Ridsporten vill ha licens för häst

"Vi behöver ha en licens för att vara hästägare. Okunnigheten är för stor" ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/ridsportens-toppar-vill-ha-licens-for-att-ha-hast/

Kan vara ett steg i rätt riktning. Då det tyvärr finns människor som skaffar häst o har väldigt lite koll på vad som krävs. Sen en kontroll av stall av djurskyddet. Det är bra lätt att bli hemma blind. Syftar inte på cm hysterin i stall mätning. Utan ventialtion, hagar mm

jag förstår tanken men det känns ganska svårt att omsätta i praktiken. Får man skaffa egen häst när man tagit ryttarmärke 1-5 eller hur ska provet se ut? vad ska testas?

att ha häst behöver ju inte innebära skitmycket egen kunskap bara man har vett nog att ta den hjälp man behöver och hellre ringa vet en gång för mycket.

Idén är väl inte så dum men hur ska kursen och provet se ut? Vem ska hålla i det?
Ska SvRF vara ansvarig med sin rätt snäva bild på hästar och hästhållning? Ska våra myndigheter i form av Lst stå bakom med sin ibland bristande förmåga att kunna se djuren istället för mm? Ska det läggas ut på lägtsbjudande som är så inne nu? Eller vem ska hålla i det?
Och vad kommer det kosta?

Tja - räknat som med YKB- för yrkestrafiken så blir det några tusen till var år att vara djurägare.

Med tanke på att konsumentköplagen ännu gäller för köp av en levande varelse så isåfall behövs det väl körkort för att skaffa vitvaror också ;)

Skämt åsido så blir ju det helt absurt .
Det skulle väl tex behövas minst lika mycket "körkort" för att få införskaffa hund isåfall.... osv...

Det skulle väl tex behövas minst lika mycket "körkort" för att få införskaffa hund isåfall.... osv...
Det vore ju jättebra. Antalet omplaceringsannonser av 5 månaders bruksvalpar skulle minska, för då vet man att en bruksschäfer behöver mer än två kissrundor på en dag och slipper bli förvånad när soffan är uppäten.

Levande djur är inte leksaker och de borde behövas mer än pengar att få äga.

Det är inte ägandet som man behöver kunskap för utan att ta hand om och skötsel.
  • Det är stor skillnad på att äga en tävlingshäst (travhäst, elittävlingshäst inom ridsport) eller vilken häst man inte tar hand om personligen och äga en sin ridhäst.
  • Det är stor skillnad att vara ödmjuk och ta till sig kunskaper jämfört med att anse att man kan allt oavsett kunskapsnivå.
  • Det är stor skillnad mellan att ha en häst i eget stall och uppstallad på en stor anläggning med fullskötsel.
Och så allt i kombination.

Med lite ödmjukhet och rätt hjälp behöver man inte ha mycket kunskaper alls, utan bara en fet plånbok. Hästen kan ha det hur bra som helst. Däremot fungerar det oftast dåligt om man är okunnig och inte tar hjälp. Hur tacklar man det i en "häst licens"? I princip ser jag poängen men i praktiken? Kommer det verkligen göra en skillnad?

Samt vad göra med de som anser att de kan och har råd och ändå förstör häst efter häst?

Jag har träffat en hel bunt med folk utbildade på våra hästhållningsgymnasier och de kunde bara ridning. Skötsel, foder, vård, utrustning mm var inte intressant så de tog inte in de kunskaperna.

Det är inte ägandet som man behöver kunskap för utan att ta hand om och skötsel.
  • Det är stor skillnad på att äga en tävlingshäst (travhäst, elittävlingshäst inom ridsport) eller vilken häst man inte tar hand om personligen och äga en sin ridhäst.
  • Det är stor skillnad att vara ödmjuk och ta till sig kunskaper jämfört med att anse att man kan allt oavsett kunskapsnivå.
  • Det är stor skillnad mellan att ha en häst i eget stall och uppstallad på en stor anläggning med fullskötsel.
Och så allt i kombination.

Med lite ödmjukhet och rätt hjälp behöver man inte ha mycket kunskaper alls, utan bara en fet plånbok. Hästen kan ha det hur bra som helst. Däremot fungerar det oftast dåligt om man är okunnig och inte tar hjälp. Hur tacklar man det i en "häst licens"? I princip ser jag poängen men i praktiken? Kommer det verkligen göra en skillnad?

Det vore ju jättebra. Antalet omplaceringsannonser av 5 månaders bruksvalpar skulle minska, för då vet man att en bruksschäfer behöver mer än två kissrundor på en dag och slipper bli förvånad när soffan är uppäten.

Levande djur är inte leksaker och de borde behövas mer än pengar att få äga.
Det brukar vara vid 10 - 12 månaders ålder de omplaceras.

Det är ju bara att ta bort undantagen för §16-tillstånden.
Ansvaret vilar lämpligen på hästhållaren d.v.s. den som driver stallet där hästen står.

Folk som har tillräckligt med kunskaper kan också missköta sina djur.

När ska vi få licenskrav för att ha barn undrar jag? Många barn far illa pga dåliga föräldrar.

Viktigt ämne men kass artikel.

Jag tycker att licens vore ett för stort ingrepp på människors valfrihet och dessutom oerhört svårt att göra objektivt och rättssäkert. Tänk hur mkt tjafs det är bara med det djurskydd vi har. Slöseri med skattepengar att göra det statligt, alternativt blir direkt korrupt om ett förbund ska ta/få betalt för det.

Däremot kan man locka med morötter. Förbundet skulle kunna hålla gratis informationsträffar om dom nu verkligen vill hästarna väl.

Försäkringsbolagen har redan börjat utbilda sina kunder, tänker på Agrias Naturbana-projektet.

Tänk om Dantes ägare saknar kuskap om hur man sköter hästar? Han borde kanske ägas av en ridskola istället?

Och hur länge skulle en licens gälla? Många (de flesta?) fall av vanskötsel av djur handlar om ägare som från början varit fullt kapabel att ta hand om djuren. Men någon gång, av något skäl (sjukdom, ålder, ändrade förhållanden), har de förlorat den kapaciteten och även möjligheten att se/acceptera det. Många fall av vanvård innehåller även personliga tragedier.
Däremot tror jag att många förstagångsägare (av häst, hund eller vilket djur det är) skulle uppskatta om det fanns kurser. Jag kände mig väldigt osäker när jag stod inför att bli hästägare första gången och sökte överallt efter någon form av hästägarkurs. Det närmaste jag kunde komma var grönt kortkurs (som då var en ganska omfattande kurs med flera kurstillfällen). Steget mellan ridskola och egen häst är ganska stort. Det gapet skulle Ridsportförbndet gärna få hjälpa till med att överbrygga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Får vi träna och tävla med hästar i framtiden och kommer den ideella ridsportföreningen att finnas kvar? Din röst behövs i debatten om...
Svar
0
· Visningar
114
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 568
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
204
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.