Ridtravar-forum?

C

CeciliaW

Jag vet att fler har frågat förr, men please... varför kan vi inte få ett separat ridtravarforum? Jag ser ju att dressyr- och hoppryttarna har separata forum med egna gnäggavdelningar etc, och jag har svårt att förstå varför man inte kan göra likadant för ridtravarryttarna?

Visst, Ridtravare är ingen särskild gren utan en hästtyp, och jag förstår att man inte kan göra egna forum för alla hästraser, men... många av oss med ridtravare har behov av få diskutera specifika bekymmer eller funderingar som kan uppstå när man tar en häst som gått i travträning. Eftersom det suckas och stönas bland andra användare när ridtravare diskuteras kanske det kan vara motiverat?

Skulle uppskatta enormt om det infördes ett ridtravarforum.

Sv: Ridtravar-forum?

Fast har man problem med sin häst så får man ju skriva om det i lämpligt forum, inte behövs ett särskilt forum för det? Har man som man rider dressyr på så skriver man i dressyrforumet, en som man hoppar med så skriver man i hoppforumet och så vidare. Jag kan inte se poängen med att "ridtravare" (urlöjligt uttryck om du frågar mig) ska ha ett eget forum.

Fast har man problem med sin häst så får man ju skriva om det i lämpligt forum, inte behövs ett särskilt forum för det?
Tja, sådana saker som relateras till att komma direkt från bana eller tidigare varit i travträning kan vara knöliga att sortera in i rätt forum - och eftersom vi är ett gäng som har skolat om travare till ridhästar så vore det lämpligt att kunna samla den erfarenheten i ett forum. Det är trots allt rätt annorlunda att skola om en häst jämfört med att utbilda den från scratch. Visst, det är grundutbildning, men med vissa områden som gör det annorlunda.

Ställer hoppryttarna frågor om hur de ska få hästen att lyssna bättre mellan hindren i dressyrforumet? Eller ställer galoppfolket frågor till travfolket om vilka träningsmetoder som är bäst? Det är ungefär likadant med en ridtravar-ryttare, man kan absolut ställa sina frågor i ett forum för grundutbildning - men ibland kan det vara skönt att ha ett ställe där man vet att andra med samma erfarenhet läser.

Just my two cents.

Under alla år på Buke har jag faktiskt aldrig sett det. Kan du citera och hänvisa till alla dessa inlägg?
Inte? Jag har sett det ett flertal gånger. Får återkomma när jag haft tid att sitta och söka (för tillfället har jag annat för mig).

Det finns ponnytrav, ponnyhoppning, ponnydressyr osv osv. Det kan med största säkerhet anses finnas saker som skiljer i hur man tränar dessa jämfört med storhäst-träning.
I dessa fall handlar det kanske mer om ryttaren som vanligtvis är ung vilket kan betyda att sättet och svaren kan vara olika jämfört med de stora ekipagen. Handikapptävlande har med största säkerhet även de en del specifika frågor. Ingen av dessa grupper har något eget forum. De får ställa sina frågor i befintliga forum och kanske då ange det speciella i det här fallet vilket kanske kan ge lite andra svar på frågorna.

Jag får känslan av att vissa "ridtravar"-ägare VILL stå vid sidan av, inte vill försöka utbyta erfarenheter med andra "grupper". Helt klart finns det folk som har konstiga uppfattningar om travhästen som häst. Jag tror dock det är fler som har lite negativa uppfattningar ridtravar-ÄGARE. Dock tror jag att de som äger ridtravare överskattar hur många dessa egentligen är samtidigt som man själva rätt ofta har någon typ av halvblods/dressyr/hopp-hästägarhat ;)

Det känns fortfarande inte som detta med ett ridtravarforum är en jättebra idé, framförallt då jag snarare tycker vi kanske ha lite för många hästforum just nu. Jag tänker du framförallt på en del underforum till grenar där underforumen kanske mest rör till det.

Jag hoppas jag slipper höra att jag hatar travare nu ;) Jag tackar för förslaget, det finns många förslag på forum som har varit betydligt sämre. Jag hoppas att ni som rider travare skall trivas på de forum som redan finns. Rapportera gärna omedelbart till moderatorn om ni anser att ni bli påhoppade någonstans.

Senast ändrad av en moderator:

Ridtravare är ju hästar som alla andra...vill man göra ridhäst av en travare är det dressyrträning som behövs, och det diskuteras lämpligen bland folk som kan dressyr.
Tycker personligen det vore jättetrist om vi som har ridtravare skulle isolera oss i ett eget forum, som om våra hästar vore nån slags undantag.
Vill man diskutera med andra ridtravarägare är det väl bara att starta en sådan tråd, eller skriva i någon av alla dem som redan finns?
Eller gå med i ridtravarföreningen :idea:

Jag kan inte se poängen med att "ridtravare" (urlöjligt uttryck om du frågar mig) ska ha ett eget forum.

Varför tycker du det är ett urlöjligt uttryck? *nyfiken*

Gunnar! Självklart kommer jag itne kalla dig travhästhatare :) Jag förstår absolut, det är ditt forum och självklart avgör du.

Kan även meddela att jag INTE tillhör kategorin ridtravarägare som vill stå på sidan om ;) Trots allt strävar jag efter att träna min häst att vara ridhäst. Inte heller har jag något hat mot halvblod etc... jag sysslar bara med en typ av hästar som jag tycker väldigt mycket om, och som har lite annorlunda förutsättningar än hästar som fötts upp och tränats för ridning från start.

Kosmostanten>> Ridtravarföreningen är jag medlem i redan... men jag tycker bukefalos är ett sånt bra forum att jag hellre hänger här än där - fast jag får väl söka mig dit lite mer framöver.

Fast jag ser fortfarande inte varför de skulle ha ett eget forum. Jag vet att det är lite speciellt att "omutbilda" en häst men jag tycker ändå att man ska vända sig till de vanliga forumen. Och sen kan ni ju hjälpa varandra där istället.

Jag håller helt och hållet med dig! Jag rider själv distans med min travare och vänder mig mycket hellre till de på distansforumet med mina frågor än till nåt slags specialforum.

Jag tycker att uttrycket är fånigt för att det låter så påhittat på nåt vis. Min hästs ras heter Amerikansk travare, inget annat. Visst jag rider ju på honom och han körs inte längre men det innebär inte att han helt plötsligt tillhör en annan ras och jag känner inget behov av att lägga till "rid" framför travare, att jag rider på honom säger ju sig självt.

Ah, ok. Jag håller inte med dig ;)

Visst heter rasen travare, men jag tycker det blir missledande när de inte används till trav.
Om någon frågar vad jag har för häst och jag bara säger travare, tar de ju för givet att jag kör trav...men min häst är inte inkörd och har aldrig varit i närheten av en travbana.
Då tycker jag ridtravare är ett jättebra ord som beskriver precis vad det handlar om: en travare som används som ridhäst :)

Jag får känslan av att vissa "ridtravar"-ägare VILL stå vid sidan av, inte vill försöka utbyta erfarenheter med andra "grupper".
Det är på detta sätt som man verkligen kommer någonstans. Om Stefan Holm inte skulle gått sin egen väg så hade han heller inte blivit världsmästare. Han själv plädderar ju att man ska gå sin egen väg, den väg som man själv tror på, den väg som passar en bäst :)

*lån*

Vill man enbart diskutera sin ridhäst med andra som har samma typ av ridhäst, så föreslår jag att man då diskuterar detta på det speciella hästforum som finns för just dessa ridhästar.

Plättlätt..

Att gå sin egen väg kan ju vara att istället för att bara diskutera med dem som har samma typ av häst och samma problem så diskuterar man med någon som har andra typer av erfarenheter, kanske dressyrryttare, westernryttare, körmänniskor (inte trav då alltså ;)).
Att försöka vara bred i sitt kunskapsinsamlande och sedan använda sig av det som fungerar bäst med just den häst man för tillfället arbetar med är väl att gå sin egen väg.

Det är på detta sätt som man verkligen kommer någonstans. Om Stefan Holm inte skulle gått sin egen väg så hade han heller inte blivit världsmästare. Han själv plädderar ju att man ska gå sin egen väg, den väg som man själv tror på, den väg som passar en bäst :)

Men tror du på fullaste allvar att han aldrig taktikar med folk från andra grenar för att komma framåt i sin träning. Det tror knappast jag, det är ju skillnad på att vara inskränkt och gå sin egen väg och att vara öppen och gå sin egen väg.
Man sätter ihop sitt eget system av träning men det innebär ju inte att man aldrig lyssnar på andra.

Att inte gå sin egen väg är för mig mer att man inte har ett utarbetat system på det man gör dvs man följer någonannans väl beprövade system men det innebär ju inte att det systemet fungerar för en själv det är ju det man måste prova sig fram till = sitt eget system = gå sin egen väg.

Jag tycker verkligen att det redan är för mycket forum. Blir bara förvirrat och jag orkar aldrig gå in på de flesta fast det säkert finns mycket intressant och mycket kunskaper att ta del av. Tyvärr.

Men tror du på fullaste allvar att han aldrig taktikar med folk från andra grenar för att komma framåt i sin träning.
Nej det gör han inte. Den ende han taktikar med är ju sin tränare hans pappa :grin:. När han var hos Lotta brommé i P4 extra i en stor intervju så hade man spelat "My way" med Frankie Boy och när låten var slut så vek Lotta in nåt i stil med "Hur stämmer det med dig att gå sin egen väg och göra det på ditt sätt". Stefan svarar då (milt och försiktigt) att man får ju hitta sin väg och göra något och tro på det man själv gör och sen gäller det att hålla sig till detta. Ska man lyssa på allt o vad alla säger så är det lätt att bli förvirrad"........:rofl: Han är så skön den gode Stefan. Skulle han ha lyssnat på dom så hade han ju inte haft några medaljer överhuvudtaget.

Har efter att ha surfat en del på dressyr- och hoppforumen har jag insett att argumenten i den här tråden inte riktigt håller ;) på "Att ha dressyrhäst" och "att ha hopphäst"-forumen diskuteras utrustning som borde ligga i utrustningsforumet, träning som borde ligga i grundutbildnings-forumet osv - för att inte tala om att de forumen har egna gnäggavdelningar... men det är väl annorlunda antar jag? :confused: :angel:

(viskar: ett liiiitet "att ha ridtravare"-forum kan vi väl få? tex under ridning eller under trav?)

men hur många vill ha ett ridtravarforum egentligen? och jag menar, ska fjordingsfolk på ett eget forum också då? och fullbloden och halvbloden och och och...? det funkar ju inte! jag vill inte bli förvisad till nåt specialforum bara för att jag har en viss ras, jag vill skriva i distansforumet som alla andra som har distanshästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka