Rids för lite???

C

Covergirl

Nu är det så att jag har en medryttarhäst som jag rider 4 ggr i veckan och hans ägare rider på lördagar. Altså rids han totalt 5 ggr i veckan!! Jag tycker själv att detta är lite för lite, fast det är bara skogsridning.
men nu ärdet så att jag hinner inte rida 4 ggr i veckan p.g.a. studierna som jag inte hinner med riktigt så nu ska jag rida 2-3 dagar i veckan istället. Då även hon som äger hästen pluggar har inte hon heller tid att rida på veckodgarna eftersom honon har två andra hästar oxå!

Är det för lite ridning för ett 15 årigt halvblod??

Kan man skaffa en till medryttare eller blir det lite "ridskoleaktigt" med för många olika ryttare??

Snälla svara!!

Sv: Rids för lite???

En häst som bara rids i skogen och inte ska ut och tävlas osv tar inte skada av att bli riden 5 dagar i veckan. Blir det någon dag mindre tycker jag inte att det gör någonting heller.

Oki! Men han kommer bara gå 3-eller 4 dagar i veckan nu! Kommar han inte att tappak ondisen?? Han är ganska fet oxå.. :P hehe!

Jag har i perioder bara ridit min häst varannan dag, dvs 3-4 dagar i veckan och inte har han mått dåligt av det. Det viktigaste är att hästen har en stor hage och kompisar att leka med så att den kan röra på sig och hålla sig sysselsatt i alla fall. Sen är det naturligtvis viktigt att ridningen sker regelbundet så att det inte går för lång tid mellan gångerna och att ridningen anpassas till hästens kondition och styrka.

Det är klart att en häst som står i en box hela dagarna eller bara får vistas ute i en liten rasthage ett par timmar om dagen behöver ridas mer än varannan dag, men ges hästen bara möjlighet att själv sysselsätta sig och röra på sig så är det ingen fara att den vilar från ridning ett par dagar i veckan.

Jag har också en medryttarhäst som jag rider ca 2-3 gånger i veckan.
Eftersom ägaren har reumatism och 4 andra hästar att sköta om så rids hästen inte mer än när jag rider.
Ägaren kan dock ibland longera eller promenera med hästen.
Vi tycker inte att hästen tar skada av det. Hon trivs med livet.

Oki ja men det låter ju bra! ja han har ju en jätte stor hage å 3 kompisar så han klarar sig nog.. Är bara lite oroligt för hans lilla "partykula" (Magen)....

Vad bra då! jag har lite problem med min rygg och kan inte alltid rida.. Men är longering i en timma eller halvtimma lika bra som att rida lika länge??

Min häst har aldrig ridits mer än fem dagar i veckan. Han är en nioårig islandshäst som jag haft sedan han var fyra. Nu tränar vi visserligen lite mer än "bara skogsridning", men det har aldrig varit några problem att öka konditionen på honom eller få honom att sätta muskler. Han går i rätt stor hage med hästkompisar varje dag. Rids 4-5 dagar per vecka, tränas för tränare (då det blir två ridpass/dag) regelbundet och tävlas ibland.

Det går ju i princip att rida hur lite som helst, så länge man anpassar kraven man har på hästen till hästens träningsnivå, kondition osv.

jag rider min ponny 6 dagar i veckan. För det mesta rider vi i skogen. Men när snön går bort kommer jag ridda en dag till padocken också.:p

Tycker inte att det är för lite, det gör nog ingenting att den bara rids 3-5 dgr/vecka, eftersom den bara rids i skogen. Blir den tjock så får ni väl miska lite på fodret.
Tycker däremot att du inte ska longera hästen i en timme, att nöta på en volt i en timme sliter väldigt på hästen, ½timme-40 min är mer lagom, inte mer.. och då även en del i skritt..

ja rider 5 dagar i veckan för att det inte ska bli för mycket vill hellst att han vilar 2 dagar i veckan, tränar mycket dressyr på en äng sen rider ja ut en runda för att skritta av honom

longera en timma :eek: stackars häst, gå en promenad i skogen istället.
Tycker 5 dagar är ganska lagom.

Om man inte har tid att motionera en häst för att man har fler hästar att rida, så kan man ju prova att rida ut med handhäst då och då - så blir två hästar motionerade samtidigt!

jag brukar skritta ut/ går på promenad som uppvärmning ca 10 min, longerar i ca 30 min max och sen går jag på promenad/skrittar ut 10 min till!! är det för mycket?? Jag gav bara ett exempel på en timma!!

Ganska bra idé! Förutom att alla hästar är "spökrädda"...

owesmatte skrev:
Tycker inte att det är för lite, det gör nog ingenting att den bara rids 3-5 dgr/vecka, eftersom den bara rids i skogen. Blir den tjock så får ni väl miska lite på fodret.
Tycker däremot att du inte ska longera hästen i en timme, att nöta på en volt i en timme sliter väldigt på hästen, ½timme-40 min är mer lagom, inte mer.. och då även en del i skritt..

Vad jag har hört så ska en häst MAX longeras 30min, pga förslitningsrisken. Kunde bara inte låta bli att inflika detta...

För lite? Hmm senaste 10 dagarna har jag nog ridit min häst 3-4 ggr tror jag... Hästen dör inte av lite mindre ridning, det är skitväder och man saknar inspiration, sen på sommaren brukar de ridas desto mer...

Polly_Mulle skrev:
För lite? Hmm senaste 10 dagarna har jag nog ridit min häst 3-4 ggr tror jag... Hästen dör inte av lite mindre ridning, det är skitväder och man saknar inspiration, sen på sommaren brukar de ridas desto mer...

Jo fast han är ju ganska fet.. (Kolla bilden) och han behöver gå ner lite..

Jag tror inte att hästen mår dåligt av att bli riden så lite om han bara får mycket utevistelse. Sedan kanske vissa hästar blir rastlösa om de inte får gå mer. Men skulle det hända, så skulle det säkert inte vara nåt problem att ta in ytterligare nån medryttare.

Min medis rider jag 1 gång i veckan, och ägaren rider inte alls. Ibland rids hon av stalltjejerna på helgerna, men det är allt i det stora hela, såvida ingen bokar in sig på henne någon annan dag.

Skulle gärna se att hon reds oftare så att hon inte har så mycket överskottsenergi när jag rider ;)

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross