Nej skulle jag säga. Det har absolut inget med bra planering att göra - endast. Det finns så många andra faktorer så som bakgrund, studievana föräldrar och vad de arbetar med, vart du växer upp etc. som påverkar om du har möjlighet att klara en utbildning. Rent krasst har "alla" möjligheten, vi har på pappret gratis utbildning och lika möjlighet för alla. Men det är inte verkligheten. En person som har akademiskt utbildade föräldrar och är ensambarn kommer ha otroligt mycket större chans att klara sin utbildning och skaffa bra jobb, jämfört med en person med fyra syskon som hen behöver hjälpa till med mer än vad hen har tid för läxor (räkna sen in trångboddhet osv).Men det ingår väl egentligen i bra planering?
Normalt friska människor har ju förmågan att skaffa sig en inkomst och ett skyddsnät genom utbildning och arbete.
Jag drog runt mitt på en bussförarlön på deltid.
Bara för att du klarade dig på en bussförarlön (har noll koll kokosboll på vad den "normal" busschaufför drar in per månad) behöver inte betyda att alla gör det. Din livssituation är inte standard för andra.
Så, att säga att det bara krävs lite bra planering är otroligt verklighetsfrånvänt.