Ridstil som är bra för hästen?

_linsved_

Trådstartare
Har funderat på detta i några år och vill veta vad ni tycker/tror..
Vilken ridstil är det egentligen som är den bästa för hästen och mest skonsam för hästens kropp och är mest naturlig för hästen? Hoppas ni förstår vad jag menar med min fråga.

Sv: Ridstil som är bra för hästen?

ingen ridstil är naturlig för hästen men den bästa ridstilen är när hästen får jobba i en form där den bär sig själv, bygger muskler och inte får göra övningar som sliter på leder för mycket(dvs inte hoppa 160 varje dag eller göra slide stopp hela tiden :p).
dvs alla ridstilar kan vara bäst :p och alla kan vara lika hemska. det är ryttaren som får se till att den ridstilen som man har inte sliter på hästen och att man gör allt för att hästen ska klara av arbetet på ett bra sätt.

Oavsett vad ryttaren vill kalla den eller vilken utrustning som anses höra till, så är den bästa ridstilen den som inte tvingar eller kränker hästen. Mjuk och lyhörd ridning är alltid trevligt och skadar inte hästen.

Bra svar, va? ;)

Håller med föregående talare ;)

Men jag vill också säga att jag har grubblat mycket över just detta för att jag så gärna vill rida hästen så snällt som möjligt.
Vilket länge har resulterat i alldeles för slapp ridning från min sida och gjort att jag inte utvecklats så mycket som jag skulle vilja.

Har sedan ett tag tillbaka tränat dressyr enligt Philippe Karl och det har gjort mig mycket tryggare :laugh:. Nu säger jag inte att det är det bästa och allt annat dåligt , jag menar bara att för mig som försiktig ryttare har det gett mig självförtroende att våga kräva något av hästen då jag förstår hjälperna och dess verkan mycket bättre nu. Har liksom fått en röd tråd i ridningen.

Det handlar mycket om att rida hästen utan spänningar och utan att använda fler hjälper än nödvändigt. Jag förstår mer av hjälpernas effekter nu och ändå är jag verkligen nybörjare på detta ridsätt.
Hästarna jag har tränat med såhär har verkligen tyckt om det också och blivit väldigt avspända och lyhörda :).

Väldigt bra och kloka svar. Tack så mkt! :) jag har hållt på med så mkt olika inriktningar allt från trav till western och dressyr och har inte fastnat spec mkt för nån av dom då jag stött på folk inom alla inriktningar som inte varit spec vänliga mot sina hästar och krävt alldeles för mkt av dom och förstört dom! ( nu säger jag absolut inte att alla gör så men dock så har jag mött folk som gör det ) Så nu när jag ska köpa en liten Tinker hingst så vill jag utbilda honom på det sätt som är bäst för honom så man slipper onödiga skador mm pga ridningen :) Och sen så är jag kanske lite för försiktig vid vissa stunder.. Men det där med Phillipe Karl lät väldigt intressant. Ska se om jag kan hitta lite mer om honom! :)

Egentligen har väl alla ridstilar samma grund, alltså en avslappnad självbärande harmonisk häst, hur man kommer dit är väl olika för olika hästar vad som funkar bäst. Därifrån så finns det ju olika sätt bara att komma vidare. Hästar är ju olika och passar olika stilar bättre än andra.

Man får pröva sig fram och läsa om dom olika stilarna och se vad som passar än själv bäst. Men grunden för hästens del inom alla stilar är ju en självbärande harmonisk häst som gynnas av träningen och stärks av den, oavsett stil. En ridstil ska inte slita på hästen, den ska stärka hästen. Sen finns det puckon inom alla ridgrenar oavsett, dom kommer man alltid stöta på.

Sen det där med att hur mycket man ska kräva av hästarna, det är alltid svårt tycker jag. Jag är alldeles för snäll mot min häst om jag inte rider för tränare. Jag kräver mycket mindre än vad jag ska göra och blir alldeles för bekväm både han och jag. Man måste ju pressa lite för att komma någonvart och det är ju det man har tränare till, som kan se vad hästen bör klara osv. det är svårt att veta själv.

Senast ändrad av en moderator:

Men vilken form är bäst att ha hästen i? Hög form med hög nacke eller låta hästen gå i lite lägre form? :) Vet att jag ställer mkt knasiga frågor.. ;)

Ändamålsenlig form beror på vad hästen är ämnad för (vad du vill göra med den alltså) + ålder / utbildning / fysiska förutsättningar o s v. Googla på "ändamålsenlig form" och "rörelsemekanik+lösgörande+ryggverksamhet" så hittar du bra info.

Det finns också en väldans massa litteratur - det är ju en stor fråga detta. "Hästens förutsättningar för arbete" (Anders Eriksson) är en.

Både och vid olika tillfällen under passet och olika pass kanske? (långt ifrån kunnig men det är vad jag läst mig till). Dvs varierat.

Att rida hästen överhuvudtaget är inte naturligt nånstanns för hästen -om man ska vara petig :P

Men ska man ha en hållbar häst så är det ridning på olika underlag, ridning i en hälsosam form, inte pressa hästen för hårt -men ändå så pass att den inte går på framdelen..

Det som kanske sliter minst är väl när hästarna går som promenad häst i skogen ca 3-4 dagar i veckan....

Den krassa sanningen är också att den duktige ryttaren har en hållbarare häst en den ryttare som inte rider så bra, vilket många av oss inte gör.

Jotack, det vet jag! Min häst är 29 nu och han reds fram tills han var 27 men sen höll han inte längre pga av hälta och ryggproblem.. Men han är lycklig pensionär nu och promenerar i skogen utan ryttare.. Har dock börjat bli dålig igen så det är snart dags för honom att vandra vidare.. Därav frågan från början då jag funderar på nästa häst och lite vad jag vill utbilda honom till. :)

Jag tror det är bäst för hästen att gå i en lugn och avslappnad form där den får chansen att bära sig själv. Viktigt är att ryttaren är i balans och rider hästen varierat.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar