Riktig ridning!!!

mm Och förklaringen skrev jag senare.Jag menar att sidepull inte är en garanti för att hästen går i korekt form.Även den kan missbrukas.Läs ordentilgt innan du drar förhastade slutsatser :(

Säkert, det finns kanske en handfull hästar i världen som går i perfekt form och som har ryttare som verkligen kan rida och tyvärr är du nog inte en av dom. Allt är relativt...
Angående Hack och sidepull mm så känner ni förmodligen inte att hästen går och hänger lite i det eller lägger huvudet lite på sned eller är ogymnastiserade i nacken.

fio/glädjedödaren nr 2 ;)

Jag vågar inte sätta på någonting på mitt kallblod som trycker över nosryggen. Då åker huvudet ner mellan benen och jag får alla hans 700 kg (eller vad han nu väger) i händerna! Det får mig att fundera på om inte en sån "rem"
egentligen är att betrakta som skarpare än vad man tror?

Hur kan du som inte ens sett mig rida veta om jag kan rida eller inte???
URSÄKTA men du verkar jäkligt störd på något sätt!

i vintras red jag ponnyn barbacka med grimma och grimskafft. funka så bra så..

Jag läste igenom inläggen i tråde och när jag kom till slutet slogs jag av en fråga: Menar ni alla här samma sak? Hur använder ni tygeln när ni rider med side-pull? Varför använder ni side- pull?

Ni pratar om att "såga" ner hästen i form med ett side- pull, för mig låter det konstigt, eftersom jag rider med slaka tyglar när jag rider med side- pull och hästen bär sig och arbetar bra. Remmen över nosryggen fungerar mer som en "nödbroms" och kraftig förhållning, när hästen inte lyssnar på sitshjälperna... Eller? :confused:

Ja, jag har aldrig ridit med side-pull! Mina erfarenheter av nosryggstryck, är från bettringsrem och vanlig grimma.
Och jag sågar aldrig ner nån.Jag rider med slaka tyglar.
Inte så slaka som man gör i Westernridning kanske.

*Skriver en harang och förklarar min teori*

Det jag är i mot är att hästen huxflux med annan bettsling helt plötsligt går i korekt form. :smirk:

Om hästen aldrig gått i korekt form innan med vanlig bettsling så kommer den inte heller kunna göra det för att man byter bett.Den orken finns inte hos hästen eftersom den inte förut satt dessa muskler som den behöver för att bära upp sig rätt.Det tar tid.

En häst kan visst vara mer tillfreds framtill med annan bettsling.men bara för det kommer inte jobbet gratis bakifrån.

Jag har sett de flesta bett missbrukas även då de bettlösa alternativen.Och många gånger TROR ryttaren att hästen går bra.Men den luras igentligen. Genom att bli lång i sin kropp och antingen hängande framtill eller avknäppt.Att sitta och påstå att hästen bör sig själv på ett riktigt sätt med korekt arbetande bakdel har jag svårt att förstå.Det har jag kanske sett på sin höjd 2-3 gånger i mitt 22 årigen hastverksamma liv.Och då på hästar som tidigare i utbildnings stegen tränats korekt.Och som ligger på en nivå som kan gämföras med svårklass.Och med ryttare på samma nivå.Dessa hästar har ju då varit tränade från början av sitt liv att bära rätt och har då även muskelstyrka att bära sig.Jag tror inte att en häst på LC och under den nivån ens kan kommma i närheten av att bära sig helt själv mend tyngdpungten på rätt ställe.

Att sitta och tro att man kan komma närmre en bra ridning pga att man gör ett bett byte tycker jag är befängt.Kan man inte rida hästen på vanligt träns så bör man inte rida den på sidepull eller annan uppbetsling heller anser jag för att komma till jobb.
Om hästen inte funkar på träns pga dens fysik och antanomi det kan jag förstå.Men att betsla upp för att man får slita och dra på träns tycker jag är befängt.Då får man gå tillbaka i utbildningen för att räta till sina brister och hästens. :smirk: Och detta gör man med hjälp av någon som kan se hur det ser ut på marken och vet hur det ska vara.Hästarna blir vad vad vi gör dom till.Fungerar det inte får vi för hästens skull gå till baka i utbilbningen och ransaka oss själva för att se vad som är på tok.Att ta en genväg genom att betsla upp är inte rätt väg att gå.
Det är bara min åsikt :smirk:

:bow:
Tycker jag med, det är svårt att själv känna hur man ligger till, mycket bättre att en från marken får titta på ekipaget! :)

:bow: :bow: :bow:

(Undrar fortfarande hur du kan ha sådär mycke smarta teorier! :))

I princip kan jag hålla med dig, en häst behöver en viss muskelmassa och utbildning för att klara av att bära sig och sin ryttare på ett korrekt sätt, oavsett vad den har/inte har i munnen... Men även du pratar om att "betsla upp" (= byta till ett skarpare bett?) när du pratar om side- pull... Hur använder du ett side- pull, när du rider på det?

Det är ju inte lika lätt att använda ett sidepull på rätt sätt ,som det är att använda tex ett tränsbett.
Jag har själv sett många missbruka denna typ av betsling för att dom inte kan hantera det pga att man inte kan ge samma typ av tygeltag med samma verkan som på tex ett bett med mundel.Att säga att ett sidepull är snällare än något med mundel är befängt eftersom hästen ät väldigt känslig på sin nosrygg.Och ja jag kan tycka att sidepull är skarpare pga att det verkar på större yta.Bara för att det inte sitter i munnen betyder det inte att det är snällt :)Jag upplever tex att det är svårt att få till ett tex ledande tygeltag på ett vis som gör att hästen bara ställer sig i nacken i den grad jag vill och jag då inte kan få igenom ställningen och få hästen att slappna av i de muskler jag vill för att komma närmre riktg form..Det samma gäller uppresande tygeltag.Dessa tygeltag behöver jag på vägen till form..Och jag tycker inte att jag får igenom dem på sidepull.
Och för att du inte ska tro att jag är en ryttare som rider för handen. så får jag väll igen påpeka att arbetet ska komma bakifrån.Men om jag ska få hästen att länga hela sin överlinje och använda den korekt kanske jag behöver hjälpa den framtill.Och jag anser att på sidpull går inte det.
Jag är väl rätt udda jag för jag anser att det är så himmla få som kan rida korekt på sidepull .Och jag tror verkligen inte att någon kan göra det här av dom som finns här på forumet.Jag tror att dessa hästar som finns här knäpper av i nacken och lullar på. men är långt i från riktig form och balans.Jag har knappt sett någon häst ens på gnägg som burit sig på ett korekt sätt.Så varför skulle någon klara att bära sig bättre på sidepull :smirk:En häst som är skolad rätt från början kan mycket väl bära sig korekt med med sidepull På hängade tygel.Men det krävs år av träning för att få hästen dit.Rom byggdes inte på en dag ,det samma gäller hästens muskler.Att påstå att bettbyte oavsett till vilket man byter får hästen att gå i en korekt form är bara dumt.

Att ett tränsbett är det bästa i en hästmun är ju inte heller något som är helt självklart...Det kan också missbrukas...

Det är ganska självklart att det är svårt att få igenom ledande och uppresande tygeltag, eftersom side- pullet är avsett för ridning på lång tygel, ställning och samling får du som ryttare ordna med dina sitshjälper. Så länge som hästen behöver hjälp och stöd av handen för att nå korrekt form, så tycker jag att man ska ge sin häst den hjälpen.

Sen vill jag också tacka dig för att du påpekar att mina hästar knäpper av i nacken och lullar på när jag rider dem, samt att jag inte klarar av att rida dem i korrekt form. Har vi någonsin träffats?

Har ingen aning om jag träffat dig.Och jag gjorde en gämförelse med bilder jag sett på gnägg.Och jag kan inte minnas att jag sett ridbilder på dig.
Det är ganska självklart att det är svårt att få igenom ledande och uppresande tygeltag, eftersom side- pullet är avsett för ridning på lång tygel, ställning och samling får du som ryttare ordna med dina sitshjälper. Så länge som hästen behöver hjälp och stöd av handen för att nå korrekt form, så tycker jag att man ska ge sin häst den hjälpen.
Jag skrev det i mitt svar att hästen ska på sidepull gå med hängade tygel.Men det krävs väldigt mycket av båda häst och ryttare för att komma dit.Jag har för eget intresse provat tygeltagen på sidepull och jag får dem inte att gå igenom.Men ändå sitter många och rider på denna bettsling med kort tygel :confused:
Att ett tränsbett är det bästa i en hästmun är ju inte heller något som är helt självklart...Det kan också missbrukas...
Jag har inte sagt att det är bäst.Men jag tycker ju att man ska kunna hantera denna typ av bettsling oxå.Och jag tycker inte att man ska byta till tex sidpull om man inte klarar av att rida på ett korekt sätt på träns.Man lär ju inte få till det på sidepull heller i så fall.Hoppas du förstår vad jag menar?!

Jo, jag tror att jag fattar... Men jag tycker inte att du ska dra alla här på forumet genom en kam, genom att uttala dig definitivt om deras ridförmåga. Många ryttare använder side- pull på fel sätt, är vad jag vill ha sagt!

Många rider på det på samma sätt som på tränsbett, dvs försöker få igenom ledande och uppresande tygeltag, när detta inte ens är möjligt. Jag anser att rätt använt är side-pullet ett bra komplement till andra hjälpmedel vid ridningen.

Det är bra för ryttare som kommit så långt i sin ridning att de inte längre är beroende av att hela tiden kontrollera hästen i munnen, utan även kan använda andra hjälper för att kommunicera med hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur