstorlek" innan (160-167 med olika hingstar) med mkt bra temp och hoppförmåga.

Jag vill få fram en hoppponny stl C eller D, ädel, högbent som hoppar hus!
Eftersom mitt sto börjar bli till åren hade jag helst tagit en hingst på naturlig betäckning inom västernorrlands län, men finns det ngn lämplig? Jag funderar på welsh, connemara och nf, vågar ju inte ta för stor hingst då jag absolut inte vill ha en 150-häst:eek:

Alla tips mottages gärna. Finns det ingen "hingstkalender" (sån som halvbloden har) för ridponnyhingstar, welsh, connemara osv???

/Sydney

Sv: Riktigt bra ridponny-08?

När det gäller welsh så gå in på www.swf.nu
Där under avelshingstar så finner du alla licensierade hingstar upplagda sektionsvis. Till höger efter varje hingst är det märkt med en asterix vilka krav den uppfyller, då welsh nu följer moderlandets regler med inga satta nedre exteriöra poänggränser, så markeras det. Det står dessutom längst ner på sidan vad hingsten har uppfyllt och inte.

Lycka till! :idea:

Hej!
Du har ju den duktiga hopponnyn Blue Sham på naturligt i västernorrland, är ju inte RP hingst men eftersom ditt sto är halvblod blir ju det ändå en korsningsponny. Fast om du är intresserad av en ung oprövad hingst med bästa stam:) så har ju kanske jag nåt att erbjuda:angel:
mvh prillan

Tror du verkligen att jag får en "överhöjdare" om jag betäcker henne med en welsh el liten connemara stl C exempelvis? Jag skulle tro att det då blir en D-ponny. Men det är klart man kan ju aldrig vara säker när det gäller ponny...

Tro att blue sham blir för stor, då är risken för nåt mellanting överhängande.
Men hur menar du med rasen där? Om jag betäcker mit thalvblod med gdk welsh exempelvis, kan jag inte regga den som sv ridponny då? Det finns ju halvblodshingstar som är godkända för ridponnyaveln, borde väl gälla lika åt bägge håll.

vad har du för hingst är den godkänd/avelsvärderad?

Tack ska genast kolla, vad tror du om kombinationen (hbl+welsh) och har du kanske ngt hingsförslag?

Men hur menar du med rasen där? Om jag betäcker mit thalvblod med gdk welsh exempelvis, kan jag inte regga den som sv ridponny då? Det finns ju halvblodshingstar som är godkända för ridponnyaveln, borde väl gälla lika åt bägge håll.?

Nope.. Den kombinationen blir en korsningsponny (93:a) hos ASRP eller en Welshpartbred hos welshföreningen.

Om du tex använt svenska halvblodshingsten Minoratrius som är en godkännd RP hingst på ett welshsto eller ett Svenskt ridponnysto blir det en Svensk ridponny (43:a)
sorry sån är reglerna:(

Senast ändrad:

Ok! Men finns det något intresse hos köpare som kan motivera att jag betäcker mitt sto? Jag tycker att hon är ett bra avelssto även inom halvblod, trodde i min enfald att ett hbl med meriter i msv skulle kunna motsvara vad en bra ponnyryttare önskar om hästen håller mått och övrig standard.

Målet är att få fram en riktigt bra ponny som kan gå hela vägen (precis som i min hblavel) men samtidigt måste det ju finnas ett intresse hos köpare.

Vad tror du?

Vad hade du för hingst ?

Tror du verkligen att jag får en "överhöjdare" om jag betäcker henne med en welsh el liten connemara stl C exempelvis? Jag skulle tro att det då blir en D-ponny. Men det är klart man kan ju aldrig vara säker när det gäller ponny...

Betäcker du med connemara så får du garanterat en överhöjdare, det spelar ingen roll om hingsten är c-ponny, så ligger de oftast stort bakom, titta inte på sto och hingst utan 2,3 el 4 generationen när du avlar. jag har själv ett Urbino sto som jag tänkt att ha lite i ponnyavel och jag ska utan tvekan ta en welsh hingst till henne.

Visst kan jag titta några generationer bak när det gäller hingsten, men när det gäller stoet är jag ganska säker på storleksförärvningen hon har.
Hon har haft flera föl innan så där är jag ganska säker.
Men när det gäller "ponnyhingstarna" ex. connemara, menar du då att ex. morfar, mormorsfar, osv skulle vara större hästar än sina avkommor? Finns inga krav på storlek inom dessa rasföreningar? En och annan stor kan väl vara ok att det finns i stammen men att det skulle vara övervägande stort som sedan genererar i mindre ponnyer i andra, kanske tredje generation låter ju skumt:confused:

Hur som helst så funderar jag dock mest på welsh då typ och ädelhet är viktigt när det gäller detta sto, connemara är jag rädd blir lite "biffigare".

Jag tror (eller kanske hoppas mest) att om jag tar en liten C-ponny borde det inte bli för stort, men som sagt , man vet ju aldrig.
Vill ju inte behöva ta en B-ponny, det är ju inget jättesto jag har!

Det är ju inte riktigt så enkelt att man korsar 2 hästar av olika storlek och får ett föl som är i mitten.
Drar mitt vanliga exempel: Sto (halvblod) 145 cm, hingst (welsh) 128 cm, avkomma minst 154 cm.
Samma sto som ovan med hingst (halvblod) på 162 cm blev en stor C-ponny i slutändan.

Varför inte en sektion B.

Vi gjorde en sådan långt innan svensk ridponnyavel var påtänkt!
Stoet var 158, och så var det welshhingsten på 130 som vi hade då.
Avkomman blev 142, fin typ och otroligt ridbar!

Inga problem med betäckning-det går bra i nedförsluta!;)

Målet är att få fram en riktigt bra ponny som kan gå hela vägen (precis som i min hblavel) men samtidigt måste det ju finnas ett intresse hos köpare.

ja, som jag har skrivit förut :angel: så har jag mest sett fina o duktiga welsh/halvblod.Det blir fina ungdomshästar för olika nivåer.

Dock tror jag att man ska tänka sig för vad för halvblod man använder, då welshen är en livlig liten sak:)Jag har en 5 åring som har internationellt hoppblod på halvblodssidan, lite hetare typer, o det blev inte så lyckat då han är för pigg o laddad..men som min dotter säger, han blir nog en bra tanthäst åt mig när han är 15..
prillan

Senast ändrad:

Visst kan jag titta några generationer bak när det gäller hingsten, men när det gäller stoet är jag ganska säker på storleksförärvningen hon har.
Hon har haft flera föl innan så där är jag ganska säker.
Men när det gäller "ponnyhingstarna" ex. connemara, menar du då att ex. morfar, mormorsfar, osv skulle vara större hästar än sina avkommor? Finns inga krav på storlek inom dessa rasföreningar? En och annan stor kan väl vara ok att det finns i stammen men att det skulle vara övervägande stort som sedan genererar i mindre ponnyer i andra, kanske tredje generation låter ju skumt:confused:
Hur förklarar du då de renrasiga hblhingstarna inom rp. De har ju alla stora hbl bakom sig.
Hur som helst så funderar jag dock mest på welsh då typ och ädelhet är viktigt när det gäller detta sto, connemara är jag rädd blir lite "biffigare".

Jag tror (eller kanske hoppas mest) att om jag tar en liten C-ponny borde det inte bli för stort, men som sagt , man vet ju aldrig.
Vill ju inte behöva ta en B-ponny, det är ju inget jättesto jag har!

Mitt welsh sto är 147cm, hennes pappa är 137 o morfar 118. Mamma är 123.
Ändå blev hon större.
Hbl hingstarna inom rp har gjort bruksprov för asrp vilket stoet inte gjort. Sen tror jag stoet bara "får" vara 154cm för att verka inom rp aveln o hingst 153cm, men jag är osäker. Kolla upp det på deras hemsida.
Men däremot är jag helt säker på att det blir en 93a.

Helt klart ska du testa! Visst, säker kan man ju aldrig vara, men nog känns det väl troligast att man får en ponnyavkomma om man använder sig av en stor B/liten C.
Jag har själv en avkomma undan C-ponny på 137,7 cm i mkh, pappan är Minotauros - denna är visserligen bara 7 månader men en viss uppfattning om framtida höjd har man ju i alla fall, han kommer säkerligen stanna inom ponnymåttet.

Welsh är nog, precis som du säger, en god idé om man vill att avkomman ska vara av lite lättare typ. I östersund finns Karlsfälts Bocelli, i Näsåker finns det en welshhingst som heter Sperlinge Orbit - båda två sek B, maxade B-ponnyer. Sedan finns det ju två små sek B hingstar till i Näsåker, Bostorps Bravad och Moflos Fester. Väster om Skellefteå (jo, det är ju en bit bort...) finns en fin hingst som heter Bravo, han är lite större med sina 137 cm i mkh, men vill erinra mig om att han lämnat mycket fin avkomma tillsammans med halvblodssto (ue. Maraton). Vet visserligen inte om dessa hingstar kommer att finnas tillgängliga för avel 2007.

Sedan om det blir en 93:a eller en 43:a (eller 99:a för den delen!) tror jag inte att tävlingsryttarna bryr sig särskilt mycket om - de köper den bästa ponnyn helt enkelt!

/annmik

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig.
Klart h*n ska prova. Men eftersom diskussionen handlat lite om asrp så ville jag bara klargöra läget.
Karlfälts Bocelli är helläcker.
Det finns ju Casio rp också som är liten o mycket fin.
Tyvärr funkar inte hans hemsida så jag vet inte exakt hur hög han är.
Som du säger så tycker jag helt klart att det är värt att försöka.

Jodå jag tror att jag ska försöka.
Hade aldrig lagt en c-ponny på mitt fullblod som jag vet lämnar stort, men halvblodet har (hittills) verkligen varit hingsthöjd+stohöjd delat med 2 = avkommans höjd.

Tänker också på de som använder större hingstar till sina ponnyston, ex. minotaurus (var han 153?) och t ex artist (162?) som jag vet använts flitigt i ridponnyavel, inte sjutton har väl alla de bara betäckt med B-ponnyer?
Nej, min magkänsla säger mig att om jag tar en liten C på henne så borde storleken bli bra.

Tar gärna emot fler hingsttips oxå eftersom jag tidigare bara har erfarenhet av att sälja ponnyer inte föda upp och har ingen aning om vad som är populärt alt. utgående!

Vilket utbud här verkar finns, hade jag inte en aning om.

Är alla dessa hoppstammade hingstar? Dum fråga kanske men jag har bara koll på halvblodshingstar och de flesta av namnen du skriver har jag hört innan men kan inte placera inom någon spec. disciplin.

ja, som jag har skrivit förut :angel: så har jag mest sett fina o duktiga welsh/halvblod.Det blir fina ungdomshästar för olika nivåer.

Dock tror jag att man ska tänka sig för vad för halvblod man använder, då welshen är en livlig liten sak:)Jag har en 5 åring som har internationellt hoppblod på halvblodssidan, lite hetare typer, o det blev inte så lyckat då han är för pigg o laddad..men som min dotter säger, han blir nog en bra tanthäst åt mig när han är 15..
prillan

Ang temperamentet på mitt sto är det ingen fara, hon lämnar "bra" men "vakna" individer, jag kan nog gå ganska högt i blod innan jag behöver oroa mig.
Temperamentet är faktiskt en av de saker jag inte brukar kolla mest på när jag väljer hingst (till bägge mina ston) eftersom jag medvetet valt att avla på ston som har bra temp. själv och som lämnat vettiga individer.
Det ska ju vara kul att hantera sina hästar VARJE DAG, oavsett vad man ska hitta på, så därför har jag gallrat lite extra när det gäller den biten...

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Skugga
·
Avel Nu måste jag snart bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med! Stoet är e. Rocky - Elizar,mkh 162 cm, grov modell... 2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: pastejja
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·
S
Avel Förhoppningsvis ska mitt sto äntligen betäckas. Har tänkt på det länge och i somras fick hon en skada som veterinärerna nu säger att hon... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 258
Senast: dartmoorforever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka