Som sagt, ingen ridlektion i går pga hästbrist. Men vi fick info om att en ny häst är inköpt och kommer nästa vecka. (Suck! säger vi som har stalltjänst med ytterligare en period med karantänhäst. Senaste tillskottet klev just ur karantänstallet).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter verkligen som en superbra lektion!Ridlektion i går med drömvalacken.
Han skulle gått lektionen innan men den ryttaren kom inte, till min stora glädje. Då fick jag spendera nästan 1,5 timme med gos, godis, och rykt Han gillar verkligen när man borstar med magic brush så hårt man bara kan på rumpan. Då hääänger han huvudet långt fram och fipplar gulligt med läpparna
Väl nere i ridhuset satt jag upp och hoppades på att slippa kadrilj, ville bara hänga med bästa pållen i vår egen bubbla och inte hålla på och interagera (i vanliga fall ärjag svinpepp på kadrilj och annat kuligt, men i går kände jag verkligen inte för det.) Då vi hade två ganska nya unghästar med oss blev det ingen kadrilj heller. Herr Drömvalack kändes extra seg och extra mycket som ett jättestort skepp på ett stormigt hav. Jag bad honom att trampa på med fötterna och liksom verkligen promenera på där. Den här gången ville jag testa att göra framskrittningen utan bågar och volter så jag jobbade på med tusen miljarder tempoväxlingar med en och annan jogg i trav på kanske 4-5 steg. Det gick faktiskt rätt bra, jag kände att jag kunde rama in och rida honom lite mer rak.
Övningen kom ganska fort. Sicksack skänkelvikningar på långsidorna. Det gick faktiskt bra för oss, fick till bra tramp åt sidan, i vänster skänkelvikning fick jag påminna litegrann med spöet på rumpan då och då, ett litet pet för att påminna om att rumpan ska trampa med Kortade tyglarna ganska mycket där någonstans också, kändes som jag hade korta men han liksom kom inte ihop, men jag vet ju att man behöver ha tyglarna lite kortare än det känns som på honom. Efter det gick han ännu finare, men jag önskade väl lite mer reaktion för skänkeln. Så på eget bevåg joggade jag igång i trav två gånger på kortsidan, bara för att hålla honom lite kvick i benen och att han lyssnade.
Övning två var att vid M skänkelvika in mot medellinjen, precis så långt att man känner att man är i balans hela tiden, och innan man tappar balansen åt sidan skänkelvika tillbaka till fyrkanten, där fatta galopp och sen gå in på en volt vid kortsidan, rida den i galopp 1-2 varv, och sedan bryta av för att ta långsidan i skänkelvikning.
Fick hålla tungan rätt i mun, herrn är ju lite slingrig och lite sävlig. Men övningen verkade vara bra för honom då han verkligen började trampa ordentligt och bakbenen kom längre och längre in under rumpan. Så det var bara det slingriga jag behövde hålla lite koll på till sist. Att han inte vek ut sig i skänkelvikningarna, att fattningarna blev samlade, och att han höll igång galoppen och samtidigt inte bananade ut sig i volterna.
Efter den övningen hade den egna motorn börjat komma fram hos herrn, vilket var härligt att känna.
Övning tre var en galoppövning. Vi rullade in på volterna och ökade och minskade dem. Det knepiga med Herr Drömvalack är att han har svårt att hålla galoppen, och hålla ihop ytter. Men här började jag helt automagiskt att rida ett eget system, vilket jag inte riktigt fattade förrän i andra galoppen.
Inner tygel, Skänkel, ytter tygel, två galoppsprång, inner tygel, skänkel, ytter tygel, två galoppsprång. Rinse and repeat. Då händer följande med Herrn: Han lyfter upp bogen mer, kommer in med bakbenen, kvickar på steget, tappar inte galoppen, och hamnar i jättefin form
Här kunde jag leka lite som jag ville så länge jag höll i systemet. Öka och minska galoppen, göra skänkelvikning i galoppen, höja och sänka formen med mera.
Alltid en lika mäktig känsla när det klickar och man bara rider, kroppen och hjärnan bara gör liksom!
Vi gjorde övning två igen fast åt andra hållet. Herrn var väldigt framåt och jag behövde bara fylla på med lite energi då och då. Fick beröm för mina händer, hästens form, skänkelvikningarna och galoppfattningarna titt som tätt Kände att både jag och hästen hade svinkul. Han gick där och frågade "Visst ska vi fatta här? Säg när! Jag är redo!" och jag gjorde små små ändringar i var och hur vi gjorde övningen för att hålla övningen intressant. Handlar bara om att till exempel fatta galoppen ett-två steg innan man kommer ut till fyrkantsspåret i stället för precis när man kommer ut på fyrkanten. Riktigt härligt var det!
Galoppövningen gjorde vi också åt andra hållet. Här fattade jag vad jag hade gjort i första galoppen och blev ganska paff över att det var någon jag liksom bara gjorde. Herrn galopperade på bra och piggt och det var liksom bara kul.
En sån där ridlektion när allt bara fungerar! Okej jag fick kämpa på lite, konstant jobba, men det är så kul när det funkar. Dessutom är Her Drömvalack så vansinnigt snygg när han går så där fint, och kul att rida. Ridläraren pratade ganska länge med mig efteråt och bekräftade den fina känslan jag hade haft, och sa att hon sett mitt lilla system och att det funkade bra på honom. Kul att få "facit" liksom att det inte bara kändes rätt utan även var rätt.
Sista lektionen är på måndag, sorgligt nog. Sen var ridläraren generös och fixade en igenridning den 11e nästa år iom att jag inte kommer hinna rida igen det här året.
Tror det är första gången jag fattade VAD jag gjorde dock Tänk om man kunde vara medveten om vad man gör rätt jämt när man rider, utvecklingen skulle explodera! Undrar om man kan träna upp detLåter verkligen som en superbra lektion!
Så roligt när man kan rida på känsla och det fungerar, eloge till dig för att du klurade ut VAD du hade gjort Det har jag ofta problem med, vet inte riktigt vad jag gör men det fungerar oftast
Haha, eller hur Tror kanske man kan få ett hum om man rider samma övning flera gånger med olik ridning, typ "Nu testar jag att släppa mer på inner tygel" eller "Den här gången har jag ytter skänkel lite längre bak" och ser hur resultatet blir. Fast det kanske kan bli FÖR mycket tänkande och för lite ridning, om man ska börja tänka över vad man gör jämt.. en balansgång :PTror det är första gången jag fattade VAD jag gjorde dock Tänk om man kunde vara medveten om vad man gör rätt jämt när man rider, utvecklingen skulle explodera! Undrar om man kan träna upp det
När jag lägger in filmer här har jag antingen lagt upp dom på instagram (har ingen privat insta) eller youtube.Visa bifogad fil 81676
En till riktigt högkvalitetsbild för jag fattar inte hur jag ska göra på smidigast sätt för att lägga upp film här
Vad spännande!Sista ridlektionen skulle varit i fredags men jag fick avboka. Tog en lååång resa långt ner i Sverige istället för att provrida en häst! Så det blev ju ridning i allafall. Tyvärr erbjöd de bara en stenfrusen ridbana, så det blev till att skritta och testa lite skänkelvikning, förhållningar, vändningar, ställa och böja och det funkade bra, han var mjuk och lyssnade bra. Och så lite trav på volter och rakt fram, flytta och vända etc. Där hade han ett enormt steg så det kändes som om man fick rida lätt i Slow-motion. Jag har ju bara ridit småhästar nu på ett tag. När vi kom till galoppen ville han inte riktigt ta den utan rusade i trav. Fick då låna ett spö och lite instruktion att man behöver rida på lite och då funkade det. Detta var höger galopp (som jag har lättast för). Sedan testade jag några fattningar och avbrott och då funkade det betydligt bättre. Sedan i vänstervarv tog han galoppen hur lätt som helst. En bra matchning med andra ord, då vi verkar ha olika bästa sida. Efter det provade jag att hoppa ett litet kryss. Började i trav för anridningen var lite knepig. Efter hindret blev han lite stark (precis som säljaren hade sagt) men han lyssnade bra på förhållning. Tog det en gång till och fortsatte runt kortsidan och red på ett pyttelitet rättuppstående, vände med mycket ytterhjälper som de tjatar om på ridskolan, men se det gillade han inte alls utan sprang bredvid. Gjorde om och tog nästan inget alls i tyglarna (enligt instruktion från säljaren) och då var det ju inga problem). Jag nöjde mig där eftersom jag inte ville hoppa mer eller högre på det underlaget. Resten får jag lära känna hemma.
Vad kul! Det låter ju som en trevlig häst i alla fall. Visst skulle du sälja din, och byta till en mer passande?Sista ridlektionen skulle varit i fredags men jag fick avboka. Tog en lååång resa långt ner i Sverige istället för att provrida en häst! Så det blev ju ridning i allafall. Tyvärr erbjöd de bara en stenfrusen ridbana, så det blev till att skritta och testa lite skänkelvikning, förhållningar, vändningar, ställa och böja och det funkade bra, han var mjuk och lyssnade bra. Och så lite trav på volter och rakt fram, flytta och vända etc. Där hade han ett enormt steg så det kändes som om man fick rida lätt i Slow-motion. Jag har ju bara ridit småhästar nu på ett tag. När vi kom till galoppen ville han inte riktigt ta den utan rusade i trav. Fick då låna ett spö och lite instruktion att man behöver rida på lite och då funkade det. Detta var höger galopp (som jag har lättast för). Sedan testade jag några fattningar och avbrott och då funkade det betydligt bättre. Sedan i vänstervarv tog han galoppen hur lätt som helst. En bra matchning med andra ord, då vi verkar ha olika bästa sida. Efter det provade jag att hoppa ett litet kryss. Började i trav för anridningen var lite knepig. Efter hindret blev han lite stark (precis som säljaren hade sagt) men han lyssnade bra på förhållning. Tog det en gång till och fortsatte runt kortsidan och red på ett pyttelitet rättuppstående, vände med mycket ytterhjälper som de tjatar om på ridskolan, men se det gillade han inte alls utan sprang bredvid. Gjorde om och tog nästan inget alls i tyglarna (enligt instruktion från säljaren) och då var det ju inga problem). Jag nöjde mig där eftersom jag inte ville hoppa mer eller högre på det underlaget. Resten får jag lära känna hemma.
Japp! Har kanske också fått en köpare som vill komma och hämta redan i morgon. Så jag kanske är hästlös i en vecka tills den jag köpte kommer. Men jag har ju stalltjänst på självaste julaftonVad kul! Det låter ju som en trevlig häst i alla fall. Visst skulle du sälja din, och byta till en mer passande?
oj, snabba puckarJapp! Har kanske också fått en köpare som vill komma och hämta redan i morgon. Så jag kanske är hästlös i en vecka tills den jag köpte kommer. Men jag har ju stalltjänst på självaste julafton