Ridponnyhingst till welshsto

Zondell

Trådstartare
Behöver avelsråd till elitpremierat welshsto. Önskemål är att hingsten har bra gångarter men det är hopponnyer hon lämnat förut. Viktigt att hingsten har god resning, långt kors och mycket bra galopp.

Det är viktigt att det är en hingst som har bra stam och inte lämnar för smått eller är för liten. Stoet är 130 cm.

Då stoet är 20 år och förmodligen inte kommer att få så många föl till känns det som jag vill ta chansen att få något att sedan avla vidare på. Vill också ha en hingst med hög dräktighet.

Semin eller import är inget hinder men jag kan inte köra jättelångt för hon är dräktig och kommer ha föl vid sidan.

Sv: Ridponnyhingst till welshsto

Har alla Ridponnymänniskor tagit semester?
Nej, vi håller på med julbaket :D
Jag har använt min favorithingst Leuns Veld Elegant på ett maiden welshsto iår. Elegant är en superhingst med egen prestation och som gett bra avkommor. Han har en stark mödernelinje som går tillbaka till Sarnaublodet som alltid gett bra ponnies. Vore jag som du skulle jag passa på att använda honom innan han blir för gammal, och eftersom du har ett äldre sto är det bra att Elegant är mkt fertil och har bra simmare. Om du är lite mer äventyrlig kan du ju testa en mer oprövad hingst, jag valde Speyksbosch Diablo på ett 19årigt sto som gett många bra avkommor tidigare, eftersom jag vet att märren ger alltid bra avkommor så vågade jag mig på ett mer oprövat kort pluss att jag var rädd att hingsten skulle snappas upp av nån tävlingsryttare och kanske försvinna från aveln. Men om allt går väl nästa år kommer jag att betäcka om mitt gamla sto med Elegant, då jag tror att den kombinationen kommer att bli mkt bra.

Mitt welsh sek B sto är dräktig med Elegant också.
Tycker det är en jättefin hingst o sett fin avkomma efter honom.
Nästa år får hon nog gå tom.... om ingen vill låna mage.

Ps. Var ju inte svar på TS fråga iofs.
Vet att Elegant nedärver mycket bra trav...men hur det är med galoppen vet jag ej.Ds.

Nej, vi håller på med julbaket :D
Jag har använt min favorithingst Leuns Veld Elegant på ett maiden welshsto iår. Elegant är en superhingst med egen prestation och som gett bra avkommor. Han har en stark mödernelinje som går tillbaka till Sarnaublodet som alltid gett bra ponnies. Vore jag som du skulle jag passa på att använda honom innan han blir för gammal, och eftersom du har ett äldre sto är det bra att Elegant är mkt fertil och har bra simmare. Om du är lite mer äventyrlig kan du ju testa en mer oprövad hingst, jag valde Speyksbosch Diablo på ett 19årigt sto som gett många bra avkommor tidigare, eftersom jag vet att märren ger alltid bra avkommor så vågade jag mig på ett mer oprövat kort pluss att jag var rädd att hingsten skulle snappas upp av nån tävlingsryttare och kanske försvinna från aveln. Men om allt går väl nästa år kommer jag att betäcka om mitt gamla sto med Elegant, då jag tror att den kombinationen kommer att bli mkt bra.

Jag gillar Elegant även om jag kanske tänkt mig en yngre hingst. Är Elegant främst för hopp- eller gångartsavel? Vad har han för egna meriter i hoppning? Tacksam för länkar, bilder och filmer till min mail/privatmeddelande om du har möjlighet!

Speyksbosch Diablo känns snäppet för liten och är väl inte godkänd hos ASRP?

jag har varit i kontakt me en del power boy avkommer.De ha r både rört sig bra o hoppat trevligt. Han e ett "säkert" kort som lämnar bra!:)

jag har varit i kontakt me en del power boy avkommer.De ha r både rört sig bra o hoppat trevligt. Han e ett "säkert" kort som lämnar bra!:)

Önskar förstås något modernare då PB är över 20 år! Han passar heller inte till stoet exteriört. Men jag kan förstås tänka mig en hingst med PB i stammen! Poängterar att det skall vara en hingst med kort rygg och långt kors.

Jag gillar Elegant även om jag kanske tänkt mig en yngre hingst. Är Elegant främst för hopp- eller gångartsavel? Vad har han för egna meriter i hoppning? Tacksam för länkar, bilder och filmer till min mail/privatmeddelande om du har möjlighet!

Speyksbosch Diablo känns snäppet för liten och är väl inte godkänd hos ASRP?
vad jag har förstått av mina holländska bekanta är Elegant en allroundhingst lämplig för både hopp och gångartsavel och dom är mkt förvånade över att han varit så lite använd i sverige.Sarnaublodet på moderns sida är rent hoppblod, Sarnau är välkänt inom palomino/hoppavel i England. Elegant har tävlats en del själv, och nånstans har jag hans meriter, ska kolla upp dom uppgifterna.
Vad gäller Diablo så får hans avkommor samma status vad gäller utställning/3årstest/ungponnychampionat om dom reggas i RSF som 43.or i ASRP. Själv väljer jag hingst oavsett vilken förening hingsten representerar om jag gillar och känner till hingsten och blodslinjer osv. Om du absolut vill ha en avkomma i ASRP är väl Elegant ett utmärkt val på ett welshsto. Att som nån rekommenderade att använda Power Boy skulle jag avråda ifrån, då han representerar en gammal typ, samt dom avkommor jag sett (obs dom JAG sett) är väl inte direkt av högädel internationell typ.

Kan bara hålla med. Har ett PB sto 2.5 år(se min avatorbild...som föl) hemma o hon är inte av modern typ o mamman är mordernare än henne. Däremot har hon en lysande teknik i hoppningen. Framförallt i bak...är överbyggd o kommer inte riktigt till sin rätt i fram. Har en kanoninställning till hoppning o allt annat i livet. Mamman hade ingen som helst hoppteknik o gillade verkligen inte att hoppa. Fast även hon hade ett mycket bra barntemperament.
Ska ev betäcka detta sto nästa år...vill då ha en ädel hopphingst av modern typ. Hon är i dagsläget ca 141cm.
Så en D-ponny är önskvärt.
Så jag läser tråden med spänning. Kanske kommer ett bra tips som passar mitt sto också.
Har dräktigt med Elegant nu o gillar Diablo....
Hur hoppar Metall fresten. det är ju en snygg hingst med bra stam.

Önskar förstås något modernare då PB är över 20 år!

Bara för att en hingst är över 20 år, behöver ju inte betyda att han är omodern. :mad:
Jag känner ej till PB något vidare, men vet ju såpass att han har lämnat otroligt många bra avkommor.

Bara för att en hingst är över 20 år, behöver ju inte betyda att han är omodern. :mad:
Jag känner ej till PB något vidare, men vet ju såpass att han har lämnat otroligt många bra avkommor.
Självklart behöver en gammal hingst ej vara omodern, men om hingsten tillhör en typ som ej är önskvärd längre i internationell ridponnyavel (lågställd och lång rygg) får man nog kalla honom omodern, och varför använda en hingst av en ej önskvärd typ när det finns massor av yngre förmågor som är av modernare och bättre typ? Det är lite som om man inom halvblodsavel återgick till hingstar som Sombrero....Ursus....osv. Kanske inte det bästa valet om man vill avla modernt :laugh:

Jag har koll på Power Boy och ganska bra koll i övrigt också. Så när det gäller honom är min uppfattning glasklar. Han passar inte till stoet.

Jag har koll på Power Boy och ganska bra koll i övrigt också. Så när det gäller honom är min uppfattning glasklar. Han passar inte till stoet.

Ja, men det är ju en helt annan sak!
Det såg ut som att bara för att hingsten är över 20, så är han omodern!!

vad jag har förstått av mina holländska bekanta är Elegant en allroundhingst lämplig för både hopp och gångartsavel och dom är mkt förvånade över att han varit så lite använd i sverige.Sarnaublodet på moderns sida är rent hoppblod, Sarnau är välkänt inom palomino/hoppavel i England. Elegant har tävlats en del själv, och nånstans har jag hans meriter, ska kolla upp dom uppgifterna.
Vad gäller Diablo så får hans avkommor samma status vad gäller utställning/3årstest/ungponnychampionat om dom reggas i RSF som 43.or i ASRP. Själv väljer jag hingst oavsett vilken förening hingsten representerar om jag gillar och känner till hingsten och blodslinjer osv. Om du absolut vill ha en avkomma i ASRP är väl Elegant ett utmärkt val på ett welshsto. Att som nån rekommenderade att använda Power Boy skulle jag avråda ifrån, då han representerar en gammal typ, samt dom avkommor jag sett (obs dom JAG sett) är väl inte direkt av högädel internationell typ.

Jag håller med om att det inte har någon betydelse var hingsten är stamboksförd. Men det är väldigt trevligt att kunna gå in och läsa en ordentlig bedömning från en svensk avelsvärdering. Särskilt om man inte sett hingsten.

Kan bara hålla med. Har ett PB sto 2.5 år(se min avatorbild...som föl) hemma o hon är inte av modern typ o mamman är mordernare än henne. Däremot har hon en lysande teknik i hoppningen. Framförallt i bak...är överbyggd o kommer inte riktigt till sin rätt i fram. Har en kanoninställning till hoppning o allt annat i livet. Mamman hade ingen som helst hoppteknik o gillade verkligen inte att hoppa. Fast även hon hade ett mycket bra barntemperament.
Ska ev betäcka detta sto nästa år...vill då ha en ädel hopphingst av modern typ. Hon är i dagsläget ca 141cm.
Så en D-ponny är önskvärt.
Så jag läser tråden med spänning. Kanske kommer ett bra tips som passar mitt sto också.
Har dräktigt med Elegant nu o gillar Diablo....
Hur hoppar Metall fresten. det är ju en snygg hingst med bra stam.

Enligt den holländska bedömningen är Metall både gångarts- och hopptalang. En klart spännande hingst som skulle kunna vara aktuell för mig. Någon som har träffat Metall? Lugn eller mer hetlevrad? Mer ponnytyp än XX typ?

Top Nordpol? Hoppar bra iaf....
Exteriören är jag dock inte helt säker på men det går ju att kolla :P
Själv har jag en efter Verdi, ska va dressyrhingst men vann 6-årschampionatet förra året!
Mkt trevlig hingst faktiskt, även stofölet jag har efter honom, modig och snäll.

har du kollat på ASRP:s hemsida? Där finns ju alla hingstarna som är godkända och dem flestas hemsida och exteriörbedömningar.

Förresten är väl Elegant med dressyr än hoppning?

Top Nordpol? Hoppar bra iaf....
Exteriören är jag dock inte helt säker på men det går ju att kolla :P
Själv har jag en efter Verdi, ska va dressyrhingst men vann 6-årschampionatet förra året!
Mkt trevlig hingst faktiskt, även stofölet jag har efter honom, modig och snäll.

har du kollat på ASRP:s hemsida? Där finns ju alla hingstarna som är godkända och dem flestas hemsida och exteriörbedömningar.

Förresten är väl Elegant med dressyr än hoppning?

Jo jag lusläser ASRP´s hemsida :). Har sett To Nordpol på tävling men jag vet inte. Just nu känns Metall mest aktuell.

Haha okej, det e bra!

Okej. jag har inte sett eller hört så mkt om Metall så jag ville inte uttala mejj om honom :P
Lycka till med letandet och tala om sen vem du väljer.

Metall fick 32 ston i år... kommer finnas många fölisar e honom nästa år.
Men visst är han fin!! Men han är precis som Diablo inte godkänd hos ASRP än.
(inte för att jag bryr mig om det, men jag tänkte du efterlyste det av hingsten)

Ah det va det jag misstänkte! Började fundera på om jag hade sett honom i listan. Men jag tror att ägaren har för avsikt att försöka få honom godkänd till nästa säsong... Tror jag har läst det någonstans....

Liknande trådar

Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 384
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: Gimlan
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 020
Senast: Karoliten
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 546
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18