Ridskolors skyldighet att informera om ridlärarbyte?

Happimess

Trådstartare
Ja, vad tycker ni? Jag gick i morse in på ridskolans hemsida för att kontrollera när terminsstarten var och finner att min grupp har bytt ridlärare hux flux. Till saken hör att den instruktör vi red för i våras är den absolut bästa instruktör jag någonsin ridit för och det var egentligen enbart för att hon skulle instruera vår grupp som jag fortsätter i höst - känner att mitt intresse har sinat något...

Nu känner jag verkligen ingen lust att över huvud taget fortsätta i höst. Terminsavgiften på åtskilliga tusen är redan betald och i kväll hålls första lektionen.

Tycker ni att ridskolorna har en skyldighet att informera om ridlärarbyten, eller är det okej att de gör så här? För mig är kontakten med instruktören otroligt viktig för ridutvecklingen så jag tycker det här är helt oacceptabelt. Fruktansvärt trist.

Sv: Ridskolors skyldighet att informera om ridlärarbyte?

Nja, det är väl tveksamt om de har ngn sådan skyldighet, så länge de inte byter ut en kvalificerad ridlärare mot en icke-kvalificerad så kan du nog inte göra så mycket åt det.

Prata med dem kan man ju alltid göra, förklara hur du känner och har du tur så är det många på tur in så att det inte spelar ridskolan ngn roll att återbetala dig.

Försök att byta grupp så att du kommer till den ordinarie ridläraren om du inte tycker att den du får nu är okej? Men prova på innan du bestämmer dej!

Jag tycker att de är skyldiga att informera om sådana saker innan terminsavgifter och liknande ska vara inbetalda så att man har en chans att avboka/byta om man inte vill rida för den nya tränaren. Det är ju trots allt inte så att alla trivs med alla tränare.

Dock så tvivlar jag på att de verkligen har någon skyldighet till det, för det har nog hänt liknande saker på ridskolorna häromkring.

Jag tycker att de är skyldiga att informera om sådana saker innan terminsavgifter och liknande ska vara inbetalda så att man har en chans att avboka/byta om man inte vill rida för den nya tränaren. Det är ju trots allt inte så att alla trivs med alla tränare.

Dock så tvivlar jag på att de verkligen har någon skyldighet till det, för det har nog hänt liknande saker på ridskolorna häromkring.

Precis min tanke! Förfallodagen för höstterminens avgift var 1:a augusti och de informerade inte om ridlärarbytet förrän en vecka senare. Det är det som irriterar mig.

Nej, någon riktigt skyldighet har de nog inte egentligen, min fråga var väl mer "_tycker ni_ det?" :)

Ja, det tycker jag att de BORDE, men jag vet att de inte BRUKAR. Sista åren jag red på ridskola hade min grupp en superridlärare som hade RIKIII och tävlade på hög nivå, vi red i träningsgrupp som var extra dyr. När hon fick barn fick en 18-årig tjej som hade gått Ridledarkursen vicka för henne eftersom ridskolan tyckte att det var för dyrt att skaffa fram en likvärdig ersättare:mad:.

Jag tror att en del ridskolor (t ex min gamla hemmaklubb, men detta gäller säkert inte alla!) inte förstår att de säljer en tjänst och att eleverna faktiskt är deras kunder - alla är inte nöjda med att bara få träffa och klappa på hästar en timme i veckan utan vill faktiskt ha ut något kunskapsmässigt av sina pengar.

Det är ju bra att informera om detta många väljer ridgrupp efter ridlärare! Tycker det är viktigt att elev och ridlärare passar ihop.

Måste erkänna att jag känner mig lite träffad och illojal mot mina elever... Jag är ridinstruktör och gravid och hade planerat redan vid slutet av vt att inte jobba i höst (har BF den 25/10, och får vara ledig på sk havandeskapspenning i två mänader innan då ridinstruktör anses som ett tungt och riskfyllt yrke). Jag berättade inte för alla grupper att jag inte skulle jobba till hösten, eftersom jag-helt egoistiskt och av personliga skäl - helt enkelt inte ville berätta för så många innan det verkligen började synas- OM det nu inte skulle gå bra. Fy 17 för, om jag exempelvis fått missfall under semestern, vara tvungen att möta alla grupperna och berätta att "tyvärr, det blev ingen baby, så jag är här hos er i manegen i stället"...

Den här veckan har terminen börjat, och vikarien har fått berätta för eleverna. Jag hoppas verkligen inte att de blir allt för besvikna över att ha fått byta. Min ena vikarie har samma utb som jag (diplomerad ridinstruktör), och den andra är ridledare. Ridledaren kommer dock bara att ha mina tidigare hästlekis och nybörjargrupper.

Jag förstår att TS blev besviken, och ville bara berätta ur min synvinkel som instruktör. Vem vet, det kanske finns en liknande förklaring till hennes instruktörsbyte, eller att något har dykt upp under sommaren? Men självklart ska man informera om instruktörsbyten, fattas bara annat. I mitt fall valde jag dock att vara egoistisk eftersom det gällde antingen att vara lojal mot eleverna eller att lämna ut info som var känslig för mig personligen.

Senast ändrad:

Du hade väl inte behövt berätta VARFÖR du troligen inte skulle undervisa under hästen?!

Fast då hade de ju antagligen frågat varför...

Jag har inte ljugit så tillvida att jag sagt "och så ses vi i höst", utan snarare sagt "välkomna tillbaka till ridskolan i höst", och till dem som specifikt har frågat om de ska forstsätta att ha mig så har jag sagt som det är, så många visste nog ändå via djungeltelegrafen.

Jag förstår som sagt att det kan kännas tråkigt för eleverna, men i just detta fall, då det faktiskt handlar om en stor händelse i livet som jag ville hålla så privat som möjligt, valde jag att göra såhär.

Senast ändrad:

Och då hade du svarat att det är en privat sak?

Jag hade blivit ganska besviken. Det är så viktigt att man rider för den man trivs med eller har chansen att välja någon annan.

Jag gjorde så här - och du hade gjort annorlunda!

Som jag skrivit flera gånger så FÖRSTÅR jag att TS (som INTE är min elev - jag har funderat ut det genom att kolla hennes profil etc) är besviken. Jag skrev bara min historia för att belysa problemet ur en annan synvinkel. Det KAN ju oxå i TS fall ha uppkommit något under sommaren, t ex instruktören fick hastigt erbjudande om annat jobb eller vad som helst.

Ja, vad tycker ni? Jag gick i morse in på ridskolans hemsida för att kontrollera när terminsstarten var och finner att min grupp har bytt ridlärare hux flux. Till saken hör att den instruktör vi red för i våras är den absolut bästa instruktör jag någonsin ridit för och det var egentligen enbart för att hon skulle instruera vår grupp som jag fortsätter i höst - känner att mitt intresse har sinat något...

Nu känner jag verkligen ingen lust att över huvud taget fortsätta i höst. Terminsavgiften på åtskilliga tusen är redan betald och i kväll hålls första lektionen.

Tycker ni att ridskolorna har en skyldighet att informera om ridlärarbyten, eller är det okej att de gör så här? För mig är kontakten med instruktören otroligt viktig för ridutvecklingen så jag tycker det här är helt oacceptabelt. Fruktansvärt trist.

Skyldighet? Nej. Inte såvida det inte står på nåt papper nånstanns att de "åtar sig" att informera om sådant.
Men däremot är det väl någon form av moral i att faktiskt göra det. Behöver inte berätta varför ridläraren/instruktören ej fortsätter, men iaf skicka ut något meddelande där det framgår att byte kommer att ske. Om nu inte ridläraren ifråga själv valt att berätta för grupperna/gruppen.

Försök att byta grupp så att du får den instruktör du trivs med :p .
Fundera på hur du vill göra, om intresset sinar pga läraren eller om du kanske vill byta ridskola eller vad du vill göra.

Har varit med om X antal ridlärare/instruktörer. När "de" senast bytte, pga försäljning av verksamheten där köparna skull ha lektionerna själva, gick jag bara den terminen ut (min instuktör slutade i mitten) och slutade sen. (köpte egen häst). Alla instruktörer som jag faktiskt lärde mig saker av, utom en, hade då slutat och han som var kvar slutade efter ett par månader han också..

Nu rider jag inte på ridskola längre men hade någon bytt ut min älskade instruktör som jag ridit för i typ 15 år :angel: då jäävlar. Jag hade gått i taket om jag inte fått reda på det innan jag betalade!

Jag tycker faktiskt att du ska klaga... men jag tycker att du ska testa att rida för den nya, vem vet kanske hon/han är jättebra. Men ta upp det med ledningen för ridskolan ändå! För så får man faktiskt inte göra :mad:

Jag förstår att du blir upprörd. Det hade jag nog också blivit.

Tyvärr har jag blivit av med en grupp där det var mer eller mindre lovat att jag skulle fortsätta som deras instruktör. Nu blev den gruppen så ojämn att ridskolechefen beslöt att splittra den och jag får istället en helt ny grupp. Det känns tråkigt att jag inte personligen kunde berätta detta för mina elever och liksom säga hej då. Men det var inte mitt beslut och inget jag kunde göra något åt - kanske är det samma i din ridinstruktörs fall?

Hoppas det blir fortsatt bra för dig på ridskolan ändå, men trivs du inte med din nya instruktör kan du ju kanske försöka byta grupp? :)

Jag förstår besvikelsen att byta ut en kär och högt kvalificerad instruktör mot en med mycket mindre erfarenhet. Jag tror inte det är så vanligt. är själv mammaledig och vi sökte och provade flera vikarier till mig innan vi hittade en som vi (jag, eleverna och resten av personalen) trodde på.

Som elev måste man dock acceptera att en ridlärare är en människa som kan bli sjuk, gravid eller bara få sitt schema lite ändrat. Går man in med inställningen att den nya instruktören är dålig utan att ge den en chans är man lite orättvis.

AKO - lycka till!!

Jag tycker de ska informera om det, såvida de inte är mammaledig och man får en vikarie under en tid. Fanns en del jag inte klarade av medans en del klarade jag av.

Något som jag tycker är värre är att jag fick byta ridgrupp för att lära mig något. Hade ridit i en grupp där jag och 3 till ridit i 6-7 år. Helt plötsligt så kommer det massa elever som ridit i 1 år i vår ridgrupp, ridläraren siktade sig in på de eleverna och vi övriga fick ingen hjälp alls. Jag fick helt enkelt offra mig och byta ridgrupp. Stanna kvar - stanna i utvecklingen. Byta - lära mig mer.

de har ingen skyldighet att informera om lärarbyte. tänk om ica skulle ringa runt till alla kunder för att det bytte ut den så trevliga tjejen i kassan?!
det du kan göra är om läraren ff jobbar kvar, försök byta till en av hennes grupper. lycka till

Något som jag tycker är värre är att jag fick byta ridgrupp för att lära mig något..... Stanna kvar - stanna i utvecklingen. Byta - lära mig mer.

råkat ut för typ samma, tävlade tidigare i msv hopp och var på träning men en gång fick vi vikarie hon satte upp kryss på 25cm och började förklara hur man fattar gallop:o snacka om 0 koll på läget, vi förklarade att vi ligger rätt rejält mer framåt i kunskap än vad hon verkade tycka, hon blev lite grinig och sa inte så mkt mer utan stod mest o tittade på. har aldrig sett röken av den tjejen sen dess. första och enda gången hon vickade;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka