Ridtips/övningar mottages

Vildvittra_

Trådstartare
Har nu kommit en ny ponny till ridskolan som ska ridas till lite innan han kommer in i verksamheten.

-Det som är det största "problemet" är att han lyssnar väldigt dåligt för skänklarna och sitsen, så fort man använder skänklarna tror han att han ska framåt, han förstår inte att jag vill att han ska gå undan för den. Hur kan man träna det här?

-Nästa stora sak att jobba med är hans galopp. Han är duktig på att fatta galopp men orkar inte alls hålla i den mer än en långsida. Kommer detta av sig självt när han blir mer riden och musklad. Något särskilt man kan öva eller så?

Mycket tacksam för alla tips!

Sv: Ridtips/övningar mottages

Att han inte orka hålla galoppen kan bero på att han inte har så mycket muskler. Jag skulle börja med att trava mycket med honom. Lägga in cavalettibommar att trava över och så småningom gå över till att hoppa studshinder, för att stärka hans muskler innan ni börjar med galopper.
Lycka till.

Sv: Ridtips/övningar mottages

Är du säker på att han förstår vad du menar. Har han fått lära sig sidförande skänkel? Annars får du börja från början.

Var mycket tydlig med skänklar och alla andra hjälper. Du eller den som rider måste vara mycket snabb att berömma när hästen gör minsta tendens åt rätt håll (något som jag själv inte skulle klara utan hjälp från marken).

Berömmet ska vara så att hästen förstår det. Är han lättlärd kanske det räcker med att lätta lite i handen. Är han inte det så kanske du behöver lätta mer i både hand och skänkel samt berömma med rösten. Prova dig fram. Kanske förstärka med ett spö om han inte förstår (samtidigt som skänkeln förstås). Använd mycket vikt!

Vad gäller galoppen så behöver han nog musklas och träna. Galoppfattningar, klättra, kavaletti, studs m m.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar