Sv: Ridspö

Jag har alltid med spö vid ridning men använder det inte. Det är med ifall det skulle hända något och jag då skulle behöva det.

Ja, ett dressyrspö, förlängda armen.

Använder det bla. till att med en lätt "vipp" korrigera ex. bakdelen eller ett bakben där det är svårt att komma åt i vanliga fall.
Slår aldrig någonsin med det, sällan jag ens vidrör hästen heller för den delen.
På sommaren får spöet agera flugjagare :D
Pållan brukar stanna och visa vart det kliar, så kliar jag henne med spöet. Väldigt praktiskt ;)
Ännu en fördel med den förlängda armen.. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Har princip alltid spö och det för att det är ett bra hjälpmedel.

Jag har inte använt spö på medryttarhästen på över 1,5 år. :crazy:

Det började med att spöet kändes "ivägen" för mig.
När jag sen upptäckte att det inte behövdes alls, så slutade jag använda det helt.

Nu vet jag inte ens vart spöet finns. :crazy:

Jag hade ett spö en gång, men det försvann och sen dess har vi inte haft nåt. inte behövt heller. Bara en körpisk, men den använder vi inte heller ännu, eftersom våran häst är ung.

Jag alltid ett spö med mig.

En bra förlängd arm som petar där jag inte når, samt om hästen stannar och är istadig. Då kan det behövas lite pisk så att den går fram igen.

Sommartid är det en mycket bra flug/broms/blinnigsjagare... Har oftast spö med mig när jag rider men behöver sällan använda det. Rider nästan bara så att jag måste korsa en vältrafikerad väg och då kan det ibland behövas peta till hästen så han går fram ordentligt så vi snabbt kommer över till andra sidan men jag använder det inte till att slå hästen med.

Har alltid spö när jag rider samt ibland sporrar och spöet skall mina elever även ha och använda!

Mina hästar reagerar oftast för små hjälper och vi använder spöet som en förstärkning till skänkeln om hästarna av någon anledning inte reagerar fullgott vid lätt skänkel tryck. Eftersom alla hästar har en god känsel så känner de skänkelns inverkan och vill de ändå inte gå fram tillräckligt för att kunna ridas mellan skänklen och handen är det självklart att förstärka med spö för att korrigera dem att reagera på ett lättare skänkel tryck. Inte ens mina nybörjare tillåts sitta och banka eller klämma med sina skänklar då jag ser detta som en styggelse.
Däremot använder inga elever sporrar innan de kommit upp på LA nivå.. vilket jag vet att en del andra ridskolor förutspråkar redan på ett mycket tidigt stadium av utbildningen, särskilt på tröga hästar... total fel enligt mitt sätt att se på saken... fast det e klart, det ser ju kanske inte lika "hemskt" ut att gnaga med en porre på en lat lektionskuse jämfört med att rappa till den en gång... själv föredrog jag nog spörappet före att sitta med revbenen mellan två metall piggar vilket jag sett för många gånger och dessutom hört ridlärare uppmuntra eleverna att driva mer med dessa vapen på.... huuuua...

Vill verkligen införa spö rekomendation på ridskolorna och en ordentlig information om varför man använder spö och förbjuda sporrar i all ridning under LA nivå.

Signalpråket är något som vi lär hästen och det är lika viktigt att sedan lära eleverna att använda detta korrekt, dvs. sitta rätt och använda små hjälper. Därför får även barnen rida med spö så fort de sitter rakt och följsamt och håller handen stilla.

En gång skall man behöva be om reaktion med skänklen, därefter förstärker vi med röst och tredje gången vi behöver ge signal om samma sak då hästen nochalerat signalen skall spöet förstärka. Detta reulterar i att vi inte har några hästar som stannar på spåret, går in i mitten eller ut i hörnen och parkerar, de är lätta att rida och göra övergångar med. Mina elever kan lära sig sitta korrekt och inverka korrekt utan att driva sig blåa... på ungefär två års ridskole ridning rider de flesta elever i grundform (lite åldersberoende) och de förstår vad de gör och vilka reaktioner de får på sina hjälper. Hästarna håller bättre då de rör sig mer rätt och oftare rids i form med bjudning och inte bara nedsågade av en rörig hand i undertempo.

Det är kontroversiellt av någon märklig anledning att undervisa på detta sätt, varför vet jag inte... att skrika att eleverna skall driiiiiiva är tydligen mer accepterat. Har elever som gått vidarutbildningar på naturbruksgymnasium och där fått sitta med sporrar utan spö och fått order om att driva (med sporre!!!) på lata hästar.... Då de frågat efter spö fick de inte använda detta utan det förklarades att de skulle lära sig använda sina ben!!! :eek:
Men för mig handlar det inte om att göra alla lyckliga, det gäller att lära dem som vill rida rida korrekt och att ge mina hästar chansen att få vara pigga, frächa och positiva... istället för slöa och fulla av ovanor och funderingar på hur de skall slippa ifrån arbete...

Nu tycker säkert många att om mina hästar är känsliga och välutbildade så behövs inte spöet... he he he.. men de som tycker så har inte förstått själva poängen... lektionshästar lär sig fort att det är fritt fram att strunta i signalen om man rider utan spö ett tag...

Samma sak gäller ju på den egna hästen, skillnaden är att dem skall man inte behöva förklara för vid varje ridpass... använder sällan spö på mina privata hästar även om jag har det med. Använder inte heller sporren särskilt mycket även om den oxå sitter på..

Jag har aldrig använt spö och sporrar, det är "hjälpmedel" som ingen borde använda. :mad:

"Där kunskap fattas tar våldet vid."

Enda gången det är befogat med spö är om ryttaren är handikappad och inte kan använda sina ben, utan måste använda spön istället för skänkel.
RideOn, barbacka-i-grimmaryttare. :cool: (Även kallad busryttare) :devil:

Ride on skrev:
Jag har aldrig använt spö och sporrar, det är "hjälpmedel" som ingen borde använda. :mad:

Enda gången det är befogat med spö är om ryttaren är handikappad och inte kan använda sina ben, utan måste använda spön istället för skänkel.

Det är helt okej då att driva med kraftig stark skänkeln tycker du?? ... hur löser man problemet när hästen inte rör sig tillräckligt villigt då... förklara det för mig... på en ridbana nu då.. på en lektionshäst som kommit på att en människa inte är särskilt stark utan att det går fin fint att lata sig lite... en morot på ett spö månne... skrattar... nej, men snälla berätta gärna hur du skulle göra! utförligt!

ärligt tycker jag att der är ganska larvigt att tycka att spö och sporrar är våld, men det är min åsikt och ni får tycka vad ni vill :p

Men om man använder sporrar och spö på rätt sätt tar absolut inte hästen skada av det. :cool:

(alltså som en liten förstärkning av skänkeln)

man har ju sporrarna så att man inte alltid behöver använda dom, bara i nödfall, likadant med spöt. För jag åtminstone, skänklar inte med hälen, där sporren sitter. :angel:

Sporren är INTE en förstärkning till skänkeln... den är en förfining av skänkeln! Sporren använder man för att kunna inverka exakt och den skall inte brukas hårt! Sporren är ypperlig som förfining vid svårare övningar!
Spöet är en förstärkning.

Tycker verkligen det är våld att bruka sporrar som förstärkning... Det är dessutom så ineffektivt att ryttaren kommer att sitta och gnaga med dessa ofta och länge om hästen är lat... hästen upplever ridningen ännu mer motbjudande och kommer inte bli lydigare och mer positiv. Spöet reagerar de mer direkt på och det har en mer lik obehagskänsla för hästen som deras eget språk... ett hugg eller en spark... inte gnager ledarhästen på undersåten hela dagen.... vetskapen om att det finns förstärkning gör att hästen väljer att reagera på den fina signalen och då man rider med små hjälper blir även ridning mindre obehaglig för hästen... Förhoppningsvis kommer ridningen att för hästen uppfattas som positiv om den är konsekvent och hästen känner att den vet vad som förväntas av den samt vad som ger belöning (noll inverkan)... det blir ett fintstämt samspel och inte dra och slit och putt o knuff....

Virrpannan skrev:
Har alltid spö när jag rider samt ibland sporrar och spöet skall mina elever även ha och använda!

Mina hästar reagerar oftast för små hjälper och vi använder spöet som en förstärkning till skänkeln om hästarna av någon anledning inte reagerar fullgott vid lätt skänkel tryck. Eftersom alla hästar har en god känsel så känner de skänkelns inverkan och vill de ändå inte gå fram tillräckligt för att kunna ridas mellan skänklen och handen är det självklart att förstärka med spö för att korrigera dem att reagera på ett lättare skänkel tryck. Inte ens mina nybörjare tillåts sitta och banka eller klämma med sina skänklar då jag ser detta som en styggelse.
Däremot använder inga elever sporrar innan de kommit upp på LA nivå.. vilket jag vet att en del andra ridskolor förutspråkar redan på ett mycket tidigt stadium av utbildningen, särskilt på tröga hästar... total fel enligt mitt sätt att se på saken... fast det e klart, det ser ju kanske inte lika "hemskt" ut att gnaga med en porre på en lat lektionskuse jämfört med att rappa till den en gång... själv föredrog jag nog spörappet före att sitta med revbenen mellan två metall piggar vilket jag sett för många gånger och dessutom hört ridlärare uppmuntra eleverna att driva mer med dessa vapen på.... huuuua...

Vill verkligen införa spö rekomendation på ridskolorna och en ordentlig information om varför man använder spö och förbjuda sporrar i all ridning under LA nivå.

Signalpråket är något som vi lär hästen och det är lika viktigt att sedan lära eleverna att använda detta korrekt, dvs. sitta rätt och använda små hjälper. Därför får även barnen rida med spö så fort de sitter rakt och följsamt och håller handen stilla.

En gång skall man behöva be om reaktion med skänklen, därefter förstärker vi med röst och tredje gången vi behöver ge signal om samma sak då hästen nochalerat signalen skall spöet förstärka. Detta reulterar i att vi inte har några hästar som stannar på spåret, går in i mitten eller ut i hörnen och parkerar, de är lätta att rida och göra övergångar med. Mina elever kan lära sig sitta korrekt och inverka korrekt utan att driva sig blåa... på ungefär två års ridskole ridning rider de flesta elever i grundform (lite åldersberoende) och de förstår vad de gör och vilka reaktioner de får på sina hjälper. Hästarna håller bättre då de rör sig mer rätt och oftare rids i form med bjudning och inte bara nedsågade av en rörig hand i undertempo.

Det är kontroversiellt av någon märklig anledning att undervisa på detta sätt, varför vet jag inte... att skrika att eleverna skall driiiiiiva är tydligen mer accepterat. Har elever som gått vidarutbildningar på naturbruksgymnasium och där fått sitta med sporrar utan spö och fått order om att driva (med sporre!!!) på lata hästar.... Då de frågat efter spö fick de inte använda detta utan det förklarades att de skulle lära sig använda sina ben!!! :eek:
Men för mig handlar det inte om att göra alla lyckliga, det gäller att lära dem som vill rida rida korrekt och att ge mina hästar chansen att få vara pigga, frächa och positiva... istället för slöa och fulla av ovanor och funderingar på hur de skall slippa ifrån arbete...

Nu tycker säkert många att om mina hästar är känsliga och välutbildade så behövs inte spöet... he he he.. men de som tycker så har inte förstått själva poängen... lektionshästar lär sig fort att det är fritt fram att strunta i signalen om man rider utan spö ett tag...

Samma sak gäller ju på den egna hästen, skillnaden är att dem skall man inte behöva förklara för vid varje ridpass... använder sällan spö på mina privata hästar även om jag har det med. Använder inte heller sporren särskilt mycket även om den oxå sitter på..

:bow:
Var nära att skriva ett svar på tråden när jag såg att nån annan redan skrivit ner mina tankar :)
Jag har alltid spöet med mig, dels för ovan anledning, dels för att kunna använda som snabbförstärkning om jag snabbt behöver flytta undan hästen på uteritter (har hänt tex att bilar kör om varandra i bredd med mig på landsväg :smirk: :crazy: )

Ride on skrev:

Vore trevligare och mer konstruktivt om du svarade på de frågor man ställer och inte enbart fördömer spöbruk... får man månne mer bjudning på hästen om man bara busrider barbacka i grimma??... :bump:
...förklara gärna och svara gärna på de frågor jag ställde i förra svaret till dig... är öppen för förslag!!

Mijn häst som jag rider nu har jag inte haft spö på när jag rider innan,men har upptäckt attfast det oftast inte behövs så är det ganska bra att ha.
Hoppar dock alltid med spö.

Men sen beror det ju på vilken häst man rider. Säger ägaren attdet behövs spö så har jag det när jag rideroch tvärtom.. :smirk:

Bill skrev:
Hur många använder ridspö och varför?
Jag har alltid dressyrspö när jag rider. Som en förlängning av armen eller en förstärkning av skänkeln.

En unghäst förstår tex inte vad skänkeltryck betyder (mer än att det är ett "obehag"), men kan ha lärt sig smackningar och/eller ett lätt "pet" med ett spö. Då är spöet något jag använt samtidigt som jag trycker med skänkel för att "översätta" vad skänkeltrycket betyder.

Jag föredrar att använda spö någon gång istället för att sitta och gnaga med skänklarna i en evighet på en häst som inte har jättemycket framåtanda i sig självt.

Rider med spö men mycket sällan att jag använder det... Började rida med spö tidigt och måste nu ha det som "stöd" för handen^^

Använder dressyrpisk vid dressyrridning för att ev. kunna förstärka nån hjälp eller få hästen mer uppmärksam på hjälpen.
Tex om jag vill få henne att trampa mer m. vänster bak, och inte tar min skänkel, så kan jag med en lätt dutt på baken, få henne mer med mig.

Knapplån

Rider aldrig valacken med spö, finns inget behov. Aldrig haft spö på honom heller.

Lilldamen (unghästen) vet jag inte hur det blir med, det jag kan se är att jag ev kommer ha ett dressyrspö för att kunna förtydliga en hjälp genom att kunna dutta med spöet ihop med en skänkelhjälp. Det beror helt på, blir hon som valacken så kommer det inte finnas något förtydligandebehov och då bli det inget spö.

Ponnyn som är här på inridning rider jag med hoppspö, som jag användeett par gånger att dutta med för att förstärka skänkelhjälpen då hon lätt 'dog' av skänkelhjälp innan hon förstod den. Idag använde jag förvisso det till att tala om för henne att man ska gå FRAMÅT och inte bli istadig när vi hade en meningsskiljaktighet om vilket håll vi skulle gå. Spö är inte det jag normalt skulle tagit till där när hon dog och gick emot skänkel, men det är inte min häst och jag kan inte kräva att jag ska få 'modellera om' hästar som kommer hit i en månad innan jag börjar med det jag 'ska' ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama