Ridväst på tävling?

J

josefineemma

När är det som man inte behöver ha ridväst på tävlingar? Jag ska snart fylla 18 år och jag undrar när jag kan börja tävla utan väst då jag blir mycket rörligare utan väst :)

Sv: Ridväst på tävling?

Du ska ha västen tom det året du fyller 18.

Själv hoppar jag med väst trots att jag är mer än dubbelt så gammal. Jag har en suveränt skön väst.:)

Som fluffig säger, du måste ha väst på tävling till och med det året du fyller 18. Så när man är 19 år gammal har man möjlighet att välja bort säkerhetsvästen på tävling. Under förutsättning att man inte rider på ponnytävling, då gäller fortfarande kravet på väst.

Jag har flera år till godo men rider ändå med väst på tävling. Har köpt en som sitter jättebra för att kunna rida på terrängbanan men gillar den såpass att den numera alltid åker på när det är hinder ivägen, även om det är bomhinder inomhus :)

Jag skulle faktiskt inte få för mig att rida utan väst. Möjlighvis när jag rider dressyr, men aldrig utan på hoppning.
Kan du inte försöka hitta en väst som ger dig mer rörlighet

Nja, säkerhetsvästkravet gäller enbart för juniorer. Alltså t.o.m. det år ryttaren fyller 18 år. Jag som är 24 år behöver alltså inte ha säkerhetsväst på hopptävlingar, oavsett om jag tävlar en ponny eller en häst.
Och det är en himla tur det. Dels är väst sjukt obekvämt och jag använder det enbart i terrängen, dels skulle bebismagen aldrig få plats i en säkerhetsväst :p Vilket skapar en fråga, hur gör juniorer med gravidmage som fortfarande vill tävla? Jag skulle inte vara särskilt bekväm med att mosa in bebismagen i en väst :crazy: (Men jodå, rida kan jag fortfarande.)

Jag blev tvungen att kolla TR, jag var så säker att jag hade rätt men tji fick jag. Du har rätt, västen krävs bara av juniorer, inte av alla ponnyryttare.

Angående gravidmage-problemet antar jag att man helt enkelt får avstå om man är junior och inte kommer i västen?

Jag tror att det första gången det las till med väst stod otydligt om väst på seniorer som tävlar ponnyer. Tror att jag var i kontakt med förbundet då och fick OK på att som senior tävla utan väst. Jag är iaf glad att det inte krävs väst för mig :p

Kanske kan man söka dispens? Det är ju inte relevant för mig iaf :laugh:

Kan ha varit så, i vilket fall som stod det rätt klart nu att det bara gällde ryttare t.o.m. 18 år.

Dispens är säkert inte omöjligt att få, så långt tänkte jag inte. Jag är ju ingetdera egentligen, men är man nyfiken av naturen måste man ju grunna på vad som gäller :D Men inte så konstigt att det inte står något i TR, det måste ju vara en försvinnande liten del som är gravida juniorer som vill hålla igång hopptävlandet.

Jo, tänk att TR-skribenterna ibland förtydligar saker så att det blir begripligt :eek: ;)

Nej, det är nog inte så många -18-åringar som vill hoppetävla med sån här kulmage som en annan stoltserar med :angel: De undantagsfall som kan finnas får nog söka dispens isf :laugh:

Jag fick snällt avstå från fälttävlan när min mage inte gick i västen längre :) Jag tror faktiskt inte man kan få dispens av den anledningen, för de allra flesta är barnmagen ett medvetet val som kan betyda att man periodvis får avstå annat :)

Men fälttävlan och banhoppning är ju inte riktigt samma sak ;) Dispens i terrängen är nog rätt omöjligt (och ska också vara i mitt tycke) men när det gäller banhoppning tycker jag inte att det vore orimligt med dispens. Det är ju bara ett par år sen som västtvånget ens infördes.

Det var inte menat som någon parallell så heller, poängen var att ibland får man välja.
Men om man kan få dispens för gravidmage, ska man kunna få dispens för "vanlig" tjock-mage då också? För det borde vara lika obekvämt tänker jag?

Jo, givetvis får man ibland välja men t.ex. jag fick ju mage väldigt tidigt. Det var inte så lätt att kalkylera med att magen skulle börja peka ut så tidigt ;)
Om du har en "vanlig" tjock-mage så är man väl i de allra flesta fall bredare överlag. Då borde det ju kunna finnas en väst i större storlek som passar även över axlarna, bröstkorgen osv. Dessutom är väl sån mage mjukare än en gravidmage, eller? :confused:

Hehe, jag har ingen aning om hur mjuk/hård en tjockismage är :p
Jag håller egentligen med dig 'åsiktsmässigt', men tror inte att man kan få dispens. Hade varit kul att kontakta förbundet och kolla! :p

Nej, inte jag heller. Har ingen mage att känna på heller. Känns lite oartigt att gå fram till någon på stan och fråga om jag får klämma på deras mage :p Men jag tänkte att en tjockismage borde vara mjukare, den borde väl bestå mest av fett?
Hmm, kanske skulle mejla förbundet och fråga :D

Liknande trådar

Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Ponylove
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
997
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 279
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden