Ridskolelektioner.....

Golden_Heart

Trådstartare
Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer. Hennes omställning nu blev att rida på D-ponnyer och hennes rädsla för större ponnyer gjorde att hon hamnade i lägre än hennes kunskapsnivå. De har bara stora ponnyer. Dottern halkade ner flera nivåer.
Nog om detta. Det som irriterar mig är följande;
  • att på lektionerna när eleverna har problem med att sakta av så säger instruktörerna att de bara ska dra i tyglarna istället för att ge rätt hjälper typ krama om tygeln på rätt hand för att sakta av från trav till skritt.
  • Eller de säger bara till alla hur man ska sitta. Men de korrigerar inte var och en. Om de inte sitter rätt i sadeln, rätar upp sig, tyngd på benen så att hälen kommer ner och tittar upp, blir de en säkerhetsrisk, Eller att läraren tillåter att de sitter men för långa tyglar. Visa då istället hur korta de ska ha.
  • Varför ta in nybörjarelever i en grupp med märke I, som knappt kan något, då utvecklas ju inte de andra i rätt takt utan saktas efter?
  • Om en ponny sprätter till, varför inte hjälpa ryttaren då utan läraren står som ett fån och säger inget, så att eleven ramlar av.
  • Varför lär inte instruktörerna ut att ponnyerna ska ryktas ordentligt innan ridningen, istället för att bara borstas lite snabbt med rotviskan/rotborsten och sedan sadlas?
Anställningskraven på ridskolorna ska vara så höga på instruktörerna ändå så slarvas det så oerhört mycket på själva lektionerna med ordentliga lektioner och att hjälpa eleverna. Man drar inte bara i tyglarna och de har ingen verkan om man inte gör rätt, sitter man inte rätt så fungerar inget, Då jag utan utbildning men ändå fått träning ser felen eleverna gör och vet att man då måste hjälpa varje elev. Även om man blir tjatig med sits, osv.

Jag vet att det är många undringar/ klagomål. Dottern rider på ridskolan för att det inte ska bli för långt uppehåll innan hon åker till sin morfar. Då han bor utomlands.
 
Finns det ingen bättre ridskola att byta till? Så där fungerar det absolut inte på de två ridskolor jag har lite koll på, och då har den ena bara "stora" ponnyer.
 
Ingen som är tillräckligt nära. De verkar bara ha stora ponnyer runt om här.

Finns det alltså ingen annan ridskola i närheten alls, inte heller om de bara har stora ponnyer?
Tycker tyvärr inte att den ridskolan hon rider på nu låter så bra, utifrån vad du beskrivit, så om det går hade jag undersökt eventuella andra ridskolor.
Annars, kanske går att prova rida för någon annan instruktör som är tydligare?
 
Finns det alltså ingen annan ridskola i närheten alls, inte heller om de bara har stora ponnyer?
Tycker tyvärr inte att den ridskolan hon rider på nu låter så bra, utifrån vad du beskrivit, så om det går hade jag undersökt eventuella andra ridskolor.
Annars, kanske går att prova rida för någon annan instruktör som är tydligare?
Då hon haft problem med att rida flera av de stora ponnyerna och varit nervös så vill de mest ha henne i den gruppen hon går nu. De har haft henne i andra, men det har också varit mycket byten av instruktörer pga skada eller sjukskrivning.
Om det ska bytas då blir det ju nästa höst, och de jag undersökte förra sommaren som låg någon mil bort eller ett par, hade ingen plats eller priset blev för mycket. Men hennes morfar ska hjälpa henne lite under påsken, men på de som hon fått rida mest på funkar det bra. Hon blir nervös när hon ska byta till andra ponnyer, som hon sett har haft hyss för sig för någon annan.
 
Vad bra att du inte känner igen dig efter vad jag har beskrivit, så inte alla ridskolor är på detta sätt. För då skulle jag bli mörkrädd. För hästarna/ ponnyerna behöver ju få rätta hjälper, ryttarna måste sitta bra. Men vissa instruktörer tror inte på att barn under viss ålder är inte mottagen för korrigering av sits, då dessa är superviktiga speciellt i början så att de inte får in fel.
 
Jag blir så trött på föräldrar som klagar och klankar ner på lärare, oavsett om det är ridlärare eller skollärare. Det är skitsvårt att hjälpa alla samtidigt. Och särskilt barn i låg ålder. Alla lär vi på olika sätt och mognar olika snabbt. Och nivån du beskriver är ju väldigt låg. De ska väl i princip bara styra runt hästen i skritt och trav? Lära sig de absoluta grunderna och hitta balansen i sadeln.
Som lärare kan man heller inte rätta alla fel på en gång. Man måste ta bit för bit allt eftersom eleven mognar. Annars dödar man glädjen för ridningen.
Din dotter är rädd. Då är det väl klokt som ridskolan gjort, att hon får börja om från början istället för att hon ska bli så pass skrämd att hon slutar rida? Alternativet är ju att hon inte rider alls?
Jag har ingen aning om hur dåligt eller bra ridskolan där funkar, men svaret är ju rätt så enkelt. Är du missnöjd med hur ridskolan funkar - säg upp platsen och låt någon som uppskattar den få chansen.
 
Jag känner tyvärr igen det. Ridläraren gör så gott hon kan men med 8-9 elever i varje grupp är det omöjligt att lägga så mycket tid på var och en.

Det var likadant när jag själv red på ridskola och då red jag ändå i en av de bästa vuxengrupperna på ridskolan. Detaljerna hinns inte med och jag lärde mig en massa dumheter som jag nu jobbar stenhårt för att bli av med!
 
Låter som en riktigt oseriös ridskola!
Visst att det är svårt att undervisa unga barn, men då får man ta den som lämpar sig bäst för det och gärna då har extra utbildning på området (pedagogik/barn).
Sen angående ponnyerna tycker jag att det verkar ytterst märkligt att det bara finns större. Utbudet måste matcha efterfrågan! Åtminstone på de ridskolor där jag red upplevde jag också snarare "brist" på D-ponnyer men ett överflöd av B- och C-ponnyer.
 
Låter som en riktigt oseriös ridskola!
Visst att det är svårt att undervisa unga barn, men då får man ta den som lämpar sig bäst för det och gärna då har extra utbildning på området (pedagogik/barn).
Sen angående ponnyerna tycker jag att det verkar ytterst märkligt att det bara finns större. Utbudet måste matcha efterfrågan! Åtminstone på de ridskolor där jag red upplevde jag också snarare "brist" på D-ponnyer men ett överflöd av B- och C-ponnyer.

Problemet är att det är riktigt svårt att hitta mindre ponnyer som är tillräckligt välutbildade och snälla för att gå med riktiga nybörjare.
 
Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer. Hennes omställning nu blev att rida på D-ponnyer och hennes rädsla för större ponnyer gjorde att hon hamnade i lägre än hennes kunskapsnivå. De har bara stora ponnyer. Dottern halkade ner flera nivåer.
Nog om detta. Det som irriterar mig är följande;
  • att på lektionerna när eleverna har problem med att sakta av så säger instruktörerna att de bara ska dra i tyglarna istället för att ge rätt hjälper typ krama om tygeln på rätt hand för att sakta av från trav till skritt.
  • Eller de säger bara till alla hur man ska sitta. Men de korrigerar inte var och en. Om de inte sitter rätt i sadeln, rätar upp sig, tyngd på benen så att hälen kommer ner och tittar upp, blir de en säkerhetsrisk, Eller att läraren tillåter att de sitter men för långa tyglar. Visa då istället hur korta de ska ha.
  • Varför ta in nybörjarelever i en grupp med märke I, som knappt kan något, då utvecklas ju inte de andra i rätt takt utan saktas efter?
  • Om en ponny sprätter till, varför inte hjälpa ryttaren då utan läraren står som ett fån och säger inget, så att eleven ramlar av.
  • Varför lär inte instruktörerna ut att ponnyerna ska ryktas ordentligt innan ridningen, istället för att bara borstas lite snabbt med rotviskan/rotborsten och sedan sadlas?
Anställningskraven på ridskolorna ska vara så höga på instruktörerna ändå så slarvas det så oerhört mycket på själva lektionerna med ordentliga lektioner och att hjälpa eleverna. Man drar inte bara i tyglarna och de har ingen verkan om man inte gör rätt, sitter man inte rätt så fungerar inget, Då jag utan utbildning men ändå fått träning ser felen eleverna gör och vet att man då måste hjälpa varje elev. Även om man blir tjatig med sits, osv.

Jag vet att det är många undringar/ klagomål. Dottern rider på ridskolan för att det inte ska bli för långt uppehåll innan hon åker till sin morfar. Då han bor utomlands.
Varför är hon rädd för att rida på större ponnyer? De är ju oftast mer välridna och lättare att sitta på och har mindre later för de som rider är duktigare och tillåter inte later typ som att stoppa ned huvudetmed en liten unge hängande i tygeln förhoppningsvis inte unge på marken.

Jag vet inte tycker kanske, eller, ska du inte fokusera på varför hon är rädd? Måste hon rida? Vill hon rida? Det räcker kanske med att sköta och klappa hästarna och hänga i stallet. Kan hon rykta?
 
Jag har jobbat på ridskola och bland annat undervisat små barn. Det är jättesvårt!

Det är väldigt få barn i den åldern som kan ta alltför detaljerade instruktioner. Man får liksom börja med att "dra i tyglarna betyder stopp". Det är ungefär den nivån de kan ta in och hålla i huvudet samtidigt som de ska klara av att ha koll på resten.

Ofta är det så att många av barnen har svårt att hålla koncentrationen längre stunder. De har fullt upp med att hålla koll på sig själva, omgivningen, vad som händer på läktaren osv. Instruktionerna får bli korta och i små delar.
 
Nog om detta. Det som irriterar mig är följande;
Klipper in mina svar i ditt inlägg
  • att på lektionerna när eleverna har problem med att sakta av så säger instruktörerna att de bara ska dra i tyglarna istället för att ge rätt hjälper typ krama om tygeln på rätt hand för att sakta av från trav till skritt.
    Nu vet inte jag hur små barnen är men att lära folk som nyligen börjat rida och inte har balansen i sadeln eller känslan för hästens rörelser (och den delen tar längre tid för små barn som inte har fullt utvecklad koordination) är hopplöst. Barnen kan inte förstå vad läraren begär och kommer bara känna sig värdelösa. Man måste lära ut saker i steg för att få ett långsiktigt resultat och de stegen måste tas utifrån var eleven är.
  • Eller de säger bara till alla hur man ska sitta. Men de korrigerar inte var och en. Om de inte sitter rätt i sadeln, rätar upp sig, tyngd på benen så att hälen kommer ner och tittar upp, blir de en säkerhetsrisk, Eller att läraren tillåter att de sitter men för långa tyglar. Visa då istället hur korta de ska ha.
    Här kan jag till viss del hålla med dig. Om eleverna har problem bör man hjälpa dem till en korrekt sits iallafall någon gång per ridpass även om man inte kan korrigera sitsen på en hel grupp genom en hel lektion.
  • Varför ta in nybörjarelever i en grupp med märke I, som knappt kan något, då utvecklas ju inte de andra i rätt takt utan saktas efter?
    Mycket bra fråga som jag tycker du ska ställa till ridläraren.
  • Om en ponny sprätter till, varför inte hjälpa ryttaren då utan läraren står som ett fån och säger inget, så att eleven ramlar av.
    Det här är svårt att svara på. Ibland finns inte kunskaperna hos eleven så att läraren kan säga något som löser situationen. Givietvis kan man diskutera de sakerna efter att situationen är slut men att komma med instruktioner till ett barn som förtvivlat håller sig fast på hästryggen lär inte medföra ökad förståelse.
  • Varför lär inte instruktörerna ut att ponnyerna ska ryktas ordentligt innan ridningen, istället för att bara borstas lite snabbt med rotviskan/rotborsten och sedan sadlas?
    Varför ska hästarna ryktas innan varje ridpass? Jag kanske är en usel hästägare men min ryktborste komemr fram ett par gånger per år. Mina hästar verkar må bra ändå.
Anställningskraven på ridskolorna ska vara så höga på instruktörerna ändå så slarvas det så oerhört mycket på själva lektionerna med ordentliga lektioner och att hjälpa eleverna. Man drar inte bara i tyglarna och de har ingen verkan om man inte gör rätt, sitter man inte rätt så fungerar inget, Då jag utan utbildning men ändå fått träning ser felen eleverna gör och vet att man då måste hjälpa varje elev. Även om man blir tjatig med sits, osv.
När jag tittar på nybörjar lektioner så ser jag också alla fel eleverna gör men om vi drar en parallell till skolans värld. Ska vi börja med differentialekvationer i första klass eftersom matteundervisningen faktiskt hamanr där tillslut? Efter att ha börjar hjälpa en tjej i övre tonåren med hennes ridning så inser jag hur svårt det är att lära ut och hur mycket man måste låta passera för att rätta andra saker och låta den man undervisar lyckas. När kunskapen ökar så ökar man givetvis också kraven in på de områden som man tidigare låtit passera.
 
Varför är hon rädd för att rida på större ponnyer? De är ju oftast mer välridna och lättare att sitta på och har mindre later för de som rider är duktigare och tillåter inte later typ som att stoppa ned huvudetmed en liten unge hängande i tygeln förhoppningsvis inte unge på marken.
Den grupp hon rider i är inte fullständigt nybörjare. De galopperar lite grann.
Jag vet inte tycker kanske, eller, ska du inte fokusera på varför hon är rädd? Måste hon rida? Vill hon rida? Det räcker kanske med att sköta och klappa hästarna och hänga i stallet. Kan hon rykta?
Hon är inte rädd för att rida så och hon vill rida. Hon har varit nervös för de större ponnyerna. Det är bättre nu. Hennes kunskapsnivå är högre än de andra.
Hos sin morfar har hon ridit i skogen massor och hoppat på små A & B-ponner små terränghinder.
 
Klipper in mina svar i ditt inlägg
  • att på lektionerna när eleverna har problem med att sakta av så säger instruktörerna att de bara ska dra i tyglarna istället för att ge rätt hjälper typ krama om tygeln på rätt hand för att sakta av från trav till skritt.
    Nu vet inte jag hur små barnen är men att lära folk som nyligen börjat rida och inte har balansen i sadeln eller känslan för hästens rörelser (och den delen tar längre tid för små barn som inte har fullt utvecklad koordination) är hopplöst. Barnen kan inte förstå vad läraren begär och kommer bara känna sig värdelösa. Man måste lära ut saker i steg för att få ett långsiktigt resultat och de stegen måste tas utifrån var eleven är.
  • Eller de säger bara till alla hur man ska sitta. Men de korrigerar inte var och en. Om de inte sitter rätt i sadeln, rätar upp sig, tyngd på benen så att hälen kommer ner och tittar upp, blir de en säkerhetsrisk, Eller att läraren tillåter att de sitter men för långa tyglar. Visa då istället hur korta de ska ha.
    Här kan jag till viss del hålla med dig. Om eleverna har problem bör man hjälpa dem till en korrekt sits iallafall någon gång per ridpass även om man inte kan korrigera sitsen på en hel grupp genom en hel lektion.
  • Varför ta in nybörjarelever i en grupp med märke I, som knappt kan något, då utvecklas ju inte de andra i rätt takt utan saktas efter?
    Mycket bra fråga som jag tycker du ska ställa till ridläraren.
  • Om en ponny sprätter till, varför inte hjälpa ryttaren då utan läraren står som ett fån och säger inget, så att eleven ramlar av.
    Det här är svårt att svara på. Ibland finns inte kunskaperna hos eleven så att läraren kan säga något som löser situationen. Givietvis kan man diskutera de sakerna efter att situationen är slut men att komma med instruktioner till ett barn som förtvivlat håller sig fast på hästryggen lär inte medföra ökad förståelse.
  • Varför lär inte instruktörerna ut att ponnyerna ska ryktas ordentligt innan ridningen, istället för att bara borstas lite snabbt med rotviskan/rotborsten och sedan sadlas?
    Varför ska hästarna ryktas innan varje ridpass? Jag kanske är en usel hästägare men min ryktborste komemr fram ett par gånger per år. Mina hästar verkar må bra ändå.

När jag tittar på nybörjar lektioner så ser jag också alla fel eleverna gör men om vi drar en parallell till skolans värld. Ska vi börja med differentialekvationer i första klass eftersom matteundervisningen faktiskt hamanr där tillslut? Efter att ha börjar hjälpa en tjej i övre tonåren med hennes ridning så inser jag hur svårt det är att lära ut och hur mycket man måste låta passera för att rätta andra saker och låta den man undervisar lyckas. När kunskapen ökar så ökar man givetvis också kraven in på de områden som man tidigare låtit passera.

En välryktad häst är en välmående häst.
Gruppen dottern rider så är de mellan 8-11 år. Det går visst att korrigera sitsar genom lektioner, man får inte ge sig.
Lär man rätt så hittar de balansen snabbt.
En ridlärare som bara säger om de fuskar med hörnpasseringar eller att de fuskar i övningen, men inte hjälper till hur de ska göra, ska inte vara där.

Blir det inte bättre får hon byta till hösten ridskola. Vi har tur att hon har en utbildad instruktör till morfar som kan klara av en grupp nybörjare utan problem och även ta dem till skogen.
 
Jag har jobbat på ridskola och bland annat undervisat små barn. Det är jättesvårt!

Det är väldigt få barn i den åldern som kan ta alltför detaljerade instruktioner. Man får liksom börja med att "dra i tyglarna betyder stopp". Det är ungefär den nivån de kan ta in och hålla i huvudet samtidigt som de ska klara av att ha koll på resten.

Ofta är det så att många av barnen har svårt att hålla koncentrationen längre stunder. De har fullt upp med att hålla koll på sig själva, omgivningen, vad som händer på läktaren osv. Instruktionerna får bli korta och i små delar.
Bullskit. Har haft nybörjarlektioner för olika åldrar av elever sedan jag var 12 år, har inte licens men vet hur man ska göra.
 
En välryktad häst är en välmående häst.
Gruppen dottern rider så är de mellan 8-11 år. Det går visst att korrigera sitsar genom lektioner, man får inte ge sig.
Lär man rätt så hittar de balansen snabbt.
En ridlärare som bara säger om de fuskar med hörnpasseringar eller att de fuskar i övningen, men inte hjälper till hur de ska göra, ska inte vara där.

Blir det inte bättre får hon byta till hösten ridskola. Vi har tur att hon har en utbildad instruktör till morfar som kan klara av en grupp nybörjare utan problem och även ta dem till skogen.
Men du jag säger inte att lektionerna är bra för jag har inte sett dem men jag tycker du kräver för mycket. På en lektion brukar det vara mellan 8 och 10 elever. En ridlärare hinner inte göra allt på en gång med alla elever. Självklart ska ridläraren tala om hur man ska lösa saker men en ridlärare är bara en människa. Om du vill ha mer än du får är kanske privatlektioner en mer lämplig form för dig?
Om du nu tycker ridskolan är så dålig så talal med ridläraren eller byt ridskola.
Ang
ående att hitta balansen snabbt så nej det sker vanligen inte. Vissa barn lär sig det snabbt men många gör inte det.
Mina stackars hästar mår enligt dig dåligt. Jag ska meddela dem det när jag träffar dem. För mig är det viktigare med en bra kontakt med dem än att stå och gno med en borste i evinnerlig tid.
 
Problemet är att det är riktigt svårt att hitta mindre ponnyer som är tillräckligt välutbildade och snälla för att gå med riktiga nybörjare.
Mindre ponnyer i termer av A- och små B-ponnyer kan jag absolut köpa. Men åtminstone större B- samt C-ponnyer som är trevliga och utbildade borde ju inte alls vara något problem att hitta, jag menar, mina gamla ridskolor lyckades ju och rent allmänt tycker jag, åtminstone om vi pratar C-ponnyer, att det finns ett rätt stort utbud.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 447
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 885
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp