Sv: ridtravare
När jag köpte min pingla hade hon stått i 1,5 år o var inte riden. Började med en massa korta skritturer, longering, tömköring, klättring, promenad till fots o min morsa åkte fram o tillbaks o tuta lite på vägen för att göra henne trafikvan innan jag gav mig ut på korta turer själv på vägen
Har mest ridit på väg o i skogen så det har mest blivit skritt o trav. Hon pålle va ganska trög i början o tyckte allt var farligt. Nita så fort hon såg en människa 100 m fram osv..
Så galoppen var inte till o tala om i början utan att få hästen att inse att det inte var så farligt.
Hennes första sommar (köpte henne i feb) fick jag jobb på annan ort o hon flyttades till min bostadsort o fick kanonbra ridvägar. Började där som först att rida ut på henne själv lite mer ordentligt o trava o sånt. En sträcka som normalt tog 30 min tog ca 1-1,5 timme för henne själv eftersom hon gick några meter, stannade o så höll dte på så..
Där red jag med en pigg nordis o där som först kom galoppen igång genom draghjälp, skrikande galopp osv. Efter hand har hon blivit bättre o bättre på skänkeln, hon fixar vänster utan prolem, men man måste driva eftersom hon annars kan bli trög om hon ser ngt. Därimot problem med hö, funkar om dte går väldigt fort. Sparkar gärna bakut vid fattningen, men är den väl igång funkar det, dock inte helt lätt. Hon travar gärna iväg i ökad trav i hö galopps fattning.
Nu är pärlan riden i paddock också där det övas på volter, samlingar, ökningar, förflyttningar o sånt. Pärlan kan framdelsvändning
Hon är också löshoppad 1 meter hittills, blir högre i vår
O om några veckor ska hon får löshoppa i ett ridhus
Kan tillägga att hon aldrig ens sett ett ridhus
och i vår ska det hoppas när jag köpt min hoppsadel. Hon är hoppad 3 ggr med ryttare o ska använda min rockard också
Ja, det blev en hel berättelse..