Ridning med täcke

Sv: Ridning med täcke

Om täcket sitter bra, och inte trillar av lätt kan man såklart ha täcket på. Men om man hoppar, kan täcket vara ivägen, kännas obehagligt för hästen, eftersom när den hoppar av stamar täcket. Om man tex rider ut kan man ha täcket på.

jag rider inte med täcke pga att hästen "drar in" hela baken + att han drar upp huvet så mkt som det går..som tur är så har han en tjock vinterpäls som skyddar lite iaf..

Moej skrev:
Rider ni med täcke nån gång?
Om inte, varför inte?

Just nu under vintern och så rider jag med täcke, eftersom han går med täcke i hagen och är helrakad.

ja, brukar ha täcke på vintern. Fast nu är min häst inte klippt så jag har bara täcke om det är minus.

Är det kallt å murrigt ute och nederbörd använder jag mig av ett skrittäcke. Är det RIKTIGT kallt å jag bara far ut och skrittar kanske travar så kan jag ha täcke på. Varmare och skönare!

Rider med ridtäcke nu på vintern, just för att han är klippt.

Aldrig. Därför att han inte tränas för tävling under vintern :idea: Har inte täcke i hagen heller, ser ingen anledning då han inte är klippt. Fri tillgång på ensilage och hästkompisar att busa med får honom att hålla värmen!

Man får ju inte glömma att det är ett utomhus-djur man sysslar med!

/Kviga - som trots allt har en korthårig och blank häst!

*lånknapp*

rider med ländtäcke då det behövs... Rider jag barbacka tar jag typ ett hansbo eller nåt, men ibland får man kanske stanna och lägga om det för det åker ju bakåt...

Jag har alltid haft min häst utan täcke, men nu i höstas bestämde vi oss för att träna upp henne lite, det är verkligen inte hälsosamt att vara så tjock som hon är. Så nu går hon med täcke, annars blir hon så svettig när hon rids, alltså kall och nerfrusen.

Skönt att höra att så många rider med täcke :)
Det var -20 här idag och jag red ut med täcke, var inte helt säker på att det "var ok" men hästen protesterade inte i alla fall :D

Eftersom att min häst går naken i hagen rids han inte med täcke.

Näe, har aldrig ridit min häst med täcke.
Skrittäcke om det är riktigt kallt, eller regn.
Men eftersom man rider och dom rör på sig så håller dom sig ju varm...
Ser ingen anledning att rida med täcke helt enkelt.

Har alltid ridtäcke på vintern. Rider jag barbacka rider jag ovanpå vintertäcket. Mina hästar går täckade hela vintern.

Nej, jag rider inte med täcke, eftersom min häst håller sig alldeles tillräckligt varm ändå, han har heller inte täcke i hagen (om han inte ridits svettig vintertid och sedan släppts ut, då har han fleecetäcke och/eller andastäcke).

Undantaget är när jag rider ut i mörker, då jag har reflextäcke.

Rider nästan alltid med täcke i och med att min häst är klippt.. Det är bara på tävlingar och hopplektioner som det åker av, men då inte hela lektionen utan i slutet när vi börjar hoppa. Sedan åker det på igen när jag skrittar av.. :)

rider med ett ett fleece täcke när jag skrittar upp till ridhuset, tar ca 10 minuter, är betydligt smidigare än ländtäcke då man slipper knöliga spännen, bara att slänga av och på, sen är det gosigt att sitta på nu när det är kallt :p
Har skritttäcke om jag skrittar i skogen, annars inget täcke. Hästen har pälsen kvar på rumpan.

efterom min häst går utan täcke så använder jag ett ländtäcke om jag ska ut i skogen och det är en massa snö på grenarna som far ner å gör henne blöt. annars får jag täcka henne ut i hagen istället å det är ju bara onödigt! ska vi ut när det inte är risk för snöras så har vi aldrig täcke på:)

Har ofta ett reflexländtäcke nu på vintern.Har beställt ett skrittäcke till om det blir -20 och kallare men än så länge har det inte behövats.Här vid kusten har det varit ovanligt varmt; allt från 0-gradigt till -10.Nu är det bara -3:banana: Och den här månaden som brukar vara så kall och hemsk!

våra araber som har kort päls har alldrig täcke, jag rider varje dag på hingsten men skrittar av honom efteråt barbacka

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka