Rikssto 1970-2009

Dark Ronald

Trådstartare
http://www.asvh.se/document/rikssto/riksstovinnare.pdf

Här kan man ta en "Trip down memory lane" och läsa in sig på 40 år av vinnare av denna förnäma utmärkelse.
En mängd trevliga minnen flyter upp till ytan, nog var det fantastiskt fint på stora fältet på Elmia längst ut mot Vättern!

Tack Eva Nickesson och Ebba Leandersson!:bow::bow::bow:

Så vem av alla dessa förnäma fröknar är den vackraste, måste nog titta några gånger till innan jag bestämmer mig. Falsett från 1979 har väl den högsta poängen, (1099910=47) och det är ett otroligt vackert sto.
Föredrar helt klart de "nakna" exteriör bilderna från äldre tider. De vitklädda visarna bidrar också till det goda intrycket.
Kul att läsa under strecket vad som hände runt i kring, utställningarna av valacker drog ju många internationella köpare. Det är mycket synd att denna typ av marknad försvann.

Sv: Rikssto 1970-2009

Verkligen roligt att se! Kan inte heller bestämma mig för vem som är vackrast...
Jätte roligt är också att min Zoyas mormors moster Sandra (F2) vann 1978 och Zoyas kusin Sorbina (F2) vann 1998, vilket jag inte hade en aning om.

Tack för tipset, det var superkul att läsa. Det är många stofamiljer/uppfödare som haft flera segerston, det är lite kul. Många vackra damer helt klart, och kul att läsa vad som hänt med dem och deras avkommor.

Men tack så himla mycket!!! Vad roligt! Mormor till mitt Bernsteinsto finns med om jag har undrat så hur hon såg ut. :)
Trevlig sammanställning, som stoälskare är det extra roligt med denna hyllning!
/U

Jag tycker att det är intressant att se att de gamla riksstovinnarna har minst lika fina typer som de senare (med vissa undantag givetvis). Det pratas ofta om att hästarna har fått så "moderna" typer på senare år, men jag har alltid tänkt att det mer beror på foder, annan ridning samt att vi numera anstränger oss att ställa upp hästarna i "uppförsbacke" när vi tar kort. Avelsframstegen sker dessutom inte så snabbt. På 10 år så har det bara gått ungefär en generation, vilket inte räcker för att göra några dramatiska avelsframsteg på utseende. Mellan den första riksstovinnaren 1970 och de senaste har det alltså hunnit passera ca 4 generationer, inte mycket egentligen. Dessa ston tycker jag bevisar att utvecklingen inte har varit såååå enorm som vissa vill påskina. Vad tycker ni? Vackra är de iaf :D

Både ja och nej tycker jag. Om man ser till enskilda individer så finns det en hel del äldre ston som skulle kunna hävda sig väl i jämförelse med dagens ston.

Men ser man till genomsnittet av ston är nog skillnaden ganska stor.

Det mest märkbara tycker jag är att de är högre men tyvärr också ofta med sämre ben.

Fast det med höjden på stona kan vi inte veta med säkerhet eftersom många idag undviker att visa ston under 160 cm (eftersom domarna ofta drar ner poängen).
"Förr" (före 3-årstestet) var det inte lika "fult" med små ston. Man visade sina ston på sommar/höst-premieringarna oavsett mankhöjd.
Det blev en jättestor skillnad när treårstesten infördes i större skala vad gäller matchning, foder, träning o s v.
Många hästar var tunnare och mer omusklade (reds in inför kvalitets eller stamboksföringen) som 3-åringar. Numera är hästarna mer "broilade".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka