Ridövningar

E

--Elin--

Jag är medryttare på en islandshäst,
och jag undrar om det är någon som vet någon bra ridövning? :)

Sv: Ridövningar

tjaa... det är ju en väldigt vid fråga så det blir nog svårt att få ett svar bara sådär.. vad vill du ha ut av övningen? på vilken utbildningsnivå ligger du respektive hästen?

Han är ingen häst för nybörjare, han kan vara lite stirrig med fel person på ryggen. (Han är ingen tävlingshäst.)
Jag hade inte tänkt mig någon särskild övning, utan vad ni brukar göra för övningar med era hästar som ni tycker är bra.

Jag brukar göra skänkelvikningar på 10m volter för att mjuka upp och få hästen liksidig.

Sen finns det en superbra övning för heta hästar där du rider på stora mitt volten och har en 10m volt på var sida.

Rid ett varv på en av de små volterna, gå sedan över till den stora(när du går över på den byter du varv) rid där ett halvt varv och gå över till nästa lilla volt. Hästen måste vara uppmärksam när du ställer om, du kan också göra olika övergångar mellan volterna el om du rider i galopp så blir det galoppombyte.

Halter, övergångar, ökningar, minskningar och halvhalter, på raka och böjda spår, eftersom "gas och broms" är punkt ett i lydnads- och lösgörningsskalan enligt mig.

Jag brukar rida lite öppna och sen upp i tölt.. och blir hästen ex. passtaktig och lite styv så rider jag öppna i tölt också.. gör det på min lilla 4åring,.. men man får komma ihåg att inte hålla på för länge! utan bara några steg och mycket beröm.

Hej!

Jag har för ett par månader sen börjat som medryttare på en 19-årig New Forest. Innan jag började rida honom gick han mest i hagen och såsade, men han är välutbildad och har tävlat mycket hoppning i sina dagar, och är även grundriden i dressyr.
Själv hade jag inte ridit på 4 år innan jag började med honom, men jag börjar så sakta komma in i det igen.

Det jag undrar över är om någon har bra övning eller tips på hur både jag och han ska lära känna varandra bättre och komma i bättre form. Han är lite lätt seg i skritten, och där skulle jag vilja få mer energi från honom, inte bara behöva sitta och driva hela tiden. Traven fungerar väldigt bra. Galoppen är det mer som behöver jobbas med. Jag upplever att jag inte får med honom riktigt och att han blir lång i galoppen, jag får svårt att samla honom. Detta går lite bättre när jag gör galoppombyten, men det är fortfarande inte helt bra.

Det jag alltså är ute efter är lite tips på övningar att få ihop honom och öva upp både hans kondition och böjlighet. Dessutom börjar min fantasi ta slut och många saker har jag glömt sen jag red för 4 år sen...

Tack på förhand =)

Om inte jag skriver det så kommer någon annan skriva det, skaffa en tränare som du kan rida regelbundet för :) Det tjänar ni bara på!

Jag har faktiskt haft tankar på att göra det, men jag vet inte var jag ska börja leta. De andra på stallet som rider för tränare hoppar, men jag är mer intresserad av dressyren. Men får väl börja leta lite mer nogrant =)

Tack, ska prova övningarna.
Finns det ingen mer som vet några bra övningar?

Tack på förhand.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips på ridövningar! Främst dressyr och markarbete, både uppvärmning och "huvudövning".🙂
Svar
0
· Visningar
698
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
588
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama