Ridproblem. Tips?

T

Tessi93

Tjenare.

När jag rider min sköthäst så han vi lite problem med ridningen. ´Det är ett 12årigt sto som är mycket envis och dominant av sig. (Börjat träna med NH) I början kändes problemen som en utmaning men nu så orkar jag inte längre och hoppas någon kan ge mig lite tips.

1. Volterna går ej så bra, de käns inte som man kommer in på någon tackt utan de blir avigt hela tiden.

2. Galoppen är väldigt, väldigt snabb och jag vet inte hur jag ska få henne att senka farten. Efter som de får så fort kan hon ej gå på hela fyrkantspåret så de bryts av till grispass och sen galopp igen på den nya långsidan, eller så galopp på medelinjen.

3. När man rider i skritt och ska komma fram i trav så trycker hon sg mot staketet och försöker bränna mitt ben men brukar sluta när man är framme i galoppen.

Någon som har några bra råd? :confused:

Sv: Ridproblem. Tips?

NH träning låter ju bra, det är viktigt att du alltid är konsekvent med henne,
hon måste lära sig att du är ledaren och att hon skall respektera dig.
Tänk på att alltid ha en personlig sfär och hon får bara komma innanför den när du godkänner detta,
med andra ord får hon inte gå på dig, buffas osv.

Med volterna verkar det som att du inte får en jämn form om jag uppfattat det rätt?
Isf skulle jag börja longera en del så att hon lär sig att gå på volt utan ryttare först.
Löslongering/ridning runt en volt med koner, eller i en "bana" med koner på bägge sidorna kan vara bra.

Galoppen låter som på min pålle :angel:
Troligtvis är hon inte tillräckligt stark/balanserad för att klara av att gå i samlad galopp och i kurvor,
även då är longering superbra, rida på STOR volt ex på en åker har funkat bra för mej & pållen.
Löslongering är bra. Galoppfattningar är super! Ex på en lång väg.
Fatta galopp - sakta av till trav (viktigt! du skall sakta av INNAN hästen blir passtaktig och trillar
ner i pass. Det spelar ingen roll om det bara blir 2 steg.)
Ny galoppfattning - trav osv.
Om hästen inte går över till trav på en gång så vänta ut den eller sakta av till skritt - sen trav.
Misstänker att din tjej blir fyrtaktig i galoppen precis som min kille så det är bara att jobba på. :)

När hon dummar sig så med staketet så måste du säga ifrån att hon inte FÅR göra så,
träna på sidförande övningar som skänkelvikningar.
När du känner att hon vill trycka in dig så gör du en skänkelvikning in mot mitten
INNAN hon hinner göra det.
Att ha en pisk i ytter hand kan också vara bra, då kan du peta på bogen och korrigera henne.

Men framförallt, jobba på ledarskapet. :)

Hoppas det hjälpte något och LYCKA TILL!

Min dam är lika i galoppen men blir bättre allt eftersom hon blir starkare och orkar bärar sig. Hon hade svårt med att hålla gångarter i volt men började från marken och när det funkade så uppsuttet.

Hur funkar din sköthäst i markarbetet?

Jag tror att din hast har dalig balans. Det kan ni trana upp tillsammans med mycket dressyr. Jag hade definitivt tagit kontakt med en duktig tranare. Om du bor i narheten av nat stalle som dom haller kurser sa hall utkik efter Eyolfur.

får jag bara fråga en sak, som kanske även kan hjälpa TS...

- ni som tränar galoppen från marken då -

min pålle har exakt samma problem som TS och det är ju dels balans, dels styrka. Men, även när jag logerar på stor volt så liksom "lägger" han sig när han tar galopp om ni förstår hur jag menar (hela han lutar inåt sas).
Hur i hela friden gör ni för att stabilisera formen?? jag har inte den blekaste hur jag ska göra?:crazy:

Har han dålig balans, så han lixom dras innåt elr ? För isåfall kanske det hjälper om du ger han väldigt mycket 'lina' så han inte har något dragande från mitten. Annars kanske du kan släppa han lös i en paddock elr något så han får galoppera på fyrkanspåret, men det skulle ju isåfall vara ifall han har väldigt dålig galopp. Annars att träna på att longera utan att behöva dra hästen runt på volten, utan att den går själv på ett runt spår. isåfall kan den ju själv känna hur den måste gå. Hoppas att du förstår :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: moiran
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka