Ridtravartävlingar?

AnneSofie

Trådstartare
Har ju lovat mig själv att jag ska tävla min ridtravare i dressyr för första gången i år. Det blir första för både henne och mig:o

Men finns det fortfarande ridtravar tävlingar? Någon här som brukar åka på dem?
Hur kan jag få reda på när och var dessa finns? Vad skiljer dem från vanliga dressyrtävlingar på lokal nivå(förutom det uppenbara då:p)?

Jätte nyfiken på dessa tävlingar så vill höra era erfarenheter och gärna lite pepp också!:bump:

/AnneSofie

Sv: Ridtravartävlingar?

visst behöver man dispens från SvRF för att tävla hoppning och dressyr arrangerat av ridtravarföreningen för att dom inte är med i SvRF?!

I alla fall om du redan har löst licens för klubb som är ansluten till SvRF...?

Jag har ingen licens då jag inte tävlat tidigare.. Ok, ska kolla upp detta!

Senast ändrad:

Tror det skiljer sig en del mellan olika distrikt. Kolla med Ridtravarförbundet i det distrikt du tillhör!

De ridtravartävlingar jag varit på har varit trevliga, lättsamma men ändå välarrangerade...men rätt få starter, då detta är ett ganska litet distrikt, på senaste dressyrtävlingen tror jag det var ca 25 starter i 4 klasser.

Skillnaden mot vanliga tävlingar är dels att det bara är travare som startar, dels att man rider Ridtravarförbundets egna dressyrprogram istället för Ridsportförbundets. De är rätt lika och på samma nivå, med den skillnaden att en del av programmen är helt galoppfria.

Roligast är att få se den enorma variation som finns bland travarna :) och att bli peppad av att se ekipage som kommit längre än man själv :d
samt att man kan våga sig ut och tävla även om man tex har en travare med mindre bra galopp.

Å vad roligt det låter!:laugh:

Kollade nyss på ridtravar hemsidan efter tävlingar men det verkar inte finnas ngra planerade för framtiden..

Hoppas det kommer upp snart, gärna i mellan Sverige. Då anmäler jag mig på direkten!:bump:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt