Sv: Ridstil som är bra för hästen?
Egentligen har väl alla ridstilar samma grund, alltså en avslappnad självbärande harmonisk häst, hur man kommer dit är väl olika för olika hästar vad som funkar bäst. Därifrån så finns det ju olika sätt bara att komma vidare. Hästar är ju olika och passar olika stilar bättre än andra.
Man får pröva sig fram och läsa om dom olika stilarna och se vad som passar än själv bäst. Men grunden för hästens del inom alla stilar är ju en självbärande harmonisk häst som gynnas av träningen och stärks av den, oavsett stil. En ridstil ska inte slita på hästen, den ska stärka hästen. Sen finns det puckon inom alla ridgrenar oavsett, dom kommer man alltid stöta på.
Sen det där med att hur mycket man ska kräva av hästarna, det är alltid svårt tycker jag. Jag är alldeles för snäll mot min häst om jag inte rider för tränare. Jag kräver mycket mindre än vad jag ska göra och blir alldeles för bekväm både han och jag. Man måste ju pressa lite för att komma någonvart och det är ju det man har tränare till, som kan se vad hästen bör klara osv. det är svårt att veta själv.