Riktig ridning!!!

Men jag tycker inte att du ska dra alla här på forumet genom en kam
Jag drar inte alla igenom en kam.

Vissa är på god väg till vettigare ridning.
Hur förklarar du form och att hästen går på ett korekt sätt??
Hur ser hästen ut i sina bakben när den för dig arbetar rätt.Vad är sammling för dig och vad krävs för sammling?
Det är bra för ryttare som kommit så långt i sin ridning att de inte längre är beroende av att hela tiden kontrollera hästen i munnen, utan även kan använda andra hjälper för att kommunicera med hästen.
Håller fullständigt med dig.Men hur många ryttare här kan det?
Jag har på min höjd sett ett fåtal.

Och jag tror oxå det är väldigt få här inne som kan känna att hästen går rätt.
Även jag föredrar att ha någon på marken som kan hjälpa mig rätt.

Men det förhindrar väl inte att man försöker? Och för att hitta SIN väg så kanske man behöver andra hjälpmedel än bett i munnen (jo det är mycket användbart men det beror ju också på var i skalan man är med sig själv och hästen).

Jag rider för närvarande mest på sidepull på min bäbis, vi rider rakt fram i skogen och när vi är på ridbanan så tränar vi lite sidförande, trängande och att kunna till viss del växla tempo i gångarterna och så gångartsbyten.

Detta kan jag lika gärna göra på sidepull som på bett eftersom jag inte reglerar något av det genom munnen.

Men när detta sitter och det börjar bli dags att reglera formen bättre (hyfsat snart) så behöver jag bettet igen för att förtydliga vad jag vill och för att kunna "lyfta" lämpliga kroppsdelar som jag ännu inte har lärt mig komma åt med sits och ben.

Att hitta den på marken som kan ge den hjälp just jag behöver är fruktansvärt svårt, tyvärr :crazy: Den har jag inte riktigt hittat ännu så vi har ett substitut så länge och då jobbar vi heller inte på form utan på tempo och lydnad istället.

Och att jag gör det här på sidepull är för att jag vill ha munnen sådär supekänslig när det är dags att börja med lite mer finkommunicering.

Jag tycker att du resonerar sunt.
Men det förhindrar väl inte att man försöker?
Självklart ska man försöka :)Det säger ju sig självt.Det jag menar är att många tror sig kunna men igentligen inte kan.Ridning är svårt..Att försöka är ju en del av ridningen.Men att säga att man kan tycker jag är lite dumt..Jag kan inte kan jag säga på rak arm :crazy:Även jag försäker och eftersträvar riktigt bra ridning.
Detta kan jag lika gärna göra på sidepull som på bett eftersom jag inte reglerar något av det genom munnen.
Visst självklart är det så..Det jag vill påvisa är ju att formen inte kommer automatiskt genom sidepull.Som vissa verkar tro.Som du säger så tränar ju du din kännsla för sidförande osv.Som är ett steg till form.Men ändå inte form.*svamlar* hoppas du förstår?
Och att jag gör det här på sidepull är för att jag vill ha munnen sådär supekänslig när det är dags att börja med lite mer finkommunicering.
Jag tycker att det låter som att du åtminstonde börjar i rätt ända.Vilket jag inte tror att många gör.Men å andra sidan :crazy:Varför inte eftersträva den känsligheten på bett?Jag vet inte jag.. :confused:Om man anser att man måste rida bettlöst för att behålla den kännsliheten rimmar illa i mina öron.
Du får gätte gärna förklara det. :)

Jag vill ha henne känslig och styrbar för sits och trängande så att hon går att styra och reglera fart för de hjälperna (så gott det nu går, förstås). Och när jag sedan sätter bett i munnen så vill jag att hon ska forma sig efter vad bettet ber henne göra, dvs följa bettet på gräns till att gå bakom hand om jag kortar tygel etc.

Det är inte alls säkert att det kommer att fungera men jag tänkte göra ett försök.

Samtidigt som jag vill kunna börja tävla lite.

Får se hur det går.

Men det är iaf tanken bakom alltihop.

Alltså bettet ska styra var hon placerar huvudet och hon ska söka sig mot det och följa det (då får jag också ett instrument att länga ut överlinjen med) och bakdelen styr jag med sits och ben och så försöka koppla ihop allt på någon vänster.

Fast det lär dröja :crazy: Det är tur hon är kort i kroppen ;)

(Jag vill alltså att hon ska ta alla rörelser i bettet som att matte vill något och då måste jag först kunna kontrollera henne utan det och fram för allt min EGEN ovana att bromsa med handen osv som jag också har lärt mig en gång i tiden).

Och så jo nej formen kommer inte för att man sätter på ett sidepull, inget magiskt med det :)

Nu vet jag inte hur jag ska formulera mig för att det ska bli bra :crazy:
Men jag gör ett försök.
Att du vill ha henne kännslig för dina sittben och Dina vikthjälper är ju alldelens riktigt.Men om du då inte kan plasera huvudet rätt med hjälp av sidpull kommer ju inte musklerna hon behöver för att bli riktigt bärig.
I mina ögon blir det lite dubbelt.Just det med att undvika bett för att få en god komunikation med hästen bakifrån med sitsen..Och vires värsa!(stavas??)För mig så tycker jag att man kan bevara den känsligheten i hästens mun utan att välja bettlöst alternativ.Det här är ett klurigt men intressant ämne att prata om tycker jag :)

Åh sätter jag bett i munnen på henne nu så är det som att sätta en reamotor i baken samtidigt.

Den bäbisform som hon lämpligen ska gå i nu kan jag åstadkomma utan bett, för den söker hon sig till självmant och hon är såpass stark i grunden och "på bakdelen" (eg lätt fram) att hon inte behöver något stöd i handen för att prestera den. Stödet kan man ju ge på sidepull också men det blir inte riktigt samma sak.

När den formen sitter sen i alla gångarter (hyfsat stadigt) så är det lämpligt att börja med bett för då är hon redan van att inte hänga sig i munnen och det finlir jag vill ha med bettet störs inte av att hon tror att det betyder någonting annat.

Det är väldans svårt att förklara men än så länge så fungerar det så som jag vill ha det.

Sen är en annan stor grej med att inte ha bett i munnen på henne nu mer än nödvändigt att jag tycker det är onödigt att tjafsa med det när de fortfarande växlar tänder.

Hon är inte alls byggd på samma sätt som de unghästar jag har haft förut och det gör att det krävs en ny approach i mitt sätt att tänka över hennes träning. Därav de svävande teorierna!

Jag lägger mig :D
Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om just det med hästens fysik/extriör ,Och i den delen räknar ju jag då förståss in tänderna :)
Att du kommit till sådan bra ridning att hästen inte blir hängade framtill är ju bra.Många jag sett hänger i sidepullet oxå.Och ryttaren bär då omkring på hästens huvud.Då det blir en häst i två delar.
Om man bortser då från tandfällning och hästens fysik i munen.Hadde det då spelat nån roll för dig vad du red på ?
Att hon blir som en reamotor baktill är ju ingen nackdel om man kan omvandlad det med sin sits.Jag menar att det kommer till bärkraft i stället för skjutkraft.Jag menar inte alls att det är helt galet att rida på sidepull även om det kanske låter så. Men som sagt jag är lite kluven Till de många anledningarna till varför man väljer det alternativet.Om det inte har med hästens anatomi i mundelen att göra :crazy:

Ponnyn är byggd väldigt fiffigt för ridning och sätter sig gärna på bakdelen per automatik. Har lätt för att korta utan att bli tung, lite för kort för det är ju trevligt om man kan länga ut överlinjen också...

Hua nu kan jag inte diskutera dock, alla grimmor och ett täcke ligger i grovmaskinen hos mamma och pappa och jag får inte ut dem! Jag MÅSTE ha en av grimmorna om jag ska kunna släppa ut henne på betet igen idag. *suck*

Av princip spelar det ingen roll nej, jag försöker använda det som passar för stunden.

Det är just det som händer om man för allt i världen vill undvika stöd och bett, de blir korta i överlinjen. Visst är det bra om man kan ta allt unghästtramsi kapson eller så men så fort som möjlit bör man intruducera tränsbett.

Nä det finns ingenting här i värden som lovar att hästen går i en bar form...
Så vitt jag vet så är det ryttaren som rider en häst i form inte sidpullen/tränset :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur