B
Bill
Hur många använder ridspö och varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ride on skrev:Jag har aldrig använt spö och sporrar, det är "hjälpmedel" som ingen borde använda.
"Där kunskap fattas tar våldet vid."
Enda gången det är befogat med spö är om ryttaren är handikappad och inte kan använda sina ben, utan måste använda spön istället för skänkel.
RideOn, barbacka-i-grimmaryttare. (Även kallad busryttare)
Virrpannan skrev:Har alltid spö när jag rider samt ibland sporrar och spöet skall mina elever även ha och använda!
Mina hästar reagerar oftast för små hjälper och vi använder spöet som en förstärkning till skänkeln om hästarna av någon anledning inte reagerar fullgott vid lätt skänkel tryck. Eftersom alla hästar har en god känsel så känner de skänkelns inverkan och vill de ändå inte gå fram tillräckligt för att kunna ridas mellan skänklen och handen är det självklart att förstärka med spö för att korrigera dem att reagera på ett lättare skänkel tryck. Inte ens mina nybörjare tillåts sitta och banka eller klämma med sina skänklar då jag ser detta som en styggelse.
Däremot använder inga elever sporrar innan de kommit upp på LA nivå.. vilket jag vet att en del andra ridskolor förutspråkar redan på ett mycket tidigt stadium av utbildningen, särskilt på tröga hästar... total fel enligt mitt sätt att se på saken... fast det e klart, det ser ju kanske inte lika "hemskt" ut att gnaga med en porre på en lat lektionskuse jämfört med att rappa till den en gång... själv föredrog jag nog spörappet före att sitta med revbenen mellan två metall piggar vilket jag sett för många gånger och dessutom hört ridlärare uppmuntra eleverna att driva mer med dessa vapen på.... huuuua...
Vill verkligen införa spö rekomendation på ridskolorna och en ordentlig information om varför man använder spö och förbjuda sporrar i all ridning under LA nivå.
Signalpråket är något som vi lär hästen och det är lika viktigt att sedan lära eleverna att använda detta korrekt, dvs. sitta rätt och använda små hjälper. Därför får även barnen rida med spö så fort de sitter rakt och följsamt och håller handen stilla.
En gång skall man behöva be om reaktion med skänklen, därefter förstärker vi med röst och tredje gången vi behöver ge signal om samma sak då hästen nochalerat signalen skall spöet förstärka. Detta reulterar i att vi inte har några hästar som stannar på spåret, går in i mitten eller ut i hörnen och parkerar, de är lätta att rida och göra övergångar med. Mina elever kan lära sig sitta korrekt och inverka korrekt utan att driva sig blåa... på ungefär två års ridskole ridning rider de flesta elever i grundform (lite åldersberoende) och de förstår vad de gör och vilka reaktioner de får på sina hjälper. Hästarna håller bättre då de rör sig mer rätt och oftare rids i form med bjudning och inte bara nedsågade av en rörig hand i undertempo.
Det är kontroversiellt av någon märklig anledning att undervisa på detta sätt, varför vet jag inte... att skrika att eleverna skall driiiiiiva är tydligen mer accepterat. Har elever som gått vidarutbildningar på naturbruksgymnasium och där fått sitta med sporrar utan spö och fått order om att driva (med sporre!!!) på lata hästar.... Då de frågat efter spö fick de inte använda detta utan det förklarades att de skulle lära sig använda sina ben!!!
Men för mig handlar det inte om att göra alla lyckliga, det gäller att lära dem som vill rida rida korrekt och att ge mina hästar chansen att få vara pigga, frächa och positiva... istället för slöa och fulla av ovanor och funderingar på hur de skall slippa ifrån arbete...
Nu tycker säkert många att om mina hästar är känsliga och välutbildade så behövs inte spöet... he he he.. men de som tycker så har inte förstått själva poängen... lektionshästar lär sig fort att det är fritt fram att strunta i signalen om man rider utan spö ett tag...
Samma sak gäller ju på den egna hästen, skillnaden är att dem skall man inte behöva förklara för vid varje ridpass... använder sällan spö på mina privata hästar även om jag har det med. Använder inte heller sporren särskilt mycket även om den oxå sitter på..
Ride on skrev:Jag har aldrig använt spö och sporrar, det är "hjälpmedel" som ingen borde använda.
"Där kunskap fattas tar våldet vid."
Enda gången det är befogat med spö är om ryttaren är handikappad och inte kan använda sina ben, utan måste använda spön istället för skänkel.
RideOn, barbacka-i-grimmaryttare. (Även kallad busryttare)
Jag har alltid dressyrspö när jag rider. Som en förlängning av armen eller en förstärkning av skänkeln.Bill skrev:Hur många använder ridspö och varför?