Ridning med täcke

Sv: Ridning med täcke

När jag rider ut på vintern rider jag med ridtäcke och ska det bara skrittas rider jag med en GoldenStripe-filt....har alltid ridtäcke på när jag skrittar fram och av hästen vid ridning i ridhus

Nej eftersom hästen aldrig har täcke på sig annars så ser jag ingen anledning till det

Han har sin päls

Reflexländtäcket rider jag alltid med och det är regntätt så vid kyligare dagar med nederbörd så skyddas hans länd perfekt emot att bli blöt

Nej, såvida det inte snöar eller regnar. Mina fryser inte så länge de rör sig, och går utan täcke i hagen när det är varmare än -10 och uppehåll.

:love: :love:

Precis!! Hästen är ett urtypsdjur som klarat sig många vintrar utan våra varma termotäcke och mysiga stallar.
Så länge hästen inte behöver vara i tävlingskondis så ser jag ingen anledning att klippa och täcka. Dessutom vilar min häst perioden det är som värst väder för då kommer jag varken fram eller bak på stallplanen.

Jag har ridtäcke när det regnar eller snöar eftersom jag mest rider på kvällarna och inte vill att min häst ska stå och vara blöt under natten...
Annars har jag inte täcke för hon är inte klippt och jag tycker bara det är ivägen... :p

Jag har ridtäcke när det är kallare än noll grader.
Sen är det käckt att ha när det regnar och snöar också tycker jag!

HJa rider alltid me täcke om de e kallt ute....
Ja har en lite känsligare häst, så han behöver nästan de...
Men när ja rider för instruktör brukar ja ta av de när ja ridit igång honom å musklerna har blivit varma.....:cool:

Jag använder täcket när jag rider barbacka bara för att få bättre grepp och inte glida runt på den där bollen till häst.
Är det bättre att inte ha täcke och glida omkring eller ha täcke och inte glida omkring?

Moej skrev:
Rider ni med täcke nån gång?
Om inte, varför inte?

Min häst har täcke hela vintern p g a att han hela sitt liv haft täcke innan och för att han rids regelbundet... Rider jag barbacka rider jag över vintertäcket. Annars använder jag mig av ridtäcke när det är kallt ruggit eller kallt regn. Hört att de kan få problem med urinväginfektion och njurarna om de blir nerkylda över flanken.;)

Ja, så är det. Jag hoppas alla här som rider utan täcken när det är kallt 1. inte rider hästen svettig 2. har kallblod eller andra raser som hör hemma i vårt klimat.

Ibland undrar man hur alla dessa hästar har det som bor i varje buske på landet numera.

Men snälla, det är hästar vi pratar om!!
Inte dör dom av att ridas ute utan täcke, isåfall skulle min häst vara död för flera år sen, speciellt eftersom han bor i Norrland ;)

Så länge hästen rör på sig fryser dom ju inte (om dom inte är superrakad och inte har ett hårstrå på kroppen)
Den enda gången jag eller dom jag känner har täcke på hästen är tex om man varit i ridhus och tränat så hästen är svettig när man ska rida hem.
Har en häst som inte svettas nästan förutom när man rider dressyrpass i ridhus. Han här halvrakad, halva halsen och en bit bak på sidorna. Har aldrig sett honom frysa någonsin, förutom när det har öst ner regn på sommaren.

Överlever era hästar överhuvudtaget ute i skogen ;)

Jag rider alltid med ländtäcke på vintern med fleece på insidan. Är det rikitgt fint väder någon dag med sol rider jag utan, om jag inte ska rida ut för då vill jag ha reflexländtäcket på.
Rider jag barbacka så rider jag med ett tunt fleecestalltäcke, är det nederbörd eller blåser mkt rider jag med det tunna vinterutetäcket.

Rider med täcke därför att min häst börjar bli till åren och är stel, och blir lätt öm i musklerna av vinterkyla.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör det om jag ska ut och skritta i skogen och det är kallt (flera minusgrader), inte om jag ska ha mer tempo i passet.
På ridbanan har jag länd/ridtäcke nr jag värmer upp och varvar ner.

Jag rider med täcke på vintern! Red tex. ut idag barbacka med stort svart fleece-täcke med hals, jättemysigt!

Ibland.

*Om det ösregnar/blötsnöar
*Om det är mörkt/dimmigt (reflextäcke)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka