Ridvägar på hopptävling

M

maskrosbarn

Snabba frågor: 1) Hur långt får man rida in i paddocken/manegen där tävlingsbanan står under pågående lokal hopptävling? Får man rida runt hindrena utan att passera start? Får man rentav passera start?
2) Vid vägran, visst får man då inte korsa sin egen väg?

Andra användbara tips för oerfaren hoppryttare välkomnas!

Sv: Ridvägar på hopptävling

Snabba frågor: 1) Hur långt får man rida in i paddocken/manegen där tävlingsbanan står under pågående lokal hopptävling? Får man rida runt hindrena utan att passera start? Får man rentav passera start?
2) Vid vägran, visst får man då inte korsa sin egen väg?

1) Förstår inte första delen?
Du får rida runt hindrerna och passera startlinjen om du inte fått startsignal. Har du fått startsignal har du 45 sekunder på dig att passera startlinjen. Efter 45 sekunder startar tiden automatiskt oavsett var på banan du befinner dig.

2) Jo det får du. Du får däremot inte korsa din egen väg under pågående ritt. Men säg att du vägrat och ska ta ny ansats, då får du passera din egen väg. Likaså om hindret rasat och domaren säger "vänta", då får du rida hur du vill tills h*n säger "rid" igen.

1) Förstår inte första delen?
Du får rida runt hindrerna och passera startlinjen om du inte fått startsignal. Har du fått startsignal har du 45 sekunder på dig att passera startlinjen. Efter 45 sekunder startar tiden automatiskt oavsett var på banan du befinner dig.

2) Jo det får du. Du får däremot inte korsa din egen väg under pågående ritt. Men säg att du vägrat och ska ta ny ansats, då får du passera din egen väg. Likaså om hindret rasat och domaren säger "vänta", då får du rida hur du vill tills h*n säger "rid" igen.

Jag var nog trött när jag skrev det, såg nu att det vara helt oförståeligt!

Det jag menar är alltså från det att du får gå in på banan, tills man får startsignal. Får du då rida runt hindren? Om det t.ex. står ett "läskigt" hinder som man vill att hästen får hälsa på, får man då göra det utan att bli utesluten? Får man då också passera start INNAN man fått startsignal?

Får man rida mellan hindrena UTAN att passera start och hälsa på "läskiga" hinder när startsignalen gått?

Tack!

Innan du får startsignal får du rida var du vill och hur länge som helst, inklusive över startlinjen. Du får visa läskiga hinder men låt inte hästen röra hindrerna, bara titta. När du har fått startsignal har du 45 sekunder på dig att passera startlinjen. Gör du det senare händer ingenting mer än att klockan börjar ticka och du får en tid som är längre än vad din egentliga ritt var, och du kan få tidsfel.

På vissa tävlingsplatser vill domaren att man ska hålla sig på en viss del av tävlingsbanan, och INTE rida runt, för att vara i vägen mindre, men då brukar domaren säga till om det.

På vissa tävlingsplatser vill domaren att man ska hålla sig på en viss del av tävlingsbanan, och INTE rida runt, för att vara i vägen mindre, men då brukar domaren säga till om det.

Aldrig varit med om. När det är min tur att starta är det ju folk som ska hålla sig undan för mig, alltså funktionärer eller dyl.
Däremot om det är två ekipage inne på banan så ska ju den som inte hoppar se till att hålla sig undan från den som rider.

Jag menar givetvis när ryttaren före hoppar. Det var ju innan man påbörjat sin ritt som denna tråden handlade om.

Jag menar givetvis när ryttaren före hoppar. Det var ju innan man påbörjat sin ritt som denna tråden handlade om.

Okej, tänkte det. Det framgick dock inte av ditt inlägg att det var så du menade.
Alla tävlingar har ju inte heller två ekipage inne på banan samtidigt.

Innan du får startsignal får du rida var du vill och hur länge som helst, inklusive över startlinjen. Du får visa läskiga hinder men låt inte hästen röra hindrerna, bara titta. När du har fått startsignal har du 45 sekunder på dig att passera startlinjen. Gör du det senare händer ingenting mer än att klockan börjar ticka och du får en tid som är längre än vad din egentliga ritt var, och du kan få tidsfel.

Men den egentliga tiden börjar väl inte förrän jag passerat start? De 45 sekundrarna är väl bara nedräkning? Så är det ju i dressyren också, fast där är ju inte tiden avgörande på något vis å andra sidan. Du menar väl att efter de 45 sek passerat börjar rittens klockning per automatik?

Tack så jättemycket för alla svar!

Har du överskridit de 45 sekunderna startas din ridtid, även om du inte har ridit över startlinjen - och klockan stannar när du passerar mållinjen, alltså riskerar man att få tidsfel om man inte påbörjar ritten i tid.

I dressyr får man 2 poängs avdrag om man startar för sent.

Det var ju det jag skrev. :P Men tack ändå.

Ja, det med dressyren vet jag, det är det jag tävlar och har tävlat tidigare!:p

Nej, men eftersom tråden handlar om var man får rida INNAN man fått startsignal, så tycker jag det var rätt så givet .

Nej, men eftersom tråden handlar om var man får rida INNAN man fått startsignal, så tycker jag det var rätt så givet .

Hmm okej, nej det tycker inte jag. För om det inte är två ekipage inne på banan samtidigt så får man ju rida överallt även innan du fått startsignal.

Jag måste faktiskt säga att Olympus svarade ganska bra på det jag ville veta. Det var ju från det att man får entra banan tills man får sin startsignal jag undrade om. Jag förstår ju självklart att man inte rider på banan när det hoppar en annan. Clearrounder har jag ju gått förut, och man behöver faktiskt bara lite logiskt tänkande för att förstå att man inte gör så. ;) Det är ju precis som att jag skulle börja rida runt inne på dressyrbanan när ryttaren innan rider bara för att vänja min häst vid dressyrstaketen. :P Och det gör jag ju inte. Tack ändå!

Senast ändrad av en moderator:

Ibland (i princip alltid på regionala och uppåt) får man komma in på banan under föregående ryttares pågående ritt. Självklart håller man sig då undan, alternativt står still i ett hörn.

Oftast så FÅR man rida runt på banan medans föregående ryttare rider bara man inte är i vägen (och att där är två ryttare inne är faktiskt vanligare än att man kommer in ensam) vad jag menade är att ibland så vill INTE domare att man ska rida runt under pågående ritt, utan att man - som föregående skrev, ska stå i en hörna.

Ja, jag förstår att det är det du menar (fast du kanske riktade dig åt olympus?), men det var inte min fråga. Men tack ändå!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 858
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka