ridtravare

J

johanna_1

Tänkte börja skola om min till ridhäst och funderar hur ni andra gjort när ni tillexempel ska lära dom galopp fattning osv. HAr lite ideer men nyfiken på hur andra gått till väga. Hur mycket måsta man utbilda och träna dom innan man skulle kunna tänka sig och sälja som ridhäst. vill inte att hon ska hammna fel. Vill ha alla tänkbara tips på allting vad ni lärt era och hur ni gått till väga?! :)

Sv: ridtravare

Jag lärde min kallblodstravare att galoppera genom att börja i långa uppförsbackar och där lät jag honom trava sig in i galoppen. Upprepa på samma ställen i början, så småningom så förstår dom vad man begär av dom. Min häst har nu lärt sig att fatta galopp genom att jag säger "galopp" till honom. Lycka till...

är det igen som har tips och ideér?!
Av alla som läst......någon snälla! :)

haha...tack, tack! Ja, har funderat på att kanske longera och lära med rösten.
Tror det skulle funka...
Nån mer som har ideèr?

Ingen galopp förrän hästen kan gå på tygeln i skritt och trav, dvs vara fysiskt och psykiskt avspänd, spåra och gå med bra takt och balans. Sen lärs galoppen in som på vilken häst som helst, mha annan häst som galopperar och rösthjälp, ev. spöhjälp, och i situationer där hästen lätt fattar galopp. Aldrig skentrav in i galopp.

Tänk på att det måste få ta tid - det finns mig veterligen inga genvägar om du ska få en bra ridhäst av din travare.

Skritta skritta skritta i början tills hästen kan bära sig avspänt och i balans, gärna offroad i skogen och i terräng, över bommar på ridbanan etc, så den lär sig lyfta på fötterna. Först när detta funkar är det läge att börja träna i trav och så småningom galopp.

Galoppfattningen har kommit låååångt in i utbildningen...;)

Har börjat med att skritta, skritta och åter skritta.
På ridbanan i mjuka svängar och volter och i skogen, för att få hästen att hitta balansen med ryttaren på och att söka sig fram till bettet och slappna av i ett lugnt tempo och ta ett steg i taget.

Har även börjat tidigt med skolorna, först vid handen och sedan uppsuttet. Detta för att skola hästen till att bära istället för att skjuta på framåt. Det är nog det som travarna har svårast för, eftersom de är skolade från början att gå med et rejält påskjut och vinna mycket mark. Det funkar ju såklart inte så bra i ridningen...:angel:

Cavaletti och tömkörning är bra att lägga in när hästen börjar få upp lite balans och bärighet.

När hästen bär sig i skritt kan man börja lägga in traven. Börja med några steg, så många som hästen kan bära sig utan att "ramla iväg".

Detta grundarbete som kan ta ett par år, lite beroende på hästen, och galoppen är inte att tänka på förrän hästen kan trava rent och bärigt.

Gör man det ordentligt från början så kan man få en riktigt trevlig ridhäst. "Genväg är ofta senväg" brukar stämma mycket bra i detta sammanhang!:idea: ;)

Lycka till!!:)

När jag köpte min pingla hade hon stått i 1,5 år o var inte riden. Började med en massa korta skritturer, longering, tömköring, klättring, promenad till fots o min morsa åkte fram o tillbaks o tuta lite på vägen för att göra henne trafikvan innan jag gav mig ut på korta turer själv på vägen:angel:

Har mest ridit på väg o i skogen så det har mest blivit skritt o trav. Hon pålle va ganska trög i början o tyckte allt var farligt. Nita så fort hon såg en människa 100 m fram osv.. :rofl: Så galoppen var inte till o tala om i början utan att få hästen att inse att det inte var så farligt.

Hennes första sommar (köpte henne i feb) fick jag jobb på annan ort o hon flyttades till min bostadsort o fick kanonbra ridvägar. Började där som först att rida ut på henne själv lite mer ordentligt o trava o sånt. En sträcka som normalt tog 30 min tog ca 1-1,5 timme för henne själv eftersom hon gick några meter, stannade o så höll dte på så.. :angel:

Där red jag med en pigg nordis o där som först kom galoppen igång genom draghjälp, skrikande galopp osv. Efter hand har hon blivit bättre o bättre på skänkeln, hon fixar vänster utan prolem, men man måste driva eftersom hon annars kan bli trög om hon ser ngt. Därimot problem med hö, funkar om dte går väldigt fort. Sparkar gärna bakut vid fattningen, men är den väl igång funkar det, dock inte helt lätt. Hon travar gärna iväg i ökad trav i hö galopps fattning.

Nu är pärlan riden i paddock också där det övas på volter, samlingar, ökningar, förflyttningar o sånt. Pärlan kan framdelsvändning :love:

Hon är också löshoppad 1 meter hittills, blir högre i vår :bump: O om några veckor ska hon får löshoppa i ett ridhus:banana: Kan tillägga att hon aldrig ens sett ett ridhus:crazy: och i vår ska det hoppas när jag köpt min hoppsadel. Hon är hoppad 3 ggr med ryttare o ska använda min rockard också :banana:

Ja, det blev en hel berättelse.. :bump:

Känner en tjej som passade på att umgås mycket med sin travare vid hagen. När han busade runt galopperade han gärna med sin kompis. Hon passade då på att säga galopp. Iofs har jag ingen aning om eller hur det gav något resultat. En tanke bara...
En annan sak ang en annan travare jag känner. Den har mycket lättare för galoppen om ryttaren står upp i lätt sits.

Jag började med att rida mkt i skogen , klättrade och red över träd och sånt.. :) sen började "små-skutta" över små hinder hemma, så hon hittade det där speciella "gunget" och nu gör klara hon att fatta båda höger och vänster galopp, precis som vilken häst som helst. :) men det är träning, och träning som gäller. :)
Lycka till!

När jag fick min gumma för ungefär 2 år sen så kom hon direkt från travbanan... Hade sprungit sitt sista lopp ungefär 3 veckor innan hon kom till mig...:angel:

Hon är lite speciell den här damen så första månaderna gällde det att vi fann varandra, vi kom nämligen inte alls överens i början! Tillslut fann vi varandra och då började jag med att sitta upp bara sådär en dag som inget hade hänt:D

Sedan var de ridning i skog och mark som gällde, att få bort travartraven och se till att hon fann balansen innan vi började galoppera. Började sen att skutta över små diken och vattenpölar osv och på den vägen är det!!!

Skentrav in i galopp är INTE att rekomendera, lättare att ta det lugnt från början... har försökt den stilen med min gamla speedy R.I.P och han kunde nästan inte trava normalt när han väl lärt sig galoppera!!:rofl:

Jag har ridit in en hög travare och har provat olika tekniker, alla har lärt sig galoppera utan problem, vilken teknik man väljer beror lite på vilken typ av häst man har.
Min egen var ganska lat som unghäst, han trivdes inte alls i longerlina men desto bättre uppsuttet. Han lärde sig galopp när vi började hoppa. Travade mot ett litet kryss med en SÄKER häst framför som draghjälp. Landade i galopp, gav beröm, fortsatte fram till staketet, vek höger, gjorde galoppfattning i hörnet och han galopperade. Mycket avancerat :D Aldrig haft problem med fel galopp, spring eller liknande.
Hans bror som jag hade på inridning o försäljning var piggare och trivdes med att jobba i longerlina. Longerade fem minuter innan jag satt upp. Dels för att rasta av och dels för att bygga lite kondis och muskler. Inspänd. Han galopperade gärna om man bara smacka lite, han lärde sig galopp på pussljud. När jag väl bestämde mig för att galoppera uppsuttet tog han pussljudet direkt och aldrig problem med spring eller fel galopp.
Kompisens travare lärde vi galoppera under ryttare i lite djupare snö, jag ökade med min uppför en äng och hennes hängde på i galopp. Inga problem att få den att galoppera heller.

Jag ser alltid till att de kan gå vettigt i skritt och trav innan jag lägger in galoppen, det underlättar arbetet och galoppen blir positivare för er både om ni slipper spring, stress och problem. Att de kan variera tempo i skritt och trav, inte stressar, jobbar med ryggen, är liksidiga och mjuka, fina i munnen osv. Då är de också normalt sett klara att börja arbeta med galoppen.

oj, tack tack för alla tips. Har varit bortrest och inte läst på ett tag så blev glatt överaskad av all läsning. :)
Tror nog det kommer att gå bra...men är väl som ni säger träning, träning, träning! :rofl:

trava på volt med en bom och gör galoppfattning över bommen. bommen hjälper hästen att korta stegen och efter ett tag faller han in i galopp. men när han fattar galopp ska du bara galoppera ett par språng sedan bryta av så du hinner få lugn trav och fatta galopp över bommen igen.. när det går bra kan du börja träna utan bom. till slut fattar han galoppen.. om du förstår vad jag menar :smirk:

jag lärde min genom att busa med henne på ridbanan o när hon fattade galopp så berömde jag henne osv..o nu tar hon höger och vänster galopp för skänkel utan problem..

Jag lånar tråden lite, hoppas det är okey för TS :)

Jag rider en nordistravare som fortfarande går på travet. I skritt o trav kan hon gå lungt och fint på vanligt tränsbett, kan variera tempot och till och med flytta henne lite sidvärts i skritten. Hon jobbar okey med bakbenen och ryggen hänger oxå med.

Galoppen däremot är fasansfull. Hon var grymt felriden från början, så det har tagit 1½ år bara att få henne lugn i skritt o trav och inte ta bettet och sticka. Hon är van att få rivstarta i galoppen (dvs ryttaren släpper tyglarna och bara tjoar på och hon kastar sig in i världens hetsgalopp). Kan öht inte rida henne på tränsbett i galoppen, hon tar bara bettet o sticker. Pelham är det enda som går. Galopp i lina går bra, där är hon lugn och sansad.

Har ni några tips?

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 249
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?