ridskola eller privatlektioner?

M

maxifuffi

Hej alla! Nu behöver jag hjälp med att bolla idéer!
Jag har ridit hela mitt liv (är 23) och haft egen ponny (shettis som jag körde) tidigare. Jag har mest ridit på egen hand men tränat lite western. Dock känner jag att jag aldrig rikigt lärt mig grunderna...kan inte alls mycket dressyrridning. Men det vill jag lära mig. Funderar på att köpa häst till nästa sommar då jag är klar med min utbildning och innan dess vill jag komma längre inom dressyren (eller komma ngnstans alls mest!). Men frågan är; vad får man ut mest av? Ridskola med lektioner en gång i veckan eller privatlektioner där jag skulle ha råd med högst en lektion varannan vecka? Och var hittar man bra, duktiga tränare som ger lektioner till folk utan häst? Om ngn vet en bra tränare i Stockholmsområdet så tipsa gärna!
Tack på förhand!

Sv: ridskola eller privatlektioner?

En bra ridskola ger en bra ridutbildning. Med "bra" ridskola menar jag en med enagerade utbildade instruktörer, välutbildade och välskötta hästar, samt ett lägre maxantal ryttare i sina grupper. Rider du i en sådan så kommer du att utvecklas av övningarna och av att rida olika typer av hästar.

Fördelarna av att rida privat är ju att instruktören (även här menar jag en bra instruktör) har fokus på enbart dig hela ridpasset (jobbigt:)), det sänker risken att du utvecklar någon ovana som sedan kan bli svår att bli av med, det gör också att du utvecklas snabbare än på ridskola. Det negativa är att du (vanligen) bara rider en enda häst, och att du missar den sociala biten i ridgruppen. Du missar troligen också möjligheter till teori och extrautbildningar på erbjuds medlemmarna på ridklubbarna (ex grönt kort, etc).

Det allra bästa är en kombination tror jag. Men fanns det bara en valmöjlighet så hade jag försökt hitta en privattränare och bett att få låna olika typer av hästar. Det är viktigt att man lär sig att anpassa ridningen efter hästen för att inte bara hitta teknik utan känsla. Någonting som funkar på den ena funkar inte på den andra. ;)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 364
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 049
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama