Ridväst under arton

Silja

Trådstartare
Hejsan! Nu är det så att jag och en jag känner började diskutera om huruvida man måste använda ridväst under ALL ridning när.man är under arton. Vi började diskutera om en bild jag la ut på instagram där jag rider en kompis häst utan väst. ( jag är då snart tretton )

Hur är det? Är det krav på att ha väst även om man inte hopptävlar?

Sv: Ridväst under arton

Det är enl. TR krav på väst när ryttare är under 18 år och tävlar hoppning, samt alla ryttare i terrängmomenten i fälttävlan.

All annan ridning så (antar jag) att föräldrarna (eller ridskolan...) bestämmer!

Tycker dock att alla under 18 bör rida med väst jämnt! :)

// Niikon92

Tycker dock att alla under 18 bör rida med väst jämnt! :)

Varför just under 18? Är det svårare för en 19-åring att skada sig än för en 17-åring?

Jag tycker egentligen att alla bör ha väst vid ridning, men använder själv väst ytterst sällan :o Inte ens alltid vid hoppträning. Borde verkligen bättra mig och inte göra det först efter en allvarlig olycka/tillbud!

Det är inte krav på ridväst i dressyr men i hoppning, fälttävlan O.S.V. är det det men om du bara tränar hoppning så är det inget krav på väst utan det är endast det om man tävlar i ngn av grenarna förutom voltige och dressyr. Jag tycker själv att ALLA bör ha ridväst även om man är över 18, jag är själv under 18 och rídväst är endast en säkerhets grej så jag tycker själv att ALLA borde ha ridväst.

Jag klarar inte att ha väst, jag blir stel och då blir hästen stel= en farligare situation än om jag hade varit utan väst och varit följsam.
Jag har försökt att vänja mig med att ha väst i flera år, men det går inte.

Men jag tycker att man ska få välja själv om man vill ha väst eller inte.

Idag finns det så många olika typer av västar så du bör kunna hitta en som passar.

Jag kände mkg stel och obekväm med väst innan, nu är jag så van att jag känner mig naken utan. Som att köra bil utan bälte, jag är rädd om livet så för mig är det självklart med väst.

Är endast hoppgrenarna där man måste ha väst vid tävling, hemma gör man som man vill. Jag red aldrig med väst när jag var liten, inte alltid jag red med hjälm heller. Växte upp under de stela/obekväma västarnas och jofa hjälmarnas tid.

Än idag är det sällan jag rider med väst, trivs inte med att hals hålet är så litet, får panik.
Är endast vid hoppning som jag har väst, och knappt det om det bara är hemma.

Varför just under 18? Är det svårare för en 19-åring att skada sig än för en 17-åring?

Jag tycker egentligen att alla bör ha väst vid ridning, men använder själv väst ytterst sällan :o Inte ens alltid vid hoppträning. Borde verkligen bättra mig och inte göra det först efter en allvarlig olycka/tillbud!

Jo det är ju sant, men tänkte att är du under 18 är du omyndig = dina föräldrar ansvar. Över 18, "ditt eget fel" :)

// Niikon92

Skulle du skada dig så täcker inte försäkring om du rider utan väst. Gäller både hemma och på ridklubben.

Du måste nog nämna vilket bolag och vilken typ av försäkring du menar, för de villkoren har jag aldrig sett i någon av mina försäkringar. (Trygg Hansa, Dina, Agria)

Jag rider för det mesta med väst, men kan också bero på att jag när jag var under 18 var tvungen att rida med väst enligt stallägaren, och sen har jag ridit lite galopphästar och då använder man alltid väst. Är väl en vanesak men jag gillar min **cesafe :)

Hoppar dock upp på hästar lite då och då utan, som när man är hos kompisar eller liknande.

Skulle du skada dig så täcker inte försäkring om du rider utan väst. Gäller både hemma och på ridklubben.

För vem (under arton eller även över?) och vilket försäkringsbolag har det i sina villkor? Eftersom det inte ens är krav med hjälm så tycker jag att det låter konstigt om ett försäkringsbolag skulle införa sådana villkor för väst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 210
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka