Ridning på en hand

Manji

Trådstartare
Ställer frågan här då det är vanligt inom westen att rida på en hand..

Hur rider man på en hand?
Förstår att man använder vikt och skänkel som mest, men när och hur använder man handen/tygeln?

Tacksam för svar!:)

Sv: Ridning på en hand

Man använder sig av neckreining. Alltså man lägger an tyglarna mot hästens hals för att svänga. T.ex. om du ska till höger, för du din hand åt höger så att vänster tygel läggs an mot hästens hals, men inte för mycket så att hästen inte felställs.

Tack för svaret!:)

Vet du möjligtvis någon (westen)sida som har exempelvis bilder och sånt som visar och förklarar rätt handställning m.m?

Lillkumpula skrev:
Tack för svaret!:)

Vet du möjligtvis någon (westen)sida som har exempelvis bilder och sånt som visar och förklarar rätt handställning m.m?
Ska du tävla i reining är det bestämt i regelboken hur tyglarna ska hållas, men ska du kasta lasso så funkar inte det greppet utan du får hålla annorlunda. Kolla in bilder från olika grenar så ser du hur man håller.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: tott
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka