Rids för lite???

Sv: Rids för lite???

3 dagar anser jag för lite om man inte har tid att iaf ta en promenad en eller två dagar utav dom andra dagarna. 4 dagar funkar om man ändå bara skogsrider, det är ju när man tränar lite mera ordentligt som man behöver komma upp i motion 5-6 dagar i veckan, finns dom hästar som rids alla 7 dagar när dom tränas riktigt ordentligt eftersom att dom blir helt tokiga annars, men då är det bara ut å skritta på en dag.

Det bästa är ju självklart om hästen får röra på sig varje dag, iaf en kortare skrittpromenad. Men har han stor hage och någon att busa med så spelar det nog inte så stor roll. Självklart kan någon mer rida honom. :) Kanske någon som rider på liknande sätt som dig själv och ägaren ..

Kl.
det är inte antalet dagar som spelar störst roll, förutsatt att vi pratar att hästen ändå rids regelbundet, och inte bromsas och gasas för oregelbundet i fråga om arbete, dvs inte står 3 dar, flå rids 1 dag, står 3 dagar osv.

det kan vara mindre effektivt att sås-rida eller rida oeffektivt i 6-7 dagar än att rida planerat, avvägt och effektivt 4 dagar/vecka.
det beror alltså hur man lägger upp träningen och hur man planerar och vilken kunskap man har om olika typer av träning och hur det påverkar hästen.

Tänk på hästens bästa o om den han lätt att anpassa sej o inte tar skada av att bli riden av fler än två så tycker jag absolut att man borde skaffa en till . D finns ingen anledning att hålla inne på motionen o hästen i fråga är ju inte alltför gammal´om ja får säja d själv .

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross