Ridtravare!?

V

Vakanjaheta

Är det lättare att rida in en travare som gått på banan än en travare som inte gjort det? Hur gör ni när ni lär hästen att galoppera?
kram kram

Sv: Ridtravare!?

Jag tror det är lättare att rida en en travare som gått på travet, eller åtminstone är inkörd för då är de vana vid at tha en massa grejer på sig.

Men det är nog inte så alltid =) Alla individer är olika!

Är det lättare att rida in en travare som gått på banan än en travare som inte gjort det? Hur gör ni när ni lär hästen att galoppera?
kram kram

Att rida in en inkörd är oftast inte svårare än att sitta upp föriktigt och rida iväg ;)
Problemen med en inkörd travare är ofta att den är "helt fellärd" ur rid synpunkt och man bör kunna en del om hur man kör en travhäst för att förstå den och sen får man börja om från början och lära om den..

kram kram

Av den erfarenhet jag har av ridtravare så är det lättare att ta en häst från grunden.
Visst. En startad/körd häst är van vid hantering och saker på ryggen. Men ack vilket jobb att bygga om.

Jag har en ridtravare som jag köpte som en ohanterad 2-åring. Hon har varit det lättaste djur jag stött på. Jag har gjort allt med henne själv. Från att lära henne att gå som hon ska i grimma o grimskaft till att rida in o träna upp henne och bygga muskler.

Inget hetsigt tjaffs eller få ner huvudet från molnen. Hon va inte lärd en sak för att sedan bygga/träna om vare sej sätt eller form.

Men det är min erfarenhet. Alla har olika.

Min kompis e 13 år och hon har köpt en travare som gått på banan som hon själv ska lära från grunden... hon har ridit i 6 år tror jag och är väl inte mkt duktigare än mej :/ men asså tkr ni det är för lite???

Min kompis e 13 år och hon har köpt en travare som gått på banan som hon själv ska lära från grunden... hon har ridit i 6 år tror jag och är väl inte mkt duktigare än mej :/ men asså tkr ni det är för lite???

Spontant ja.. men det finns ju massa olika aspekter att ta hänsyn till innan man kan svara på din fråga..

Hur länge man har ridit säger egetnligen inte atts, finns de som ridit i 2 år som rider bra mycket bärre än en som ridit i 20 år..
Men har tjejen kunniga föräldrar eller likande och har hjälp av tränare och annat folk i stallet och har lyckast få tag i rätt häst, så kan det ju bli bra..

Hur många år en person ridit har ingen betydelse.

Jag har ridit i många år. Är så gått som uppfödd med hästar då min mor är hästbiten ända in i själen. Även far min har haft häst under min upväxt. Men jag tycker inte jag är "duktig med stort D". Jag kan en del. Men sen finns det folk som ridit i 2-3 år och är bra mycket kunnigare än vad jag är.

Klart hon kan klara det. Men inte själv kanske. För att avgöra det så måste man veta mer om hennes kunskaper. Inte bara hur många år hon ridit.

jag tycker att det inte spelar någon roll, även om det i vissa fall kan vara lättare om hästen är inkörd, då den är van vid att ha något runt magen :P men sen är det ju olika. Roligast är det (enligt mig såklart) roligast att rida in en som gårr på travet, då det är mer arbete med en sådan, att bygga om muskler osv.
Arbetar i backe med muskler först eller rider med flera hästar över ängen är väl de vanligaste för min del, men allt fungerar för har man förtroende för varandra så brukar det inte vara något problem.

kram kram

Jag har ett kallblod på 16år, trollfot har sprungit på trav i 9år, han är ruskigt välhanterad och jätte "lätt" att ha och göra med, men att rida honom är inte lika lätt,han är ruskigt het, älskar att tävla i princip med allt och alla. sen var han helt tvärt om i tyglarna än "vanliga" hästar är, ju mer jag tog, ju fortare gick de.var inte så jätte roligt när han började tävla emot en bil, efter 4-5km fick ja stopp... de tog i princip 3år att bara skritta in honom, han är världens snällaste skulle aldrig kasta av en med mening eller något sådant,sen är de väldigt svårt och köpa en gammal travare som inte är sönderkörd, oftast blir dom inkörda när dom är runt 2år, villket jag anser är förtidigt eftersom att inte kropen är färdig utvecklad, när man köper en gammal travare är dom ju oftast direkt från travbanan, alltså i bra form och kondis, sen när dom bli ridhästar och inte tränas lika mycke och hårt kommer oftast alla skador och fel upp, travare är oftast så pass psykiskt hårda att dom bara vill tävla och i princip gömmer sina skador, bara för att få springa, säger inte att alla travare är så men en stor del.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama