Ridskolehäst som hotar att sparka

A

AmelieA

Finns en häst på ridskolan där jag rider. När man ska gå in till honom så hotar han att sparka eller bita, har dock aldrig sparkat eller bitit mig, tror han bara hotar.. men han var nära att träffa mig en gång när jag var var liten. Jag skulle gå in och ta av honom sadeln och så hotade han att sparka mig(hade just gått ut ur boxen för att hänga upp tränset), så blev jag livrädd och började gråta :( Jag tror han har varit vanvårdad eller någonting sånt, så han hotar bara. Men jag har blivit lite rädd, och vågar inte alltid gå in till honom. Har försökt ibland att gå in utan att visa någon rädsla, och då gör han istället så att han bara går runt, runt i boxen. Vill man inte bli mosad mot boxväggen, måste man gå ut ur boxen när man har chansen :/
Men han är snäll när man väl har börjat att tränsa och sadla, och är ute på ridbanan. Det är bara när man ska gå in till honom.
Hur ska man gå in till honom utan att han börjar snurra runt eller hotar att sparka?

Sv: Ridskolehäst som hotar att sparka

Jag tror inte alls han har blivit vanvårdad, han är lite trött på folk bara och har lärt sig att skrämmas. Inte ovanligt hos ridskolehästar som träffar många ovana ryttare. Jag slår vad om att han är hur snäll som helst om personalen går in, exempelvis?

Mitt bästa råd är att ignorera honom, om du inte blir rädd så märker han att det inte är lönt och slutar att försöka skrämma dig. Går han runt, runt i boxen så vänta ut honom bara. Eller bind fast honom, om ni har ringar i boxen som man kan binda fast i. Om det känns läskigt (och det kan jag förstå!), be om hjälp istället, det ska man absolut inte skämmas för. Man är ju på ridskolan för att lära sig!

Du kan också tänka på ditt kroppsspråk, så att du av hästen inte uppfattas som utmanande...titta inte rakt in i ögonen tex...vinkeln mellan dig och hästen alltså hur du träder in i "hans" revir har oxå betydelse....

Hej.
Han är nog trött på ridskolan, men jag tror på att vara konsekvent med sånna hästar, om han sparkar mot dig, försöker bitas eller går omkring i boxen så kan du "ryta till" åt han. Och om han sköter sig så får han beröm, det brukar funka för mej. Man för tänka på att blåsa bort all rädsla, det är du som bestämmer vad han får och inte får göra.

Hoppas det löser sig.
MVH Elin

Gå inte in til han förns han står mot dej så att du kan ta tag i hans grimma och antingen binda upp han i boxen eller göra i ordningen den på gången. Skulle valt att göra iordning den på gången, är inte lika lätt att bli inträngd då. Är bara min hä'st jag går in till även om han kan stå emd rumpan mot och äta hö eller något, men ser såklart till att han vet att jag är där. Annars fråga någon i stallet om hjälp, brukar ju ofta vara lite mer erfarna där om det inte finns någon ridlärare.

ja håller me ta de bara lungt gå in till den som ingetn ge den lite godis sedan gå ut, gör detta någrea gånger(utan godis) okså så blir den ine lika dan , ja har också varit me o detta på våran ridskola

När jag var lite fick jag lära mig att hästar som försökte bitas eller sparkas int mådde bra. Grejen var just den att i stort sett alla hästar på ridskolan (som lärde ut detta) försökte med något av dera eller båda..

Förstår inte hur man kan lära ut något sånt när man ser att nästan alla hästarna i stallet antingen har ont eller inte trivs på stället..usch!

Detta är så vanligt bland lektionshästar tyvärr,på den klubben jag red va nästan alla hästar sånna.Förmodlingen så trivdes dom inte eller ville vara ifred.Det konstiga är att man har kvar sådana hästar som visar tendenser till att sparkas o bitas.D va ett antal hästar på min klubb som va riktigt ilskna,en häst högg en tjej i ansiktet,en annan hytta med benen o högg i luften om man kom nära,tycker inte att såna hästar ska stå på en ridskola.Det går ju inte att låta småbarn hantera dom....

Finns nog sånna på alla ridskolor, men har själv avrit engagerad i US på ridskolor i typ 5 år nu, och vad jag vet så runt omkring här iaf så är det jätte svårt för ridskolor att hitta bra ridskolehästar, tror det gör att de som redan står där får vara kvar, tyvär :(

Hej!
Jag tycker att du ska be någon erfaren om hjälp när du ska gå in till honom. Det ska du inte vara rädd för, det ingår i deras jobb! Dom som jobbar på ridskolan känner hästarna och vet hur man ska hantera dom. Be dom visa dig hur du ska göra, för du ska inte behöva känna dig osäker när du går in till en häst.
Att gå på en ridskola handlar inte bara om att lära sig rida, utan också hur man hanterar hästar. Hur dom fungerar och reagerar. Och det är faktiskt bra att det finns nån lite bråkig eller krånglig häst i stallet, för det är väldigt bra att lära sig hantera olika sorters hästar. Det kommer du ha nytta av i framtiden, om du någon gång skaffar egen häst!
Jag har jobbat på ridskola i 3 år. Och jag vet att det är väldigt många som är osäkra och rädda att be om hjälp. Men det är vårat jobb, att se till att ni lär er hantera hästar utan att bli rädda eller i värsta fall skadade. Det gör vi för er!
Hoppas allt löser sig MvH Rebecka

Tror som du att det oftast inte rör sig om vanvård utan mest är ett sätt att få lite lugn och ro. Vi har några hästar på ridskolan som är rätt duktiga på att skrämma bort folk. Men visar man tydligt att man inte tänker låta sig skrämmas slutar de kvickt.

Tycker det är ett bra råd att be personalen om hjälp. Finns ingen anledning att stå och vara livrädd i boxen/spiltan. Ingen vinner på det. Bättre att vänta med de hästarna till man känner sig tryggare. Absolut inget att skämmas för! Jag har inget emot att hantera ridskolans lite mer hotfulla hästar och jag hoppas verkligen ingen skäms för att be mig om hjälp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 202
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar