Ridskor som är godkännda för tävlig

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare malört
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 343
M

malört

Vilka ridskor är godkända /icke godkännda för tävling ihop med shortshaps.??

Sv: Ridskor som är godkännda för tävlig

I detta står som dressyrregler för hur ryttarens klädsel skall vara;
"*Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar."
Sedan är fråga om du inte kan rida i nästan vilka skor som helt med samma färg på shortchapsen.

Jag tänkte iofs på hoppning, men jag har för mig att vissa märkes skor får man ej ha...eller har jag drömt det.
Nån annan som vet???

Shortchaps utan fransar vet jag men skor har jag dålig koll på. Det är ju mycket skönare med skor nu när det är sommar.

i hoppning finns inga såna regler om märken osv. har tom sett en tjej som tävlade i jympaskor och chaps :crazy:

tant agda skrev:
i hoppning finns inga såna regler om märken osv. har tom sett en tjej som tävlade i jympaskor och chaps :crazy:

:eek: :eek: :eek: gympa dojor e till för dom som rider dom första gånge[n](rna) sen för man skaffa klack-skor

Är du helt säker???!
Tänkte visserligen inte ha gympa dojjor men har sköna ridskor i mocca+läderimmitation som är köpta på ridsportaffär och de är grå/svarta.
Tänkte man kunde ha dom med svarta shortchaps.
Kan det va nåt?
Vad händer om man på lokaltävling blir tillsagd att man ej få ha dessa skor?
Är det nån som vet?
:confused:

Både Dressyr-TR och Hopp-TR specificerar att det ska vara jodphursskor till shortchapsen.

Rider ja, rimligen :smirk:
När man kommit så långt så man börjar tävla lär man ju se till att skaffa ordentliga stövlar/skor, men hon kanske glömt skorna, vem vet?

*glömde stövlarna när jag skulle provrida häst*

Vet du vad som händer om man på lokaltävling blir tillsagd????????

Nej, i dressyrTR står bara att man blir utesluten om man bryter mot reglerna för huvudbonad, sporrar och spö.
I hopp-TR står ingent om straffet, men det står det att shortchaps och jodphursskor måste ha samma färg.

Om något inte regleras i detalj i TR så skall man tolka efter andemeningen och då blir det upp till domaren. Jag skulle inte tillåta skor utan klack eller annat som är olämpligt att rida i. Att TR säger jodphurs ger ju en fingervisning om att det ska vara klack och att det inte ska vara en 'grov' sko och inte en sko med för grov t mönstrad sula.

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: tott
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka