Ridlektion igår med gammelmannen. Hann smyga ner å kika lite på lektionen innan då han redan gick å för å se hur det gick för dom osv.
De höll på med förvänd galopp när jag kom ner.
När det sedan var dags att byta så gick jag en lång väg till honom och han fnorkade åt mig. Sist hade jag haft mina reflex chaps med lite fodring i och de hade han blivit rädd för.
Nu fnorkade han åt min vinterjacka som är en varseljacka, men han fick nosa på den så var det frid sen.
Funderar på om det kan va något med synen i och med att han är lite äldre.
När vi skrittade fram höll jag på att få spader (ridläraren med va ja märkte), det var en som har egen häst med sig som kom sent å skulle sadla i ridhuset. Hästen har täcke på sig, ta av det å lägga på sargen, ridläraren säger till att de inte får lägga det där (det kanade ner och gammelmannen hoppade till lite, varpå ridläraren påpekar att det var just den anledningen till varför man inte gör så).
Sen skulle de sadla men höll inte i hästen så den sprang iväg. Så de va lite cirkus där ett tag.
Har vart några lektioner där de alltid varit sena.
Tack och lov fick vi andra ändå komma igång med dagens övning. Först halt vid varje bokstav i båda varv. Sen in på stora mittvolten, göra skänkelvikning på volten, fick till det när jag fick in i mitt huvud hur jag skulle göra.
Sen travade vi igång, på mittvolten och sen varannan häst ut på spåret.
Sedan fick vi gå in på C och A volterna, galopp halva volten och trav halva. Gick helt ok, hade lite längre stigbyglar än vanligt och lyckades sitta ner rätt bra i traven.
Han gick fint i form och fick vid några tillfällen med samma form i galoppen.
Sist skulle vi lägga 10 meters volter i hörnen och kortsidorna var det trav, på långssidorna galopp, galoppen skulle fattas när man hade halva volten kvar och saktad av när man hade andra voltens halva kvar.
Det var en utmaning. Det svåraste var att jag hela tiden kom ikapp framförvarande ekipage så fick inte riktigt till det.
Vi fick galoppera i en båge på långsidorna sen när vi tyckte det kändes bra. Jag hann med två sådana bågar där det blev förvänd galopp, hade velat hinna med mer, men men.
Ridläraren sa att det syntes att jag hittade knapparna på honom snabbare idag och att jag hade gått upp 2 steg i ”trappan” sen förra gången, så det känns bra. Har en hel del kvar att öva på men det kommer.
Har visst lagt till med en del ovanor, men ska råda bot på dom.
Ridläraren misstänkte även att jag är för hård mot mig själv och det stämmer delvis, men inte alls som jag varit.
Har fortfarande träningsvärk och kunde inte bibehålla stigbyglarna hela tiden, men nu har vi börjat resan att bli bättre på det.