Ridvästar klarar inte säkerhetskraven

Sv: Ridvästar klarar inte säkerhetskraven

SKRÄMMANDE :eek: att de får säljas!!

De borde dras tillbaka, alla som inte klarade testet....

Skrämmande! :eek:
Men inte förvånande ett dugg. Tror att vi litar för mycket på dessa västar när det gäller nybörjare än lära dem en ordentlig sits! :cool: Men de västar som inte klarar testet borde ändå inte säljas på marknaden. Men det kanske är så vi får när västarna säljs i andra butiker än ridbutiker?

Men det kanske är så vi får när västarna säljs i andra butiker än ridbutiker?

De västarna som inte klarade testet har jag för mig kom från ridsportbutiker allihop. Det var dessutom så att de dyraste var sämst i testet. Så det har nog inte bara med det att göra.

*kl*

Tycker att det är riktigt dåligt att västarna inte klarade av det. Man vill ju kunna lita på att de ska fungera!

Kan man inte få reda på vilka västar de har testat samt hur det gick för dessa?

Jag läste om det i en artikel i DN någon gång förra veckan. Du kanske kan hitta den på deras hemsida?

De västarna som inte klarade testet har jag för mig kom från ridsportbutiker allihop. Det var dessutom så att de dyraste var sämst i testet. Så det har nog inte bara med det att göra.

*kl*

Tycker att det är riktigt dåligt att västarna inte klarade av det. Man vill ju kunna lita på att de ska fungera!
Ännu värre! Med andra ord går det inte att lita på den där märkningen av västarna! :eek::mad:

De tre blilligaste västarna klarade testet, de tre dyraste fick underkänt....

Är det inte samma zippa då? Jag menar, är barnstandarden låg borde väl vuxenstandarden vara lika dålig?

Jag har en Zippaväst när jag rider terräng.

Blir väl till att köpa en ny väst då, jag som är så nöjd med min lila Zippa..

Veckan innan testet var jag och köpte mig en ny Zippa Väst... Den kostade ju mer än i testet, eftersom det var en vuxenväst. Lagom kul. :crazy:
Men det är väl förmodligen en bra väst, annars hade väl inte landslaget i fälttävlan burit den....
Sen som vuxen betyder ju känslan och hur bekväm den är, en hel del. En väst som sitter dåligt använder man ju inte.

Alla godkända västar ska vara märkta med en specielle symbol, (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter på rak arm), sen är det jätt viktigt att man har en tränad personal när man provar ut västen. Bra ridsportsbutiker ska utbilda sin personal, det finns kurser för utprovning av hjälmar och västar. Jag har själv gått en sådan utbildning när jag arbetade på Ridboden AB, det var väldigt intressant, om många av dessa västarna som inte var godkända är inte bara materialet som är fel på, du måste tex ha ett spännband över kardborren och det ska finnas dubbelflikar så den inte ska kunna lossna om man faller. Sen får aldrig västen gå över den översta ryggkotan, eller långt nedanför revbenen. Det är massa att tänka på och det är skrämmande att man får sälja dem även om de inte är godkända. Men köp bara om ni får bra hjälp med utprovning och ställ krav på personalen. Det är ju lätt för föräldrar som inte kan så mkt att köpa fel till sina barn. det är lika viktigt med hjälmar, finns många som inte håller klass. Tyvärr..

Dåååååååååååååååååååååligt!

oroväckande. jag som funderat på att köpa CRW Flite från hööks nu i veckan, men det känns ju inte som någon bra idé nu. Frågan är ju hur man ska veta vilka som håller kraven och inte :crazy:

Men det här handlar ju inte om godkända västar eller ej, detta handlar ju om godkända, märkta västar som inte på långa vägar möter upp kraven för märkningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) De tio finalisterna i GP-ponnyn är klara och i går fick de chansen att provrida inne i Scandinavium...
Svar
0
· Visningar
1 545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) Ridsporten kallas könsneutral, eftersom män och kvinnor tävlar tillsammans. Verkligheten är en annan, det visar inte minst...
Svar
0
· Visningar
789
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) Det krattas ordentligt i manegen för Dingle Horse Arena. En stor anläggning med hästsporten i fokus ska stå klar 2011...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: NiQitA
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) Lisa Pousette, 14 år, rundade hela fältet och snappade åt sig "räven" framför näsan på alla äldre och mer erfarna ryttare. Så gick...
Svar
0
· Visningar
684
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama