Ridsport rättar

Sv: Ridsport rättar

(Ridsport)
Diskussionsvågorna kring fallet Sofia Kroon har gått höga i ridsport-Sverige. Men oavsett vilken åsikt man har i ärendet ska fakta vara rätt.

Läs mer...

:confused: Adequan/Adequanin finns både på dopinglistan och i Sverige. Det är ju ett mkt vanligt preparat.
Sen var det väl inte en kotled utan ett bakknä som sprutades.
Ridsport rättar och fakta vara rätt??? På vilket sätt då?? Så detta som Kroon säger nu är plötsligt fakta?? Det här blir ju bara mer och mer fånigt!!
Och hur var det med Flunixinet då?? Finns inte det heller i Sverige eller på dopinglistan?? Länkar till den för säkerhetskull.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Doping/Karenstidslistor/Karenstider-for-lakemedel/
14 dagars karens både på Adequan och Flunixin.

:confused: Adequan/Adequanin finns både på dopinglistan och i Sverige. Det är ju ett mkt vanligt preparat.
Sen var det väl inte en kotled utan ett bakknä som sprutades.
Ridsport rättar och fakta vara rätt??? På vilket sätt då?? Så detta som Kroon säger nu är plötsligt fakta?? Det här blir ju bara mer och mer fånigt!!
Och hur var det med Flunixinet då?? Finns inte det heller i Sverige eller på dopinglistan?? Länkar till den för säkerhetskull.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Doping/Karenstidslistor/Karenstider-for-lakemedel/
14 dagars karens både på Adequan och Flunixin.

Ja, det här är ju löjligt. Jag hade trott på det om kliniken hade gått ut och rättat men inte när K:s familj gör det. Det står i förhöret hos disciplinnämnden att hästen är behandlad i knäled.
Jag kan inte tycka annat än att familjen Kroon har väldigt låga tankar om svenska folkets hjärnkapacitet....

"upplyser Sofias pappa Göran Kroon."

Det är pappan som går ut via tidningen ridsport :D.... om jag får läsa klinikens dokumentation av det hela så kan jag fästa en viss tilltro till det hela - men knappast från SK´s pappa, snacka om hörsägen.

Ja, det här är ju löjligt. Jag hade trott på det om kliniken hade gått ut och rättat men inte när K:s familj gör det. Det står i förhöret hos disciplinnämnden att hästen är behandlad i knäled.
Jag kan inte tycka annat än att familjen Kroon har väldigt låga tankar om svenska folkets hjärnkapacitet....

Ja, att pappan är okunnig och svamlar som han förstånd till är en sak, men att Ridsport går ut med deras uttalande som en rättelse av fakta är ju rent ut sagt helt makalöst! Vad vill Christel Berhmann med denna artikeln??? Hur kan hon skriva under på det här?? Har inte hon heller koll på dopinglistan med ett sådant vanligt preparat som man behandlar leder med? Pinsamt!!
Ska vi läsa och lära oss felaktigheter i deras tidning??
Kommer det nån ny rättelse snart kanske?? :angel:

Det är nog inte helt lätt att vara media (i det här fallet Ridsport) när det blir sådan här gigantisk cirkus!
Fler än en tidning har fällts för förtal och tvingas betala ersättning till de människor de skrivit om, och eftersom denna ryttare uppenbarligen både har stålar och känner "rätt folk" som hjälper henne så kan det säkerligen ställts krav på Ridsport!

Yttrandefrihet är något precis som det mesta annat något som går att påverka om man har pengar, kunskap och/eller kontakter!
Jag är från en ort där en hel "bunt" människor dömdes för sexbrott. De hävdade in i det sista att de var oskyldiga, de dömdes ändå till fängelse.
Något vi på orten som i något sammanhang lärde oss när de kom ur fängelset, det var att de till 100% visste sina rättigheter! Om någon ens tänkte på att vara i vägen för dem på något sätt, räkna med repressalier! Gick det att anmäla för förtal? Skulle det gå att hänga ut den som var obekväm i lokalpressen? Något annat?

Men ska inte en tidning som Ridsport hålla sig saklig i frågan vilka karensregler som faktiskt gäller? Det går väl inte att blunda för rena fakta:
* Adequan finns i allra högsta grad i Sverige.
* Adequan har en karens på 14 dygn.

Ehh,
Men eftersom karenstiden för alla injiceringar, om det så är med vatten, är 96 timmar, så besiktigade Sofia inte sina hästar vid tävlingen i Helsingborg förrän långt efter att 96-timmarsgränsen passerats.

Har Sofia Kroons dygn fler timmar än 24? För det KAN inte ha varit med god marginal om den behandlades på tisdag em (vi får förmoda att det dessutom va ganska sent då hästskötaren redan hade lastat den). Hon startade ju för sjutton på Lördagen!

Att dessutom FÖRST skriva att den är behandlad intramuskulärt med Adequan och i nästa mening säga att medlet inte ens finns i sverige gör det ju bara löjligt.

– Men eftersom karenstiden för alla injiceringar, om det så är med vatten, är 96 timmar, så besiktigade Sofia inte sina hästar vid tävlingen i Helsingborg förrän långt efter att 96-timmarsgränsen passerats.
Men är det nån som fattar vad som menas med det här?
Besiktigades de efter tävlingen?? :confused:

Lillfi;12589848[B skrev:
]– Men eftersom karenstiden för alla injiceringar, om det så är med vatten, är 96 timmar, så besiktigade Sofia inte sina hästar vid tävlingen i Helsingborg förrän långt efter att 96-timmarsgränsen passerats. [/B]
Men är det nån som fattar vad som menas med det här?
Besiktigades de efter tävlingen?? :confused:

Det är ju veterinärbesiktning vid/inför tävlingar. De menar att den besiktningen på tävlingen var mer än 96 h sedan injektionen.

Det är nog inte helt lätt att vara media (i det här fallet Ridsport) när det blir sådan här gigantisk cirkus!
Fler än en tidning har fällts för förtal och tvingas betala ersättning till de människor de skrivit om, och eftersom denna ryttare uppenbarligen både har stålar och känner "rätt folk" som hjälper henne så kan det säkerligen ställts krav på Ridsport!

Yttrandefrihet är något precis som det mesta annat något som går att påverka om man har pengar, kunskap och/eller kontakter!
Jag förstår mkt väl att efter allt som hänt Ridsport vill gardera sig mot eventuella stämmningar för förtal osv. Pappa K har enorma resurser, känner rätta jurister osv. och det är inte första ggn en tidning får ta tillbaka *beskyllningar* efter påhälsningar av jurister. Pappa K's företagshistoria är långt ifrån fläckfri, och han liksom dottern har en *enorm vinnarskalle*. Ofta är det så med sådarna människor att själva anser dom inte att dom gjort något som helst fel, utan förtränger all fakta som talar till deras nackdel. Det finns ett namn på det syndromet.

Det är ju veterinärbesiktning vid/inför tävlingar. De menar att den besiktningen på tävlingen var mer än 96 h sedan injektionen.

Men hur kan den vara det om själva tävlingen var inom karensen, man besiktigar väl innan man ska tävla och inte efteråt??
Dessutom så framkom ju inte det här vid besiktningen utan någon tipsade tävlingsledningen. Det togs ju aldrig något dopingprov.

Tävlingen och alltså besiktningen i samband med den genomfördes mer än 96 timmar efter injektionen.

Men hur kan den vara det om själva tävlingen var inom karensen, man besiktigar väl innan man ska tävla och inte efteråt??
Dessutom så framkom ju inte det här vid besiktningen utan någon tipsade tävlingsledningen. Det togs ju aldrig något dopingprov.

Det pratas om två olika saker.

SKs hästar tävlade efter att ha blivit behandlade med SUBSTANS som har 14 dygns karenstid. Hästarna startade inom karensen, utan tvekan.

Samtidigt har det påpekats att VAD man än injicerar, så är det 96 h karens. Och det har sagts att SK tävlade inom DEN karensen, dvs om de så fick vitaminsprutor (vars substans inte har karens) så har injektion karens, på 96 h.

Och sen har det i det du citerade påpekats att tävlingen INTE var inom 96h karensen, dvs OM hon hade injicerat med bara vitaminer så hade hon inte tävlat inom karens (om det påståendet är rätt eller fel vet jag inte, inte orkar räkna).

Hänger du med nu? =)

Men det måste väl ändå ha varit på håret med 5 minuters marginal? Men 14dagars karensen kan de ju aldrig komma ifrån!

Tjaa, långt efter borde vara att ta i.

Är du säker på att Adequan finns i Sverige? Det finns exemplevis inte i Fass, bara Adequanin som väl inte är samma sak?

Tjaa, långt efter borde vara att ta i.

Är du säker på att Adequan finns i Sverige? Det finns exemplevis inte i Fass, bara Adequanin som väl inte är samma sak?

Min häst fick det i kotleden förra året samt i vintras på ATG klinik.
Jag tror många veterinärer säger Adequan men menar Adequanin. Enl min vet så ska det var samma sak men jag blir lite osäker nu faktiskt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Först drog sig dressyrstjärnan Charlotte Dujardin ur OS och stängdes av, efter en video där hon piskar en häst. Nu blossar nästa skandal...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
469
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det har gått tre år sedan de sist red i Scandinavium. Nu återvänder laget till Göteborg Horse Show för att tävla i den fartfyllda – men...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama