L

Linda Lundquist

Hejsan!

Jo jag har äntligen fått lov att börja rida ;) Så nu kommer nästa problem, hur väljer man och hittar en bra ridklubb? Någon som kan hjälpa mig med detta :D

Mvh Linda

Sv: Ridskola

Linda Lundquist skrev:
Hejsan!

Jo jag har äntligen fått lov att börja rida ;) Så nu kommer nästa problem, hur väljer man och hittar en bra ridklubb? Någon som kan hjälpa mig med detta :D

Mvh Linda

Bukefalos diskussionssidor ska inte ses som ren reklamsida om bra eller dåliga ridskolor. Vad som är bra enligt en person, kan vara rent ut sagt sk*t för en annan. :bow:

Därför ska man alltid själv titta i tidningar, telefonkataloger och fråga hästintresserade i trakten vilka stall och ridskolor som finns. Sedan kan man själv åka runt, titta och bilda sig en egen uppfattning. :bump:

Lycka till och hoppas att du hittar en bra ridskola, där du trivs och känner att du lär dig något på utbildade hästar och med erfarna, kunniga ridinstruktörer.

Åk runt till olika ridskolor i närheten av där du bor och kolla hur det ser ut och hur hästarna verkar vara osv så då kanske just du hittar den ridskolan du vill gå på..

IngelaH skrev:
Bukefalos diskussionssidor ska inte ses som ren reklamsida om bra eller dåliga ridskolor. Vad som är bra enligt en person, kan vara rent ut sagt sk*t för en annan. :bow:

Därför ska man alltid själv titta i tidningar, telefonkataloger och fråga hästintresserade i trakten vilka stall och ridskolor som finns. Sedan kan man själv åka runt, titta och bilda sig en egen uppfattning. :bump:

Lycka till och hoppas att du hittar en bra ridskola, där du trivs och känner att du lär dig något på utbildade hästar och med erfarna, kunniga ridinstruktörer.
Hejsan, om du läste ordentligt, så frågade jag inte om bra ridskolor, utan tips på hur man kunde hitta sådana klubbar. Typ, leta på nätet, kolla i telefonkatalogen mm. Gärna tips om sånt vill jag ha.

Ingela H borde nog ha tryckt på PrinceFairs knapp, för jag tror det var det svaret hon opponerade sig mot!! Efter min tolkning iaf!!

Julle skrev:
Ingela H borde nog ha tryckt på PrinceFairs knapp, för jag tror det var det svaret hon opponerade sig mot!! Efter min tolkning iaf!!

Svaret var riktat till ALLA eg. Men jag brukar slarva med att skriva '"låna knapp". Svaret var till alla, dels för att hjälpa Linda och dels för att hindra att andra användare gör reklam eller kastar skit på ridskolor. =)

Om hon talade om var hon bodde skulle man ju kunna pm:a om man visste något om ridskolorna i den trakten och då skulle det ju inte vara reklam eller smutskastning

Okej, tack allihopa, någon som har tips på HUR man söker på internet? :D

A_K_N skrev:
GOOGLA det brukar funka bra. Annars är Hitta eller Eniro bra ställen att hitta ridskolor på.
Tack, där har jag försökt, vet inte riktigt hur jag ska söka, det finns ju rätt så många städer runt om mig och att söka på västragötaland blir lite väl stort området :crazy:

Jo jag undrar, när man väl hittat några som verkar bra, ska man besöka dessa då innan man bestämmer sig? Eller hur gör man?

Det tycker jag verkar vettigt. Om ridskolorna har schema ute hade jag tittat ut när de är grupper liknande det jag hade hamnat i och åkt dit och tittat.
Sett hur lektionerna ges. Hur hästmaterialet verkar vara och bara allmänt känt av läget.

Jag har ridit på ett par olika ställen och det spelar stor roll hur man trivs. Även fast hästmaterialet är bra kanske inte ridläraren passar hur man vill ha det. Eller tvärt om.

För mig var ridningen på ridskola flera saker. Ett trevligt socialt avbrott, trivdes mest när det blev lite fika före eller efter :-) Motion, Samvaro med häst. Och mest ett stort lärande. Jag ville känna att jag lärt mig något varje gång. Hade (har) stora krav på mig själv och min ridning.
Mycket av detta tror jag man kan känna av och se om man är på ridklubben och tittar på de potensiella grupperna.

Linda Lundquist skrev:
Jo jag undrar, när man väl hittat några som verkar bra, ska man besöka dessa då innan man bestämmer sig? Eller hur gör man?

Jo, jag tycker att du ska besöka de du hittar. Titta då på:

Stallet och omgivningarna, är det prydligt, helt och välskött?

Hästarna, ser de välmående, välskötta och glada ut.

Verkar hästarnas utrustning hela och passar till hästarna.

Hur stora är ridgrupperna och på hur stor ridbana?

Är hästarna välutbildade? Rids hästarna till av personalen emellanåt?

Har ridskolan utbildad personal och verkar lektionerna tydliga och pedagogiska eller virrar hästar och elever mest runt, när instruktörerna står och talar med folk på läktaren eller röker?

Det är väl sånt som jag skulle vilja ha koll på... Du kommer säkert på egna saker som du tycker är viktiga. :bump:

Hoppas som sagt, att du hittar en ridskola där du trivs. :)

Tack så hemskt mycket allihopa! :bump: Särskillt saker man skulle tänka på och kolla efter IngelaH det var super!

Hoppas ni själva också får det bra med ridningen, Kommer jag på frågor så skriver jag ner dom här för här finns alltid bra hästfolk som svarar har jag märkt :D

Tack tack :bow:

och passa på att prata med både personal och elever, för att se hur stämningen verkar

är det dålig stämning på en ridskola spelar det ingen roll om hästarna går grand prix, för man trivs inte iaf

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar