Icehorses

Trådstartare
Hur har ni fördelat era hästars träning under veckan?
Varför har ni valt att göra på detta vis?
Vad har ni för mål med er träning?

Sv: Ridschema

Hur har ni fördelat era hästars träning under veckan?
Varför har ni valt att göra på detta vis?
Vad har ni för mål med er träning?

Vi brukar rida 3-4 ggr i veckan, typ varannan dag, de är våra skogsmullehästar som vi rider lugna skogsritter på:) De är 19 o 26 år.
26-åringen har varit tävlingshäst o 19 åringen har varit ridskole/turridningshäst:). Eftersom de är äldre så tycker vi att de förtjänar
vilodagar:) Vi brukar oxå gå promenader med dem i grimskaft, ett jättemysigt sätt att umgås med sin häst. Klättra i backar eller pulsa i djupsnö som kondis o styrketräning. Vi rider oxå på vinterbanan ibland, mest med uppvärmning, skritt o lite tölt, efteråt rider vi lugnt i skogen, skrittar mest, tölt på korta raksträckor med bra underlag o sen skritt igen. En skogstur tar ca 30min-1timme. På banan ca 10-15min. Sista biten hem leder vi hästarna i skritt. Brukar oxå rida barbacka, bra balansträning och jättehärligt och varmt.
Målet med träningen är väl att vi själva ska få bättre balans och kondis,:)
o hästarna ska få muskler o bättre kondis o hålla sig friska o starka många år till;) Men just nu som det ser ut med kylan så rider vi helst inte.

Senast ändrad av en moderator:

har aldrig ett schema jag följer..ridning ska va roligt och inte strängt följt att ett schema=)

Men en regel har jag dressyr 3 dagar sedan skrittdag.. har inge inplanerad vilodag utan dessa kommer naturligt av att man inte alltid hinner rida!

Men försöker rida ut 1 dag iveckan, nu har vi ej ridit ut på 10 dagsr då jag har gips och ej vågar rida ut själv då hon kan busa rätt mkt och har bara en hand=(

Men annars 1-2 dagars uteritter resten hård dressyr=9

Min 01:a går max fem dagar i veckan. Hon blir som en seg påse kola annars. Vi tränar på det som behöver övas på. Just nu är det trav och en högre form i tölten, jobbar också med samling i galoppen. Fyrgångare med mkt fyrtakt, så hon går helst i fyrtakt i alla gångarter om hon får :P
Min 08:a rids två dagar i veckan och hakar på som handhäst eller gullas med ytterligare nån dag i veckan. Där är det grunder som gäller, styra, stanna, tempoväxla. Ska påbörja sidoförflyttningar nu och galopp.

Jag rider mina hästar 2 - 4 dagar/vecka beroende på hur mycket tid jag har... Ofta blir det tis + tors + helg. Detta gäller då två ston, 12 och 5 år. Målet (förutom självklara, såsom hållbarhet etc) med den äldre är regionala tävlingar under våren med sikte på SM-kval, den yngre ska få följa med på några av tävlingarna som miljöträning och målet där är visning.

Detta innebär att kondis och tempon måste stärkas, samt att hästarna lär sig att arbeta i olika form. Varierar träningen mellan ridbana och uteritter. Vissa dagar fokus på tölt, andra på trav eller galoppträning. Ofta blir det rätt korta men intensiva pass på ridbanan, uteritterna blir längre. AV förklarliga skäl blir det nu på vintern ridbana i veckor och ute på helg.

Lägger även in longering/handhästridning då och då! :)

Rider ca 4 pass i veckan på ridbanan med 16 åringen, målet är att hålla henne i kondition och att vi har kul tillsammans, hon är jätteduktig dressyrhäst så det är riktigt kul att rida henne och hon är en riktig läromästare. Min man rider 1-2 pass i veckan med henne då blir det även uteritter, min äldsta dotter rider 1 pass i veckan. På sommar halvåret ser det lite annorlunda ut, då rider dottern lite mer och även maken.
25 åringen går ca 3-5 pass i veckan. Det är döttrarna på 6 och 11 som rider. Målet är att hålla igång henne och att ungarna har kul.

När jag kan börja rida igen och pållen ( 5-åring) har kommit igång helt ( har medryttare som sätter igång honom just nu) så ska vi hålla strikt schema, röra på oss 5 dagar i veckan: cantring ute, dressyr, bom/hopp, longering/ tömkörning och träning för instruktör. Vila eller prommis eller skogsskritt resten av dagarna. Intensiteten beror på hur jag och pållen mår för dagen.
Målet är att stärka honom, få igång konditionen. Tävlingsmål= starta tävlingar och få erfarenhet av nya platser och fungera i en tävlingssituation för att i slutet av året ha presterat bra och fått höga poäng :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka