Ridskola kan tvingas att lägga ned

Sv: Ridskola kan tvingas att lägga ned

Snabb fråga - varför stänger man av hela lektionsverksamheten? Det borde väl gå alldeles utmärkt att rida utomhus? :confused:

Jag går själv på en ridskola som är helt utan ridhus/ridtält. Vi rider ute året runt i ur och skur utan problem och är vädret riktigt dåligt passar vi helt enkelt på att ta ett teoripass istället. Man får bara inte vara så jäkla bekväm av sig.

Finns det lämplig mark att ha ridlektioner på utomhus i snön går det ju. Den ridskolan kanske inte har det. Det var många år sedan jag var där, men jag vet att de ligger mitt inne i skogen, tveksamt om de har några plana ställen som går att rida på? Dessutom har det varit gigiantiska mängder snö här (jag bor bara ett par mil från där den här ridskolan ligger), så det har nu några veckor inte ens gått att rida ut på de vanliga ridvägarna, det är vägar som inte plogas. Så det hade varit plogning som gäller om de skulle kunna rida utomhus, och då krävs ju lämpliga maskiner för att ploga, har ridskolan i fråga det? Med ansträngd ekonomi så gissar jag att de inte har det!
Och hur löser man belysningen?
Och att ha teori en hel vinter tror jag inte eleverna betalar för! Jag vet att det kan gnällas över två teoritillfällen per år när man har ridlektioner!
Dessutom kan jag se till mig själv, jag skulle inte betala för att rida lektioner utomhus, då skulle jag byta ridskola! Och det finns flera ridskolor inom åkbart avstånd från Frövi-Fellingsbros ridskola...

Denna ridskola har i många år kämpat med mycket små medel, dessutom har de ett mycket trist geografiskt läge! Så jag har full förståelse för att det här kan vara nådastöten!

Senast ändrad:

Jag kollade deras hemsida och det ser ut som att det finns ridbana iaf. Men jag vet inte, jag har aldrig varit där. Finns det ingenstans att rida utomhus så går det förstås inte som du säger.

Man måste inte ha teori hela vintern heller ;) Där jag rider har vi teori om det är riktigt dåligt väder - det har blivit två teoripass under vintern, övriga lektioner har varit ridning ute på ridbanan precis som vanligt. Jag älskar det, tycker det blir så instängt och tråkigt att harva runt i ett ridhus jämt. Det finns inte mycket som klår att vara ute i friska luften och rida sig varm på en go häst! :love:

(Okej, det är ingen höjdare när man har urdålig balans och rider barbacka på en klotrund häst och någon då kör igång en hästätande snöslunga på andra sidan vägen - men annars är det trevligt! :angel: :D)

Jag håller med dig. Stog själv i ett stall utan ridhus men med ridbana. Tränade för tränare ett par gånger i veckan i ur och skur. Det var bara i extrema fall som det ställdes in. I början fanns det inte ens en ordentlig belysning utan bara en strålkastare på stallet.

Vet inte hur det ser ut på stället men det går faktiskt alldeles utmärkt att rida utomhus även på vintern. Har man ingen plogbil/trehjuling får man väll skotta. Känns väldigt mycket bättre än att stänga av all verksamhet.

Okej, det är ingen höjdare när man har urdålig balans och rider barbacka på en klotrund häst och någon då kör igång en hästätande snöslunga på andra sidan vägen - men annars är det trevligt! :angel: :D)

:D Jag ser synen framför mig! :D

Jag har inte heller något emot att rida utomhus. Jag är tom så gammal att när jag började rida så hade ridskolan jag red på inte något ridhus, precis som de flesta andra ridskolor i distriktet. Tror jag hade ridit ett par år innan jag på ett ridläger för första gången i mitt liv red i ett ridhus! Och ja, jag är gammal! ;)

På den tiden fungerade det fint, men sedan kom ju på de här breddgraderna vintrarna utan snö! Eller med snö bara en kort tid! Då var det is och/eller knallhård backe som gällde! Något som ju inte gick att rida annat än skritt på! Då kom "min" ridskola till det smärtsamma beslutet att lägga ner eller skaffa ridhus! Det blev ridhus.

I år har det ju funnits snö hela vintern (hos FFRF var det ju tom pga den snörika vintern som tältet gick sönder), men jag tror att det är så att man inte längre har passande möjligheter att ha undervisning "under bar himmel" på vintern! Gissar det är fler än en faktor som styr det!

Själv rider jag gärna en sväng i skogen oavsett väder. Klär på mig eller har med ombyte om jag blir blöt. Hoppträning i paddock som är slaskig men inte hal kan jag också tänka mig att göra i regn. Men däremot så skulle jag inte betala för dressyrträning i slaskig paddock i regn, jag tycker inte det fungerar.

Synd i allafall att klubben i fråga kanske nu försvinner!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När taket ska förstärkas på Hippologum i Umeå tvingas eleverna rida utomhus. Hittills har föreningen tvingats ställa in fem tävlingar...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Föreningen Frövi Fellingsbro Ryttarsällskap lades ned i våras och hade gott om pengar i kassan. De har nu blivit en stipendiefond som...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar