Ridövningar

loote

Trådstartare
Hej!
Jag söker en medryttarhäst/ponny och har nu fått ett svar på min annons, så kanske snart blir medryttare :)
Jag är inte så erfaren förutom uteritter, har gått på ridskola ca 1 år nu. När man är medryttare rider man väl oftast ensam, och jag undrar hur jag ska komma på olika övningar när jag rider ensam i ridhus/ridbana. Hur gör ni?
Tänker ni ut en ''plan'' för varje ridpass hur ni ska rida eller improviserar ni bara? Jag kan ju de vanliga ridvägarna och så, men jag vet ju inte direkt hur mycket skritt,trav o galopp so behövs för varje ridpass!
Mvh/Mikaela
 
Sv: Ridövningar

Prata med ägaren till hästen, är mitt tips. Hur man lägger upp ridningen beror ju helt på vad det är för häst och vad den ska användas till. När jag var medryttare var det åt ett äldre sto som bara behövde motioneras så det var mest skogsritter i alla gångarter. När jag var i ridhuset tränade vi mycket att försöka få henne att inte slängtrava när man bröt galoppen och att hålla igång galoppen på böjt spår för det var saker hon hade problem med. Jag improviserade mestadels och gjorde det jag kände för.

Om man rider ensam eller inte beror helt på vilket stall det är. Jag hade ofta sällskap av hästägarens syster och hennes häst. Det kände jag var skönt, speciellt i början då jag inte kände till varken omgivningen, stallet eller hästen särskilt bra. :)
 
Sv: Ridövningar

Håller med ovanstående, men kan svara på planfrågan; jag har ofta en ungefärlig plan med mig, men jag får alltid vara beredd på att ändra den. Jag kan ta med mig övningar från förra gången jag red, eller göra nya som tränar på lite samma saker. Ibland känner man under passet att det är något annat som måste fixas först, alla dagar känns ju inte detsamma i humör och form (för varken ryttare eller häst). Har man en dålig dag, man känner sig 'off', saker och ting funkar inte riktigt som man tänkt sig, då får man komma på andra grejer som är lätta att göra! Typ bara vara på volten och fyrkanten och känna tempot istället, eller dra ett rejs längs med långsidorna för att göra något kul!
 
Sv: Ridövningar

Kom på lite tips till vad man kan göra i ridhuset när jag läste föregående inlägg :) Eftersom du rider på ridskola så är det ju ett ypperligt tillfälle att träna på det du gjort på lektionen innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp