Ridtravar-forum?

Sv: Ridtravar-forum?

och jag menar, ska fjordingsfolk på ett eget forum också då? och fullbloden och halvbloden och och och...? det funkar ju inte! jag vill inte bli förvisad till nåt specialforum bara för att jag har en viss ras, jag vill skriva i distansforumet som alla andra som har distanshästar.
Jag har helt och hållet köpt det där argumentet! Helt! Absolut!
...tills jag insåg att dressyrfolket diskuterar utrustning på dressyrforumet, hoppfolket pratar grundutbildning på hoppforumet och man specifika gnägg etc. Sånt som borde kunna läggas på andra, generella forum (så man får diskutera med människor inom andra discipliner och inte bli insnöad, som har varit ett argument här ovan för att inte ha ett ridtravarforum).

Jag tror (och många med mig), som jag sagt tidigare, att ridtravarryttare och ridtravarägare har ett behov av att diskutera omutbildning, trab (specifik ridtravargren) etc i ett forum där det blir mer lätthittat, istället för som idag ha ett visst antal trådar som man får hålla koll på genom prenumerationer och behöva kolla sin mail stup i kvarten. På så vis skulle vi även slippa många av de trådar som går om och om igen om omskolning, eftersom all kompetens på området omskolning skulle kunna samlas på ett ställe.

För, inte frågar man på "ridningsforumet" om hur man rider vanlig skänkelvikning? De trådarna ligger ju på dressyr? Varför lägger inte westernfolket in trådar på dressyr om hur man rider hästen i form? Form som form? (ja, jag vet - jag överdriver - men jag försöker bara förklara hur jag menar)

Menmen. I rest my case.

Skulle egentligen inte ;)
Ingen annan hästras har ett eget forum här.
Vissa grenar har dock i princip endast en ras.
Alla grenar har inte ett eget forum.

Jag har en nyhet på gång, på forumet, som möjligen kan hjälpa upp detta en del. Det kan dock dröja lite innan jag sjösätter den, då den troligen kommer påverka nästan alla underforum också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en nyhet på gång, på forumet, som möjligen kan hjälpa upp detta en del. Det kan dock dröja lite innan jag sjösätter den, då den troligen kommer påverka nästan alla underforum också.
Ojdå! DET lät spännande! Ser fram emot det! :)

Och varför har du då inte trianglat inläggen om du tycker att tråden har spårat ur.

Vi är tre-fyra moderatorer som kan gå in och moderera på varje forum. Skickar någon en triangel på olämpligt inlägg, så är det i stort sett 24/7 någon som inom ett par minuter, kan åtgärda tråden. Men det är INGEN och då menar jag INGEN som har trianglat den tråden. Jag och övriga moderatorer kan omöjligen sitta och lusläsa varenda tråd som skapas, utan det är NI användare som får hjälpa oss.

IngelaH
moderator, som börjar tycka att det är ett himla gnäll här, men ingen talar om saker förrän det redan är försent. :mad:

Och med tanke på hur du själv svarar i tråden, så undrar jag vilka inlägg jag ska moderera bort och vilka av er som ska ha gula och röda kort. Kan du hjälpa mig att reda ut det.

Skärpning!!!

Senast ändrad:

Men vad är det för svar du ger i travartråden!

Då tydligen denna tråden är urspårad, enligt slutet i en tråd på bukefaloshjälp, låser jag den i väntan på att någon trianglar de inlägg som är urspårade.

Hur vore det med lite bättre användning av trianglar-rapporteratfunktionen alltså???

Tråden urspårad enligt...osv? Det är väl ändå du som moderator som avgör om tråden är urspårad och ska låsas! Och du kräver alltså att någon ska gå igenom tråden och triangla inlägg för inlägg till dig? Är det ett bra sätt att sköta moderatorsysslan?

Och varför har du då inte trianglat inläggen om du tycker att tråden har spårat ur.
Jag har trianglat tråden, just för att tipsa moderatorerna... om det inte syns vet jag inte varför. Har ingen aning om att det delas ut gula resp röda kort - jag trianglade inte enstaka inlägg, utan gjorde en triangling och skrev i meddelandet att tråden spårat ur och inte håller sig till ämnet (vilket jag insåg när jag skrivit mitt sista inlägg). Jag klagar inte på enstaka inlägg i tråden, trots allt finns inga personangrepp el dyl i den, utan istället har man vitt skilda åsikter om vad en varmblodig travhäst kan användas till (vilket inte riktigt var syftet om man läser ursprungsinlägget).

Tycker ni moderatorer gör ett bra jobb och brukar försöka hjälpa till med triangling när jag ser något.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har kollat upp tråden lite. Jag har inte lusläst den.
Jag kan tänka mig att IngelaH har kommit fram till samma som jag gjorde. Det är en diskussion alla tycker inte lika, en del gillar travare mycket andra gillar inte travare speciellt mycket. Inget inlägg ser ut att vara någon typ av personangrepp.
Jag tycker inte ens att det verkar finnas mycket till hästrasangrepp (det finns ingen regel mot hästrasangrepp).
Jag hittar alltså inget skäl till någon åtgärd. Om man vill ha en åtgärd bör man skicka en rapport på det specifika inlägget det gäller, framförallt om det som i detta fall är svårt att veta vad det gäller annars.

Jag kan tänka mig att IngelaH surnade till på att rapporten inte var speciellt specifik samtidigt som man "gnällde" här inne.

Som moderator skall man inte bli sur, det var fel av IngelaH. Jag har dock förståelse för att även moderatorer kan bli sura ibland och skriva sådant som man kanske borde låta bli, det har även hänt mig ;)

IngelaH kan vad jag vet inte beskyllas ha gjort som hon gjort för att hon hatar travare i alla fall. :)

Jag beskyller inte Ingela alls! Jag har läst tråden ifråga och som jag sa tidigare, jag anser inte att något specifikt inlägg är fel - utan att hela tråden har utvecklats i en annan väg än som vad tanken från början. Jag har själv deltagit i den utvecklingen. Eftersom jag vet att en del moderatorer låser trådar som byter ämne så att säga, trianglade jag tråden. Inte mer än det.

Och eftersom jag mindes att någon i den här tråden (eller tidigare tråd) efterfrågade exempel på inlägg där ridtravare inte anses vara ridhästar, så lade jag en blänkare om det här. Jag har inte klagat överhuvudtaget på moderatorerna, tvärtom - jag tycker att de gör ett jättebra jobb vilket jag framfört till tex Ingela på chatten vid åtminstone ett tillfälle.

Inser dock att det var dumt att skriva nåt öht i den här tråden, så jag återgår till att vara tyst.

Jag kan tänka mig att IngelaH surnade till på att rapporten inte var speciellt specifik samtidigt som man "gnällde" här inne.

Som moderator skall man inte bli sur, det var fel av IngelaH. Jag har dock förståelse för att även moderatorer kan bli sura ibland och skriva sådant som man kanske borde låta bli, det har även hänt mig ;)

IngelaH kan vad jag vet inte beskyllas ha gjort som hon gjort för att hon hatar travare i alla fall. :)

Jag måste säga, att just IngelaH's kommentarer till oss användare i egenskap av moderator lite för ofta är lite för märkliga för att räknas som ensataka tillfällen. Avslutet i ridtravartråden är väl ett lysande exempel på hur god ton inte framförs.

Jag beskyller inte Ingela alls! Jag har läst tråden ifråga och som jag sa tidigare, jag anser inte att något specifikt inlägg är fel - utan att hela tråden har utvecklats i en annan väg än som vad tanken från början. Jag har själv deltagit i den utvecklingen. Eftersom jag vet att en del moderatorer låser trådar som byter ämne så att säga, trianglade jag tråden. Inte mer än det.

Och eftersom jag mindes att någon i den här tråden (eller tidigare tråd) efterfrågade exempel på inlägg där ridtravare inte anses vara ridhästar, så lade jag en blänkare om det här. Jag har inte klagat överhuvudtaget på moderatorerna, tvärtom - jag tycker att de gör ett jättebra jobb vilket jag framfört till tex Ingela på chatten vid åtminstone ett tillfälle.

Inser dock att det var dumt att skriva nåt öht i den här tråden, så jag återgår till att vara tyst.

Men du gör det igen, som du gjorde i den andra tråden:cool:
Du bortser från att det finns fakta om hästarna som har med deras användingsområde att göra.:crazy: Jag har aldrig sagt annat än att det är trevliga, samarbetsvilliga, ambitiösa hästar, det är vad de är avlade för som gör det svårt för dem.
Är det så svårt för dej att förstå:confused: Jag har inte hittat på det själv, jag har pratat med folk som är duktiga på travare, avel av travare, och som även rider dem. Det finns som jag skrivit flera gånger en hemsida som ger bra info om svårigheterna, men du har inte varit intresserad av den länken, du har inte hört av dej.

Jag säger inte att de inte GÅR att rida och det är verkligen inte travhästhat. Det är bara så att man ska tänka väldigt noga och vara väldigt duktig för att ge sej på ett sånt projekt - om man vill hästens bästa

Varför vill du blunda för verkligheten? Håller med Gunnar om att det nog snarare är ÄGARNA det oftast är diskussion om, och deras inställning till andra raser o hästar o ägare.

Jag rider engelska fullblod och är väl medveten vad som krävs för att utbilda dem från galopphästar till ridhästar. Inget konstigt alls. Jag behöver inte ropa i var och varannan tråd att fullblod minsann KAN:cool: jag vet rasens för och nackdelar och väljer det, men ibland kan jag känna att jag kanske skulle valt någon enklare , mindre känslig ras, mer avlad för dressyr, tex.
Om någon skaffar sin första häst råder jag dem inte till att köpa fullblod från banan. Bara för att jag gillar rasen själv:cool:

Nu är inte detta en diskussion som passar här, det är bättre att höra av sig till moderatorn direkt och/eller till mig via PM om man tycker att en moderator inte riktigt lever upp till det man önskar.

Jag kan direkt säga att det skall mycket till innan jag kastar ut en moderator, därför är det viktigt och bra om alla som har något att säga om en moderator hör av sig så att jag kan samla på mig alla eventuella klagomål och i första hand försöka få moderatorn att bättra sig och i värsta fall ta ifrån den moderator-rättigheterna.

I det specifika fallet IngelaH kan jag mycket väl tänka mig att hennes nuvarande situation, läs gärna hennes blogg, skulle fått vem som helst på ett lite mindre gott humör. Jag tror dock att hon trots detta mycket sällan gått över gränsen.

Att låsa en diskussion om travares förträfflighet hör inte till ovanligheterna. Oftast kanske man inte låser utan kastar hela tråden eller låser utan förklaring. Ämnet är faktiskt lite uttjatat, även om det alltid kan vara lite roligt att ta upp det igen ;)

Nej jag tänker inte läsa Ingelas blogg. Dels för att jag tycker att bloggar är ungefär det mest ointressanta och tråkigaste som finns så jag läser inte sådana varken på Buke eller annars, och dels därför att jag inte tycker att man ska behöva läsa någons blogg innan man tycker till om det den skrivit i en sakfråga. Alla mår vi dåligt då och då, men sarkastiska inlägg från Ingela kommer inte periodvis.

*Vill bara förtydliga att jag pratar om Ingela som moderator. Privat-Ingela får för mig vara precis hur ilsken, arg, ledsen, spydig, elak eller snäll som helst. Precis som andra användare.

tycker inte det finns nått behov av ett ridtravarforum.

Jag har fått otroligt mycket hjälp på dressyrforumet .Där finns folk som kan och är otroligt hjälpsamma.Dit rekomenderar jag andra som har travare att vända sig oxå.
Jag har aldrig någonsin känt mig diskriminerad pga mitt rasval på buke öht.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka