Ridställen/inspiration

V

Vikstrom

Ni som inte har tillgång till vare sig ridhus eller ordentlig ridbana, vars rider ni nu på hösten och vintern när det är hårt och snö? På sommaren och de bara perioderna går det ju bra på ängar o.s.v, men nu börjar det bli dåligt med "ridbanor" som duger till ett simpelt dressyrpass.. Behöver lite tips och inspiration, och sedan vad gör ni för övningar och liknande för att få mer ut av en uteritt, och inte bara lulla på rakt fram? :)

Sv: Ridställen/inspiration

Nu har jag iof paddock och ridhus på skrittavstånd men rider ut så mycket som möjligt ändå = när det är ljust.

Menar du dressyrövningar man kan göra ute?

När jag dressyrar ute rider jag väl mest på grusvägar. Skrittar jag fram på cykelväg eller sånt kan man jobba lite i skritt där med.

Skänkelvikningar fram och tillbaka längs vägen
Flytta rumpan (vet inte vad det heter fkt, men såhär
|....| om hästen är det sneda strecket - ut med rumpan och rid framåt)
|.../|Öppnor och sånt kan man ju också göra
|../.|
|....|
Övergångar! Skritt,trav,galopp,halt man kan ju göra hur mycket som helst
Tempoväxlingar

rider där ja brukar , skogen , på gärden , sommarhagen... nu har vi iofs paddock o de tar 3 min me bil t ridhuset, men där är jag sällan , är i naturen så mkt som möjligt.

I höst/vinter kommer jag rida jättemycket i skogen. Alltså i olika slags terräng, mindre stigar, gå över nedfallna träd och klättra bland stenar och sånt. Man får bara akta sig att gå på mossbetäckta stenar/berg när det är halt. Men annars är det ett utmärkt sätt att bygga fina jämna muskler och för både häst och ryttare att tänka till lite extra. :idea:

Tråkiga grusvägar är utmärkt att träna övergångar mellan skritt och trav. Och göra sidvärtsrörelser från ena sidan av vägen till andra. :D Nyttigt och lösgörande!

På vintern skottar sambon upp en ridbana i sommarhagen.Är lite för knöligt att rida där på sommaren men på vintern är det kanon:)

rider dressyr på ridturerna; skolor längs vägkanterna, serpentiner/slalom mellan träd i skogen, tempoväxlingar överallt.. :D
underbara bonde låter oss rida på alla stubbåkrarna under höst och vinter :love:

meeeen *famfar; trumtrumtrumtram!*
nu håller det på att byggas ridbana vid stallet :banana:

Du kan göra i princip allt ute som du gör inne. Skänkelvikningar, öppnor/slutor, halter, ryggningar, tempoväxlingar, framdel- och bakdelsvändingar, galoppfattningar etc etc. Fördelen (och nackdelen) är underlaget och omgivningen. Gör en framdelsvändning runt ett träd, rid serpentiner mellan träd, träna galoppfattningar i en uppförsbacke, träna öppnor på grusvägen.

/V

jomen precis! ;)
mamma är helt insnöad på uteträning nu, hon har läst om nån tävlingsryttare i höga dressyrklasser som i princip aldrig rider inne :idea: :banana:

Det går hur bra som helst att dressera på skogsvägar och stigar, med serpentiner, övergångar ett par steg hit och ett par steg dit även vintertid.

Annars brukar jag låta min häst ha underbara "promenader" med enklare skogsdressyr, som vila, de vintermånader som är värst, för att hålla igång ordentligt resten av året. Med andra ord, min häst går på bete, men har då inte vila utan rids fullt ut med undantag för ett par dagar eller en vecka här och där, om jag åker nånstans.

Hehe, hennes namn brukar försvinna från mitt minne med av någon anledning. Jag kommer bara ihåg att hon rider dressyr och jag gillar att hon rider ute och rekommenderar det till andra. Låter som en mycket trevlig filosofi.

Jag har både ridbana (oupplyst) och ridhus (astrist) på ridavstånd, men nä. Visst är det skönt med lampor på vintern när det är mörkt, men inte så att jag inte klarar mej utan. Kan nog räkna på fingrarna de gånger jag använt banan sen i augusti när jag flyttade hit. Har man bara skog, grusväg och stubbåker klarar man sig långt. Blir det mörkt drar man på reflexer och lullar iväg, och litar på både sitt eget och hästens mörkerseende :D Har försökt ha pannlampa, men det var ju stört omöjligt att se vad som hände runt om en.

Ridövningar på vintern?!

Hej!
Nu när det börja frysa på utebanan och man inte har tillgång till ridhus, då kan det ju vara svårt att köra ett ordentligt ridpass, eftersom det inte är bra att trava och galoppera i en stenhård paddock så hästen blir halt. Skulle vara kul att höra om vad ni gör i denna situation, någon bra ridövning att göra som är mer skonsam för hästen på vintern?! Tacksam för svar.

/Josefin :)

Som jag skrev tidigare. Ut i skogen! Klättra över nedfallna träd av olika höjd och bredd. Träna smidighet mellan träden i form av serpentiner. Klättra i backar i alla gångarter, mest uppför om det går. Ger jättemycket och hästarna brukar tycka att det är både jobbigt och roligt! :D

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ När jag sammanfattade 2018 så blev det tyvärr en ganska trist sammanfattning av diverse åkommor och ohälsa. Jag har alltid varit en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 040
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel