Det var inte vad jag skrev hellerAtt en känslig häst är den bästa läraren håller jag helt med dig om men inte att "vem som helst" skulle kunna lära en nybörjare rida.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var inte vad jag skrev hellerAtt en känslig häst är den bästa läraren håller jag helt med dig om men inte att "vem som helst" skulle kunna lära en nybörjare rida.
Med "vem som helst" menar jag någon som inte är utbildad och duktig instruktör.Det var inte vad jag skrev heller
Att vara utbildad och duktig instruktör är inte alltid synonymt. Några av de bästa jag har haft har inte varit formellt utbildade tex och tävlar idag även på hög nivå.Med "vem som helst" menar jag någon som inte är utbildad och duktig instruktör.
Såklart det inte är. Just därför skrev jag duktig instruktör. Dåliga instruktörer lär ju ingen lära sig rida av. Visst kan man vara duktig på att lära ut även utan utbildning men chansen att man ska vara bra på det ökar såklart med utbildning.Att vara utbildad och duktig instruktör är inte alltid synonymt. Några av de bästa jag har haft har inte varit formellt utbildade tex och tävlar idag även på hög nivå.
Om man sen ser till mängden toppryttare som ägnat barndomen åt att mer eller mindre oövervakade galoppera runt i skogen på en fet ponny eller ensamma rida på det hästmaterial de kom över så känns ridglädje och balansutveckling bra mycket viktigare än en superduktig tränare som korrigerar sits första åren.
Visst, vill man så snabbt som möjligt kunna tävla så höga klasser som möjligt så är nog en supertränare att föredra men det är inte riktigt samma sak som att det krävs för att lära sig rida eller att man får svårkorrigerade sitsproblem annars.
Vad tycker ni att man kan kräva av en ridskola?
Där jag bor är det väldigt svårt att hitta en bra. Att få ta privatlektioner på ridskolan är inofficiellt inte möjligt om man är nybörjare. Svårt att hitta ridlärare/grupper som inte bara dirigerar runt så tiden ska gå. Jag vill lära mig men känner att det är svårt på ridskolor?! Vill inte bara harva runt en kona varje lektion utan faktiskt lära mig styra och göra det korrekt, eller är jag för ivrig? Är inte helt grön utan har ridit några terminer.
Om du har möjligheter rent ekonomiskt och tidsmässigt åk i väg på några intensivhelger per termin där de tar emot hyfsat gröna ryttare. Att träna för någon annan och få intensiva pass i sadeln under en helg med oftast fyra ridpass, det lär man sig väldigt mycket på. Du kan ju försöka hitta något ställe med sitsträning t.ex.
Då tror jag din ridning kommer att gå framåt fortare och det blir kanske lättare att ta privatlektioner på ridskola om du kan lite mer. Sen tycker jag det är märklig policy av ridskolan (även om den är inofficiell) att inte ta nybörjare på privatlektioner. De borde ju tycka det är guld värt att nybörjare verkligen är måna om att lära sig en korrekt sits o.s.v. för hästarnas skull. Och om du inte är nöjd med ridskolan så byt om du har möjlighet till det.
De allra flesta privathästar är inte nybörjarsnälla med passande dressyrsadel (som passar både häst och passande barnsadel) och vidhängande ägare som har koll på hur en korrekt sits ser ut. Och inte är alla nybörjarhästar känsliga och korrekt utbildade.Du får väl gärna tycka att det är en tankevurpa men jag har arbetat på ridskola åtskilliga år och de allra flesta snälla privathästar med kunniga ägare och passande dressyrsadlar har större chans att ge en vettig sits än en ridskola med allroundsadlar och för många barn per lärare. En känslig häst som gör exakt det ryttaren säger åt den är den bästa läraren för någon som har hyfsad kroppskontroll men behöver bli bättre. Sen spelar det mindre roll om varannan gång är i skogen och varannan för någon som håller koll på sitsen.