Ridstövlar eller Chaps??

Tove98

Trådstartare
Jag fick pengar i julklapp att köpa ridsaker med och tänkte att jag skulle köpa nya skor,
men jag vet inte om jag ska köpa ridstövlar eller nya ridskor+chaps?:p

Tänkte ha dom nya skorna/ridstövlarna när jag rider (jag rider mest dressyr men hoppar oxå ibland)

Undrar om någon har något bra förslag om vad jag ska välja eller vad ni rider i och tycker är skönast :D

Tack på förhand:bow:

Sv: Ridstövlar eller Chaps??

Jag är i samma funderingar som dig, behöver ett par sommarskor+chaps/gainters eller ridstövlar. Kan inte bestämma mig heller.. Kan ju iofs vara skönt med chaps så man kan ta av dom när man inte rider, blir ju lite varmt på sommaren i stövlar kan jag tänka mig.

Det beror helt på vad du tycker om. Själv skulle jag utan tvekan välja stövlar.

Jag kör med stövlar. Har ett par vinterstövlar som är ofodrade men rymliga från MH, motsvarigheten nu är väl MH Terranova. Sen har jag vanliga ridstövlar med snörning när det inte är kallt. Har även ridskor och chaps, men det ger mycket sämre stöd än stövlar så jag använder dem aldrig.

Har man breda vader eller korta/långa ben kan det vara enklare att köpa skor+chaps.

Jag röstar för stövlar. Köpte mina efter att ha ridit i skor med gailers i hur många år som helst. Köpte stövlarna för att ha på tävling. Nu kan jag inte tänka mig rida utan dem någonsin!! ( förutom ut i skogen då :) )

Jag tycker bättre om skor och chaps. Då kan man välja att ha "skaften", vilket är guld värt när det regnar/blåser, men det är skönt att slippa dem när det är stekande sol sommartid. :) Jag gillar i många fall också att rida med korta läder, vilket gör att de stövlarna jag äger blir för höga i skaften vid knävecken, det är både fult och obekvämt. Chapsen är mjukare, och sitter bättre runt hela benet.

Jag tycker att det beror lite på vad du har för budget för köpet?
Har du 3.000-10.000 kr så absolut ett par stövlar, då kan du få ett par riktigt bra. Annars är väl skor det bästa att satsa på, för billigare stövlar är sällan bra.
Sen får man ju tänka på att riktiga ridstövlar har man bara på när man rider. Man gör inga stallsysslor (mockar, in- och utsläpp med mera) i dem, då håller de inte länge.

jag har både ridstövlar och ridskor + chaps, stövlarna använde jag nästan hela tiden förra året då dom är super sköna, men då jag är rädd att slita för mycket på dem och äntligen hittat ett par joudhpurh(kan ej uttala eller stava...) med både dragkedja och snörning Och som passar!! så har jag numer ridskor + chaps som vardags träning men även för tränare träning. ridstövlarna ska hålla några år till!! (har dock ridskor/stövlar endast till ridning, utsläpp och mockning har jag stallskor till för att ridskorna ska hålla längre och alltid välputsade :p)

Vad är din budget? = Hur mycket pengar har du att handla för?
Blir ganska svårt att ge förslag om man inte vet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: valy
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: Pegasus63
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 897
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31