Ridning unghäst

isa__

Trådstartare
Jag har två stycken funderingar som jag hoppas att kunna få svar på. :D
Min första fundering är:
När kan/bör man börja rida en unghäst "normalt" alltså ca 1 timmes turer med både skritt, trav och galopp?
och den andra är:
Vad är en ett lagomt ridpass för en regelbundet körd 3 åring?
Alltså tid & träning?

Tacksam för svar! :angel:
Isa

Sv: Ridning unghäst

Man måste lyssna till hur hästen är för dagen. Ta det nätt under tillväxtperioderna. Går hästen bra och är duktig efter en halvtimmes jobb tjänar man på att avsluta där än att fortsätta harva på... Det gäller ju att bibehålla hästens arbetsglädje;)

Jag red in min fröken som 3-åring. Ca 3-4 arbetspass i veckan, olika tider beroende på hur hon svarade... Någon gång i veckan la jag in ett längre pass då hon annars räknade ut att hon skulle få ledigt efter ca 30 minuter och de protesterna måste jobbas igenom. 1 gång i månaden red jag för instruktör...Nu är hon 4 år, är under igångsättning efter en svår stukning i höstas (föll illa under en sedering) och hon är hur arbetsvillig som helst. Hon växer långsamt (Welsh Cob av mycket grov typ) så jag tar det lugnt med henne...

Sv: Ridning unghäst

Man måste lyssna till hur hästen är för dagen. Ta det nätt under tillväxtperioderna. Går hästen bra och är duktig efter en halvtimmes jobb tjänar man på att avsluta där än att fortsätta harva på... Det gäller ju att bibehålla hästens arbetsglädje;)

Jag red in min fröken som 3-åring. Ca 3-4 arbetspass i veckan, olika tider beroende på hur hon svarade... Någon gång i veckan la jag in ett längre pass då hon annars räknade ut att hon skulle få ledigt efter ca 30 minuter och de protesterna måste jobbas igenom. 1 gång i månaden red jag för instruktör...Nu är hon 4 år, är under igångsättning efter en svår stukning i höstas (föll illa under en sedering) och hon är hur arbetsvillig som helst. Hon växer långsamt (Welsh Cob av mycket grov typ) så jag tar det lugnt med henne...

Okej tack för svaret! :D

Jag hade ett welsh cobsto tidigare dom är helt underbara :love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17