Ridtäcke- när?

finapina

Trådstartare
När, var, hur använder ni ridtäcke? Uteritt, vid viss temperatur, skrittarbete?Jag rider en häst som är ganska tjockpälsad, rakad men över baken. Ingen fryslort, men slänger på det iaf vid typ snöblandat regn o skritturer. Han är täckad 24/7 i hagen.Lite osäker på detta...

Sv: Ridtäcke- när?

Har en häst som klipptes tidigare i höstas, nu har pälsen vuxit ut väldigt mycket igen och är väldigt tät. Han går oftast med fleecefodrat eller 150 gram i hagen, så inte så varmt klädd alltså.
Brukar ha ridtäcke/ländtäcke om det är kallare än typ 8-10 minusgrader, eller om det är nederbörd så han inte ska bli blöt.
Är det varmare än så behöver han det inte eftersom han rör sig hela tiden, till skillnad från i hagen där han mest står stilla.

Reflexridtäcke så snart det är mörkt vid uteritt. Är hästen täckad även vi nederbörd för att slippa lägga täcke på en jätteblöt häst. Jag har dock aldrig ägt ett fodrat ridtäcke.

Jag brukar slänga på en yllefilt när det snöar/blåser mycket, brukar inte rida i regn (mer än att det duggar) men annars skulle jag ha ett ofodrat vattentätt ridtäcke på då. Hästen är oklippt men har ganska kort (om än tät) vinterpäls och fryser när han blir blöt om ryggen.

Under höst-vinter-vår:
Har en vattentätt ländtäcke med lite reflexsömmar som pollan med känslig rygg och kors får ha vid all ridning då det regnar alt kommer ner blötsnö.

Vid all ridning på kvällar i övrigt väder har hon ett standrad fleecefodrat refelxregntäcke som är något vattenavstötande.

I sommar räknar jag med att inte behöva ha nå täcken såvida det inte fullkomligt vräker ner.

Har alltid ländtäcke eller filt om de är klippta. Under 5 grader eller regn även om de är oklippta (mina hästar får inte särskilt tjock päls). Dvs jag använder täcke i princip hela vintern.

Jag har börjat använda ländtäcke mer sedan förra vintern, förr använde jag det nästan aldrig och nu använder jag det vid nästan varje pass på vintern trots att hästen har mer päls i år. Jag använder det på alla uteritter, och när jag skrittar fram i ridhuset. Är det riktigt kallt får det sitta på tills vi har travat igång ordentligt.

Det är lite av ett experiment, men hittills i vinter har det varit bra mycket mindre bus och "monster" än tidigare vintrar. Kanske har det krupit lite i kroppen förut, och kanske hjälper det att hålla honom varm.

Har alltid ett ländtäcke på rumpan åt hästen på vintern eftersom det är reflex, även dagtid har jag det på pga älgjakten eller om hästen skulle komma lös. Det har fleecefoder, hästen är oklippt men har inte jätte tjock päls. När temperaturen sjunker under -10 sätter jag en tjock filt på som går från öronen till svansroten. Rider nästan bara i terräng på vintern, men går jag och rider på banan (har ej tillgång till ridhus) tar jag av täcket/ländtäcket när jag värmt upp i skritt och trav och sätter på det igen när jag travar och skrittar av. :)

Glömde att skriva, har inte reflextäcket på om det är en varm vinter förstås :) vid 5 plusgrader och kallare sätts nog ländtäcket på.

Jag använder oftast ridtäcke för att det är mörkt ute och jag vill ha reflexer på hästen. Annars har han det ofodrade ridtäcket ifall det är nederbörd och/eller blåser. Hästen är spårklippt (brett spår) och har pälsen kvar på baken. Blir ordentligt varm när han motioneras dock, så det är sällan han behöver fodrat ridtäcke. Är det minusgrader och vi bara ska skritta så kan jag slänga på det ändå.

Förra vintern var min häst helklippt. Hon hade då ländtäcke när vi skrittade ut när det var 10-15 minus. Hade alltid länd täcket om det var kallare än -15.

Min häst är ett kallblod som sätter rejäl vinterpäls, och lätt blir för varm (imo) under täcken överlag. Med honom är det en balansgång. Är han klippt över baken behöver han ett ridtäcke vid uppvärmning (annars blir lätt hela passet en uppvärmning) och nedvarvning efter ett rejält pass (för att undvika snabb nedkylning/stelhet/blabla). Jag har aldrig haft tillgång till ett varmt/isolerat ridhus, och i år inget alls. Vid skritturer i kallt (minus 10 och neråt, kanske) kan ett ridtäcke åka på, även om det duggregnar t.ex. och vi bara ska slappa. Men är han inte klippt, behöver han inget extra lager.

Förra vintern var hästen halvklippt. Jag använde reflexridtäcke (fodrat) i mörker. (Iom fodret blev dock hästen lätt för varm under det. :cool:) Vid framridning och avskrittning i minusgrader använde jag ett ridtäcke i fleece.
I år har hästen helklippts en gång, men nu har han full vinterpäls. Ett tag använde jag reflexländtäcke i mörker, men det lossnade flertalet gånger vid ridning och hade kunnat sluta illa (hästen på tårna i mörker), så nu vågar jag inte. Ridtäcke har jag inte använt en enda gång i år.

Förra hästen - vbl. som satte bra med päls, aldrig klipptes men var känslig i ryggen (blöt rygg = spänningar som E.T. behövde fixa...) - hade rid/ländtäcke i blöt nederbörd.

När jag rider häst som är klippt och täckad i vanliga fall , under vintern alltså, så har jag täcke på under framskrittningen på ett dressyrpass och tar av det sen. Har det på vid väldigt lugna uteritter också.

Senast ändrad:

Under vinterhalvåret har jag alltid ridtäcke när jag rider, mina hästar är helklippta.
Tunnt täcke om det är varmare och tjockt täcke när det är kallt.

Man måste ju se till individ.

Däremot anser jag att det kallaste vädret är nederbörd och runt nollan, det är mycket värre än t ex -5 och under.

Skrittar till ridhus, då har jag fleece för att lägga på efter träning. Annars ingenting alls. Har en oklippt häst som jag aldrig sett frysa.

*kl*

Hur fungerar det att trava och galoppera med ländtäcke/ridtäcke?

Använder själv enbart vid framskrittning när det är kallt, och har nog aldrig sett någon använda vid snabbare gångart (men sedan har jag heller inte stått på någon större anläggning där jag sett många ekipage). Vore dock trevligt att kunna ha ett reflex-ländtäcke när jag rider ut, även om jag planerar att rida fortare :p

*kl*

Hur fungerar det att trava och galoppera med ländtäcke/ridtäcke?

Det funkar hur bra som helst; har ridit med både rid och ländtäcken ute i alla gångarter utan problem.

Hästen jag rider nu har ridtäcke med BoT ryggvärmare vid all ridning pga ryggproblem. Är det varmt dvs över nollan eller 5 plus så får han vara utan om det inte regnar eller snöar.

jag slänger på ländtäcke så fort det blivit rått och kallt, dvs kan regna och vara 5+ och jag har på ländtäcke, medan jag kan rida utan vid torrt väder och 10-. nederebörd, blåst och fuktig kyla har jag ländtäcke, är det väldigt kallt så åker ylle filten på över ländtäcke och sadel också, men mest för att jag vill ha ngt att lägga över benen då :p.

min häst är oklippt(behöver inte klippas heller då pälsen inte är så varm), har kort päls och går täckad från hösten till våren. hon har lite små problem med ryggen så vill hålla hennes rumpa varm :).

häst nr 2 i stallet (också oklippt )har aldrig ländtäcke eller ngt över rumpan, dels då hon inte tycker om det och dels för att hon har tätare päls än häst nr1. så har inget behov av det.

har hästen behov av ländtäcke så får den ha det, har den inte behovet så behöver den inte ländtäcke heller. så länge hästen har tjock och fin vinterpäls över rumpan så behöver den egentligen inte ländtäcke, men har den en dålig vinterpäls + ev är känslig för kyla + nederbörd så är det dumt att inte ha ländtäcke.

sen använder jag bara ländtäcke vid fram/avskirittning om jag rider i ridhus, och under uteritter. när hästen är uppvärmd och igång så behövs inte ländtäcket.

Det går alldeles utmärkt! Ett bra ridtäcke rör sig inte en millimeter även om man röjer omkring i full galopp. :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 655
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II