ridövningar och ridvägar efterlyses

V

vickis-pajala

ja ungdomar och vänner

ni ska som vanligt få hjälpa mig och ge mig lite tips :rofl:
om lite övningar/ alt olika ridvägar som ni lärt er eller gjort på träning eller bara när ni ridit i övrigt.
det behöver inte vara några svåra grejor.
bara dom är roliga för både ryttare och häst.

jag tycker att jag ljust nu kan och har gjort varenda övning jag kan
jag har plockat fram travbommar och korner
ridit serpentiner och förvänd galopp

ja allt ni kan tänka er men nu är mina ideer slut :devil:
så plocka fram det ni har
skriv rita klipp och klistar :idea:
jag behöver hjälp

Sv: ridövningar och ridvägar efterlyses

Förvänd halvt igenom, det är också en övning som går att variera i all oändlighet. Vägen går att rida under ökning av tempo, minskning av tempo och skänkelvikning.

Man kan också lura hästen att låta bli att hänga upp sig på ridhusväggen eller ridbanestaketet, genom att använda sig av kvartslinjen. Alltså den "osynliga linje som går mellan ridbane/ridhusväggen och mittlinjen. Det är inte det lättaste att rida en rakriktad häst utan vägg, eller staket att hänga upp sig på. Där kan man lägga in ökningar, minskningar, halter eller varför inte skänkelvikning eller skolor längs med kvartslinjen. Det är inte nödvändigt att jobba hästen hela kvartslinjen rakt igenom, utan det kan ju räcka att rida skänkelvikning längs halva kvartslinjen och sen rida "snett igenom" resten av ridbanan och öka tempot ner till hörnpassering.

Något jag jobbar mkt med är att rida mkt övergångar och då bestämmer jag antal skritt- respektive travsteg om det är det jag jobbar med för dagen. 10 skritt och 10 trav är rätt bra att börja med faktiskt och sen kan man jobba sig ner steg för steg ner till exempelvis fem steg av varje och så öka igen. Det ställer stora krav på hästens lyhördhet på sin ryttare, att den väntar på nästa order. Börjar hästen stressa, så får man bara gå över till att skritta ett tag och kanske lägga in några halter i stället. Om hästen segar, kan man "väcka den" med en övergång till galopp i stället.

Jag älskar serpentinarbete. Jag varierar med att rida serpentiner med och utan volter. En rolig variation av serpentiner är att ha olika gångart i olika bågar. Ibland är det trav i första bågen, skritt i andra och galopp i en tredje båge. Nästa gång, kan det vara galopp i första, skritt i andra och trav i tredje. Men standard är väl annars skritt i första, trav i andra och galopp i tredje. Men då lär sig snart hästen vägen och försöker ligga steget före. Just därför är det bra att byta gångart i olika bågar.

"Kyrafyrkanten" är heller aldrig fel. Rida på 20 * 20 spår och göra framdelsvändningar i hörnen på spåret. Första gångerna gör man halt vid varje hörn före vändning och vändning ur halten. Men efter ett tag, går man över till att göra osynligare och osynligare halvhalter, tills man bara tänker halvhalt och hästen ändå gör den där lilla halvhalten före vändning. Sen kan man gå över till trav och runda till hörnen och i stället för att göra framdelsvändning flytta ut bakdelen i hörnen med lite "rumpflyttartanke" i "hörnen". Man kan ha koner, men jag tycker att hästen ofta riktar uppmärksamheten på konerna och tänker före då. Det är bättre att "tänka koner" i stället" såna gånger.

Lite galoppövning kanske... Fatta galopp mitt på ena kortsidan, rid galopp till mitten på långsidan vänd in, sakta av till trav några steg in, på medellinjen ny galopp och gå ut i andra varvet. Mitt på nästa kortsida, 15 meters volt, minska galoppen gå igenom hörnpasseringen, sakta av till trav vänd snett igenom bryt av till skritt, en bit bortanför X trav igen och ner till kortsidan för galoppfattning igen. Min dam går bra att göra den här övningen om vi är ensamma. Men i grupp, blir hon fruktansvärt het och kommer bara ihåg galoppen... :o

vaaaaaaaaa häftigt :)
blir ju riktigt glad ju
nu har jag skrivit ut ditt in lägg och ska ta med i morgon när jag rider
tackar ;)

du kan inte träna in något/ra dressyrprogram och öva på? har du tillgång till sånna? vet inte om de finns att hämta hem på nätet.. någon som vet..?

det tycker jag är ganska praktiskt, att ha ett dressyrprogram i huvudet och när man har idétorka på banan så börjar man helt sonika rida igenom programmet :idea: och så fort man tycker att man har gjort en miss börjar man om från början. det kan ta lååång tid att beta igenom ett program då :p

lycka till!

tyvärr har jaf inte ett enda dressyr programm i skallen :devil:
och så kallar man sig dressyr ryttare :crazy:
hmm vore ju en god :idea: att ladda ner några kanske
:cool:

dressyrprogrammbok finns att beställa i ridsportsförbundets shop på nätet. kostar 379kr. :idea:

funderar på att skaffa en själv! ;)

låter som en rimmlig summa oxå
då har man ju något att drömma om om inte annat :rofl:

vickis-pajala skrev:
vaaaaaaaaa häftigt :)
blir ju riktigt glad ju
nu har jag skrivit ut ditt in lägg och ska ta med i morgon när jag rider
tackar ;)

Mmm... Men tänk på, att inte göra ALLA övningarna under samma ridpass. Då gör de ingen "nytta" om man bara hastar igenom. Utan välj ut EN eller två övningar. Värm upp hästen ordentligt först i alla gångarter och jobba sedan med en övning i ungefär 30 minuter, lägg sen ner hästen, skritta av den och tacka för ett trevligt ridpass.

:bow:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
P
Ridning Jag tränar en tjej på tolv år som skulle bara ha ridit 2 gånger i hela sitt liv. Jag tänker ju inte på att planera speciellt mycket...
Svar
8
· Visningar
1 402
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama