Ridtravare

H

Hejsanerika

Hejsan! Min syster har en ridtravare på 7 år, han är mycket fin, inte alls som en travare,
men jag skulle behöva lite tips i ridningen.
Han är hur snäll som helt på banan i dressyren och även hoppningen.
Men i skogen så "drar" han i väg, han slänger upp huvudet så han har nockat min syster vid flera tillfällen. Vi vill inte rida på skarpa bett , har fått tips om pelam bett men jag vet eftersom han är så himla känslig i munnen.
Just nu rids han på ett helt vanligt 3 delars bett.
Är det någon som har samma problem när dom rids i skogen ?

Sen vill jag också ha lite tips på ridövningar, har börjat ta stopp i mitt huvud på träningarna (jag tränar min syster)
Han var oinriden när han kom till oss och nu så går han stadigt i form och vi har tränat in att han ska stanna på sits hjälper och svänga med sitsen. Allt för det ska se snyggare ut. och nu börjar vi komma till dom sakerna som kankse inte är så avancerade för en ridhäst men som kanske är jätte svårt för en travhäst. Nämligen flytta för skänkel och galoppen. Är det någon som vet hur man på bästa sätt lär en travare fatta galopp utan att "springa" in i den? just nu tränar vi som så att vi lägger upp en kavaletti bom och så fattar hon samtidigt som hon är över hindret + att hon pussar med munnen , det funkar hyffsat men så fort vi tar bort kavaletti bommen så fattar han inte utan blir tjurig och sparkar bakut, så kom gärna med era tips om hur ni gör ! :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: Lager
·
Ridning Vår ponny vill inte fatta galopp från skritt eller halt. Hon blir som tokig och börjar backa och småreser sig även om dottern bara...
Svar
2
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar