ridning med hund - hundsele som inte skaver

P

pheonix

Hej

Nu ska jag fråga lite till. Jag är medryttare till 2st herrar. Har börjat ha med mig hunden ut med en av hästarna. Har då en midjegrej och resårlina till hunden som går i vanlig promenad sele.

Funkar jätte bra. Han älskar att springa bredvid i både trav å gallopp. Tyvärr märkte jag nu att han fått jätte stora skavsår av selen bakom frambenen.

När man rider i skogen och de är en lite smalare stig så går han nämligen in bakom hästen. Och antagligen är de detta som skapar skavsåren.

Vågar inte ha honom lös då jag inte litar på att han lyssnar om vi möter en annan hund/häst/hare osv. Men de har funkat jätte bra att ha honom i resårlinan. Har självklart ett säkerhetsspänne om jag skulle behöva koppla loss honom snabbt.

Någon som vet nån bra sele som inte skaver om hunden går in som min, bakom hästen vid smalare stigar? Vill gärna kunna fortsätta ha honom med mig då han tycker de är så kul att vara med. Men vill ju inte att stackaren ska gå och ha skavsår.

halsband känns som ännusämre alternativ då han lätt kan åka ur om han går bakom. snälla kom med tips!

/mvh louise:confused:

Sv: ridning med hund - hundsele som inte skaver

Vad har du för sele nu?
Jag har vanlig spårsele (tror jag den heter) finns med reflexer och det är neopren närmast hunden för att undvika skav.

*KL*

Ett varningens finger. Jag red med hund i långlina under många år förut. Det gör jag inte längre, de får bara följa med om de går att ha lös, annars får de stanna hemma. Jag var nämligen med om en olycka där linan trasslade sig, i samband med att hästen tappade balansen. Slutade med att hunden inte kom undan hästen pga linan, och hästen trampade hunden. Hunden överlevde tack och lov, och blev efter ett par operationer återställd. Hon hade änglavakt.

Hunden var van och lugn, hästen var en otroligt stabil och pålitlig sak, de hade ingen skuld någonstans i olyckan, den endas 'fel' det var var matte som hade hunden i lina. (Och ja jag hade snabbsläpp på linan, men det hjälpte inte då den trasslat och fastnade mellan hundens halsband och änden jag släppt)

håller med!!

det är farligt att rida med hund i koppel, ju längre det är ju farligare är det! och särskilt om du inte håller det i handen så det går snabbt att släppa.

skulle aldrig våga rida så. lär hunden att va lös eller låt den stanna hemma.

jag har en vanlig promenad sele just nu. Har nämligen börjat spåra med honom på fritiden så vill inte blanda ihop allt me selarna.

OJ! de lät jätte läskigt ju med att dem trassla in sig. Men Jag rider med en lina som är som ett gummiband hela vägen typ. då den hänger aldrig i marken. Utan kommer han närmare hästen så dras linan bara ihop.

linan jag använder är inte heller speciellt lång. vill inte att han ska gå för långt bort just för jag även rider på vägar där de kan komma bilar. vill då kunna diregera hunden över diket från vägen. Tror linan är 3meter. Tror vanlig långlina som blir slapp är värre att rida med då de är större trassel-fara. Eller vad tror du?

jag har en vanlig promenad sele just nu. Har nämligen börjat spåra med honom på fritiden så vill inte blanda ihop allt me selarna.

OJ! de lät jätte läskigt ju med att dem trassla in sig. Men Jag rider med en lina som är som ett gummiband hela vägen typ. då den hänger aldrig i marken. Utan kommer han närmare hästen så dras linan bara ihop.

linan jag använder är inte heller speciellt lång. vill inte att han ska gå för långt bort just för jag även rider på vägar där de kan komma bilar. vill då kunna diregera hunden över diket från vägen. Tror linan är 3meter. Tror vanlig långlina som blir slapp är värre att rida med då de är större trassel-fara. Eller vad tror du?

Jag tror det är mindre risk än med en längre, ickeealstisk lina, ja. Men jag vet att det inte är ofarligt. Linan som orsakade/bidrig till min hunds olycka var inte längre än din, och gick inte i marken. Den var inte elastisk dock, men jag tror inte det gjort någon direkt skillnad. Teoretiskt om linan sträckts ut och sviktat och hunden kommit längre från hästen - ja. Men 600 kg häst rycker även den största hund.

Jag hade linan i handen, som alltid. Jag kan inte säga exakt vad som hände då allt gick så fort. Men det första jag hann reagera var att hästen snubblade. Hästen snubblar till ganska ordentligt, åt hundens håll. Jag släpper omedelbart linan, men nästa sak jag registrerar är att hunden inte 'sticker'. Nästa ljud är inetsat i min hjärna för alltid, det är VRÅLET från hunden vars tass just krossades under de järnskodda hovarna på 600 kg häst, jag mår illa bara att skriva om det. Kan de skrika i dödsångest så gjorde hon det (eller så var det bara smärta, hursom vill jag aldrig höra det igen).

Hästen återfick balansen och stannade omedelbart och stod helt still. Hunden skrek rakt ut och skakade i hela kroppen och försökte förtvivlat komma bort, men linan hade ju trasslat in sig i HÄSTENS BEN, och hunden kom inte därifrån. Jag vet att linan inte var kring benen när hästen snubblade, men jag antar hon fick linan runt frambenet när jag släppte den samtidigt som hon snubblade. Jag tackar GUD att det var en otroligt cool och stabil häst som stannade och stod still. Hade hon fått panik av linan och skenat hade det blivit oändligt mycket värre.

Hundenf ördes akut till djursjukhus, opererades, bedömdes ha haft änglavakt som slapp amputering/avlivning, hästen var skärrad men oskadd, och efter ytterligare en op och en lång och dyr koncvalescens (det blev infektion i själva benet,s kelettet alltså, på hunden) blev hunden återställd. Inte var hon rädd för hästar heller - om hon inte satt fast. I koppel/lina var hon för all framtid livrädd för hästar, lös var hon helt oberörd och kunde svassa runt hovarna på dem (inte för hon fick för mig, men hade hon bestämt så).

Sen den dagen rider jag aldrig med lina och hund, någonsin. Kan de inte sköta sig eller jag inte vet att de sköter sig får de stanna hemma. (Därför har riesenhanen än inte fått följa med på ridtur trots att han skulle älska det, men jag är inte säker på att jag kan kalla in honom om vi möter en jakthund, så han får stanna hemma)

Det finns de som i 3o år ridit med lina utan minsta problem, men jag kommer aldrig mer ta risken.

(När de går i bakhasorna btw, det gjorde en av mina hanar, lös. Det är en otrolig risk för hunden om hästen av någon anledning slår. Tar det i huvudet är det tji hund kvar, så det rek jag inte varken med eller utan lina. De ska vara framför eller bredvid. I trånga passager sänd hunden framför istället för att ha den bakom)

USCH va läskigt!!! Nu kommer jag ju aldrig våga ha med mig hunden igen. Jag kan tänka mig hur dåligt du mådde vid den situationen. Fy, tur hunden klarade sig iaf.

Jag har ju lärt min hund att han aldrig får gå framför mig. Så de är därför han valt att gå in bakom hästen. Men nu skrämmde du upp mig:S

Tycker de skulle vara tråkigt om han inte kunde följa med i fortsättningen då han älskar att springa med. Grejen är ju den att han är svår med inkallning ändå. Iaf när de kommer en annan hund. Jag har fått honom att stanna för hararna hemma, men vet de springer lösa hundar där jag rider som inte håller sig på avstånd. Och de förstör ju endel.

Så känns de som om min pheonix lyssnar sämre när jag är uppe på hästen än när jag är på marken. vet inte varför. Han är ju världens goaste och skulle ju aldrig hugga något djur om vi skulle möta de på ridturerna. Men jag skulle nog få svårt att få stopp på han...hur tränar man detta då?

Blev nästan en annan diskussion. Men om man har en hund som inte lyssnar till 100% när man är på backen. Går de att lära honom att sköta sig när man är ute å rider? tänkte som vissa hundar sköter sig ju just när dem har en uppgift att sköta...?

tack för upplysningarna
/ louise

Tycker de skulle vara tråkigt om han inte kunde följa med i fortsättningen då han älskar att springa med. Grejen är ju den att han är svår med inkallning ändå. Iaf när de kommer en annan hund. Jag har fått honom att stanna för hararna hemma, men vet de springer lösa hundar där jag rider som inte håller sig på avstånd. Och de förstör ju endel.

Så känns de som om min pheonix lyssnar sämre när jag är uppe på hästen än när jag är på marken. vet inte varför. Han är ju världens goaste och skulle ju aldrig hugga något djur om vi skulle möta de på ridturerna. Men jag skulle nog få svårt att få stopp på han...hur tränar man detta då?
/ louise

Jag vet att jag 'skräms', men det är faktiskt meningen med. För jag önskar ingen att uppleva det jag gjorde.

Många hundar lyssnar sämre när man sitter på hästryggen. De är inte dumma, de VET att man inte 'når' dem och har betydligt mindre auktoritet däruppe :angel:

LÖsningen är att träna, träna och träna mer eller att låta hunden vara hemma (och ja det är jättetrist om de måste det). Jag har förmånen/turen att ha stoooora fårhagar, med stora fält och skog och hela kittet, kilometer efter kilometer, att kunna rida i. Dvs hunden kan inte försvinna, men jag behöver inte vara orolig om den drar att dens ka springa bort/bli överkörd etc. (Jakthundar kan man möta ändå där under jakttid, men finns ju andra tider på året=). Så där tränar jag dem först stenhårt i inkallning utan häst inblandad, sen med häst inblandad. Inte förrän de är stensäkra där får de följa med någon annanstans lös. Och då tränar jag utan häst under störning, sen med häst under störning. När DET fungerar, DÅ får de följa med på ridtur.

De allra flesta hästar går att träna så det går. Jag har haft flera omplacerade kapplöpningsgreyhounds. Avlade för, uppfödda för och tränade för att jaga. Det är vad som premierats hela deras uppväxt. De brukar dessutom inte vara vana att vara lös på icke inhägnat område. De har gått att lära om. Förutom inkallningen så befäst ett kommando, NEJ eller STANNA elelr vad det är, där du i alla lägen kan få hunden att avbryta det den håller på med. När det ljuder ska hunden ovillkorligen stanna t ex, och stå kvar. Om så hela Sveriges harkoloni skuttar runt och räcker långnäsa runt den. Kommandot ska bara användas när det behövs. Jag lär alla hundar det, även de som inte ska vara med på ridtur. Ovärderligt om något går snett t ex, har man hamrat in det ordentligt så när mattes stämma ljuder STANNA över bygden stannar även en skrämd hund. Och det kan hindra den att t ex bli överkörd.

Men hund med på ridtur kräver uppmärksamhet, vara mentalt ett steg före hunden och en solid grundlydnad. Det är ju valfritt om man vill lägga allt det jobbet eller ej, men annars är det bättre hunden stannar hemma när man rider. Hur trist det än är för både hund och matte.

du får träna massa inkallning från marken helt enkelt. använd godis om han gillar det!

om jag träffar på andra hundar när vi är ute så brukar jag ofta hoppa av för att ha bättre kontroll på båda hund och häst. :)

då får jag ut och träna direkt hemma då. Ska till landet i 2 veckor så då kanske man kan ta lite promenader med honom lös. Där finns de ju inte några stora vägar.

Men finns de inte en möjlighet att hunden kanske inte i början förstår vart matte är nånstans när man är ute och rider. Att de är därför dem inte lyssnar lika bra?

Vill ju verkligen kunna ha med mig hunden. Men som sagt, han är för mycket värd för att jag skulle våga riskera att nån sån där olycka inträffar. usch , ryser i hela kroppen.

/Louise

Tycker du fattar helt rätt beslut, för jag kan bara hålla med övriga. Riskerna är alldeles för stora. Skulle kunna dra en egen skräckhistoria om en hund som skadades illa pga ryttare som red med lina (och den hunden höll sig bakom hästen), men eftersom du redan valt att inte göra det känns det onödigt att skriva om något som bara kommer göra eventeulla läsare illa berörda.

Jag har fått ha min nuvarande hund kopplad i omgångar.
Har ett längre grimskaft som jag lägger över manken o under sadelkåpan.
Vill sen ha hunden framför mig på stigar.

Det som jag har lärt mina är- om de går före lösa- Gå ut!- om det kommer en bil, människor eller annat.
Stanna, vänta, akta o Gå före.

Min förra medis lärde sin - ett två tre Gå:confused:
Den hann ju bli trampad innan den flyttade sig:mad:

Hon tog även upp den i sadeln.
Jag kunde inte förstå varifrån alla repor på sadeln kom ifrån:confused::devil:

Min hund kan ju redan höger, vänster, stanna och sen har jag börjat "schyssa" på honom om han går framför mig då jag vill han ska gå bredvid. "schyssar" även när de kommer en annan hund när man är ute på promenad om han kollar på den. Då jag inte vill att min hund ska kolla på andra hundar ute på promenad då jag anser de skulle skapa för mkt problem för mig om han skulle intressera sig för mkt om andra hundar. Har ju en hanhund som har använts i avel så han har ju redan ett ganska stort intresse för andra hundar, framförallt tikar.

Däremot så är han en sån hund som vet vad man säger och vad man vill, men ibland tycker han bara att, jaja, om en stund. Och de är väll de som är ett stort problem. Han måste vara 100% hela tiden. Annat hade ju varit om man haft en annan ras, typ bordercollie eller nån annan vallande hund som är uppfödda för att valla, springa lösa och lyssna. Pinschern tycker i regel vad jag märkt, inte att lydnadsträning är speciellt kul. De är kul i 5 min, sen tröttnar man. Till skillnad från t.e.x en schäfer som man kan träna i timmar och dem tycker de är lika kul för de.

Sen är han en periodare. Ibland vill han ha godis. ibland spottar han ut. Även fast godiset han får vid träning är typ köttbullar, korv etc. Ibland är leksaker jätte kul och ibland spelar de ingen roll hur rolig man än tycker att man gör sig. Så han är ju inte den lättaste hunden att träna. Kanske ska man skaffa en sån där packväska till honom? Har hört vissa hundar lyssnar bättre om dem har någon uppgift att sköta?

Någon som har förslag? Ska man kanske försöka gå med häst och hund på marken och träna så först?

Senast ändrad av en moderator:

Jag upplever att de flesta hundarna tycker att ridturer är bland det roligaste att vara med på.
de kan gå o nosa o sen är det full fart en bit- inte så monotont som joggning eller cykling.
klart att du måste ha bra ordning på den i vanliga fall.

Hej!

Lite nyfken på vad det är för hund du har?

Jag har min 1½ åring med mig så fort jag rider ut (rider dock aldrig på en trafikerad väg när hunden är med) Min zally är inte hundra % när det gäller inkallning, men när jag sitter på hästryggen lyssnar hon dock mycket bättre, ( har ALLTID en näve godis i ridjackan, så hon har lärt sig det) Om det skulle komma en annan hund/människa som jag inte vill att hon skall hälsa på, så vänder jag bara o travar iväg, då kommer hon alltid.

Mitt råd är att träna massor med inkallning, och lär hunden att alltid få belöning när du sitter på hästen (maaasssor med godis)

Skulle heller inte rekomendera det där med lina, i övrigt finns det nylån selar med fliis på insidan som inte skaver.

:)

Hej!

Lite nyfken på vad det är för hund du har?

Jag har min 1½ åring med mig så fort jag rider ut (rider dock aldrig på en trafikerad väg när hunden är med) Min zally är inte hundra % när det gäller inkallning, men när jag sitter på hästryggen lyssnar hon dock mycket bättre, ( har ALLTID en näve godis i ridjackan, så hon har lärt sig det) Om det skulle komma en annan hund/människa som jag inte vill att hon skall hälsa på, så vänder jag bara o travar iväg, då kommer hon alltid.

Mitt råd är att träna massor med inkallning, och lär hunden att alltid få belöning när du sitter på hästen (maaasssor med godis)

Skulle heller inte rekomendera det där med lina, i övrigt finns det nylån selar med fliis på insidan som inte skaver.

:)

Jag har en pinscher hane på 2.5år. Eftersom jag inte haft häst på 7år så har han därför inte kunnat vara bland hästar från början. Och eftersom jag bor i stan så har jag inte vågat lös-träna honom. Men nu när jag börjat rida igen och snart ska få en till pinscher, en tik. Så känns de så skönt att kunna ta allt i samma veva. både häst hund och jag då förståss kommer ut. Och eftersom han tycker de är kul att följa med så vill jag gärna fortsätta ha honom med mig.

Jag hade med mig honom lös igår när jag va ut med hästen. red då på ängarna nära stallet, för att se hur lydig han är. och visst, de gick rätt så bra. hade godis i fickan. men när jag skulle upp på en väg och över till en annan äng så tyckte han. att han lika gärna kunde gå på vägen där de inte va massa snö. :crazy: Så såg jag en bil komma längre bort. så började trava bort från honom och då kom han ju.

Men tyckte ändå de visade att jag måste träna honom bättre till nästa vända. han måste ju lyssna på en gång om man ska vara ute och rida med han med...bara de inte är försent att lära honom de nu. Han är ju rätt bortskämmd i övrigt. blir ju så när man älskar sina djur:love: inte så praktiskt jämt dock

Jag har en pinscher hane på 2.5år. Eftersom jag inte haft häst på 7år så har han därför inte kunnat vara bland hästar från början. Och eftersom jag bor i stan så har jag inte vågat lös-träna honom. Men nu när jag börjat rida igen och snart ska få en till pinscher, en tik. Så känns de så skönt att kunna ta allt i samma veva. både häst hund och jag då förståss kommer ut. Och eftersom han tycker de är kul att följa med så vill jag gärna fortsätta ha honom med mig. -KLIPP-

. men när jag skulle upp på en väg och över till en annan äng så tyckte han. att han lika gärna kunde gå på vägen där de inte va massa snö. :crazy: Så såg jag en bil komma längre bort. så började trava bort från honom och då kom han ju.

Men tyckte ändå de visade att jag måste träna honom bättre till nästa vända. han måste ju lyssna på en gång om man ska vara ute och rida med han med...bara de inte är försent att lära honom de nu. Han är ju rätt bortskämmd i övrigt. blir ju så när man älskar sina djur:love: inte så praktiskt jämt dock

Nu är jag en tråkig vuxen moraltant. Men om jag vore du, så vänta med att skaffa tiken. Sätt lydnaden på hanen sen, efter det skaffar du tiken.

De lär av varandra de små liven, så lika hjälp man har av att ha första hunden lydig när den andra kommer, lika stjälp är man av att ha första hunden inte fullt så lydig när andra kommer.

Och sen fick jag kalla kårar av det med vägen. Inte ha lös vid ridtur innan du kan ha lös i samma situationer utan häst inblandad.

Nu är jag en tråkig vuxen moraltant. Men om jag vore du, så vänta med att skaffa tiken. Sätt lydnaden på hanen sen, efter det skaffar du tiken.

De lär av varandra de små liven, så lika hjälp man har av att ha första hunden lydig när den andra kommer, lika stjälp är man av att ha första hunden inte fullt så lydig när andra kommer.

Och sen fick jag kalla kårar av det med vägen. Inte ha lös vid ridtur innan du kan ha lös i samma situationer utan häst inblandad.

Jo, men de är så att min mamma ska ta in en hund från usa, för att få in nytt blod till sin kennel. Men då hon inte har tid för att träna den själv så ska jag få den av henne typ som en foderhund. Den nya hunden kommer i slutet av maj så har tänkt lägga i en högre växel med min nuvarande. Hunden kommer ha grundlydnaden när den kommer hem till oss. Den kommer vara ca 8-9månader.

Vet om att dem tar efter varandra. Men jag ser inte direkt att jag har några stora problem med den jag har nu. Och lyckas jag inte träna honom att vara lös så får han ju helt enkelt inte vara de, mer än på inhägnat område.

Nu va ju vägen som jag korsade en liten grusväg och bilen kröp fram på vägen så de va ju inte någon större fara direkt. Men jag inser ju själv att jag inte kommer kunna ha honom med mig förrän jag tränat honom bättre som jag även skrev tidigare. Jag hade även koppel med mig och skulle ha hunnit hoppa av hästen och kopplat upp hunden innan bilen kom om han inte lyssnat.

Men fick tips av en kille som jobbar som väktare och har hund i tjänsten. att jag skulle ha vanligt koppel på hunden. sen även ett stryphalsband som är kopplat till dubbla spårlinor så de finns långt att gå på. sen koppla loss de vanliga kopplet och hunden skulle då tro han är lös. detta på en äng eller liknande på morgonen då de är mkt harar osv ute. så när/om hunden drar så låter man hunden löpa nästan linan ut. och rycker till. sen ha massa godis och belöna när hunden vänder.

någon som provat liknande metod? tyckte nästan de lät lite 2 much.

Jo, men de är så att min mamma ska ta in en hund från usa, för att få in nytt blod till sin kennel. Men då hon inte har tid för att träna den själv så ska jag få den av henne typ som en foderhund. Den nya hunden kommer i slutet av maj så har tänkt lägga i en högre växel med min nuvarande. Hunden kommer ha grundlydnaden när den kommer hem till oss. Den kommer vara ca 8-9månader.

Vet om att dem tar efter varandra. Men jag ser inte direkt att jag har några stora problem med den jag har nu. Och lyckas jag inte träna honom att vara lös så får han ju helt enkelt inte vara de, mer än på inhägnat område.

Min åsikt i frågan står kvar, än mer när du får hem en i gyllene slyngelålder. Men låter bra att lägga på ett kol med lydnaden.

Nu va ju vägen som jag korsade en liten grusväg och bilen kröp fram på vägen så de va ju inte någon större fara direkt. Men jag inser ju själv att jag inte kommer kunna ha honom med mig förrän jag tränat honom bättre som jag även skrev tidigare. Jag hade även koppel med mig och skulle ha hunnit hoppa av hästen och kopplat upp hunden innan bilen kom om han inte lyssnat.

Tråkig moraltant igen, men den här ggn var det lugnt ja. Nästa gång kan det vara ambulansen under utryckning som kommer, eller helt enkelt någon som inte kryper fram. Nästa gång kanske den inte följer med när du vänder om och travar bort. Och ffa så lär du den för varje sådant misslyckat försök att det är okej att ignorera dina kommandon.

Men fick tips av en kille som jobbar som väktare och har hund i tjänsten. att jag skulle ha vanligt koppel på hunden. sen även ett stryphalsband som är kopplat till dubbla spårlinor så de finns långt att gå på. sen koppla loss de vanliga kopplet och hunden skulle då tro han är lös. detta på en äng eller liknande på morgonen då de är mkt harar osv ute. så när/om hunden drar så låter man hunden löpa nästan linan ut. och rycker till. sen ha massa godis och belöna när hunden vänder.

Vill du riskera nackskador så är det en hyfsat effektiv metod. Annars är den ganska dålig. Långlinemetoden - även utan strup - är 'sådär' tycker jag. Många hundar är alldeles för smarta för att gå på den, utan man får hundar som är säkra i lina men inte annars.

Det finns tyvärr inga genvägar, utan det är träna, träna och träna som gäller. A och O är att du måste vara 'mer värd' och roligare än alternativen. Hunden ska VILJA komma till dig hellre än nosa på den busken, springa efter haren etc.

Hundar med förstörd inkallning tränar jag helst med godis + visselpipa. Köttbullar brukar fungera, men det är ju individuellt.

I korthet - bort med ALLT godis i vardagen. Inte en smul. Sen så tar du hundens absoluta favoritgodis, och en visselpipa (om hunden är ovan med visselpipa, det är en förutsättning).

Sätt dig på köksgolvet eller nånstans, med hunden. Vissla i visselpipian och ge hunden en köttbulle/köttbullsbit eller vad för godis du nu valt. Upprepa ca 10 ggr. Gör något annat (utan hunden) en stund, gör om vissla - godis. Håll på så ett tag, brukar inte krävas så många ggr.

Håll dig kvar inomhus, och så när hunden är bara en liiten bit från dig, vissla. Hunden kommer - köttbulle. Du ska INTE säga hundens namn eller hit eller kom. Bara vissla i pipan.

Sen flyttar du ut det på litet, inhägnat område. Låt hunden kissa etc först. Sen visslar du när den är NÄRA dig, köttbulle när den kommer. Kolla gärna efter lägen i början där hunden def kommer (blås inte när den intresserat kollar på något annat).

Utöka. Den ska ha köttbulle VARJE gång den kommer, du ska INTE ropa hit eller något. Bara vissla. Om den inte kommer, vissla igen, gör dig rolig etc och köttbulle när den kommer. Meningen är dock att den aldrig ska misslyckas.

Sen utökar du mer och med, börjar blåsa in hunden när den är påväg att göra något roligt. Kommer den som skjuten ur en kanon vet du att du är på rätt väg. Sen ökar man på helt enkelt och har man gjort rätt kommer du kunna vända hunden från vilket roligt som helst med visselpipan.

Hunden kommer inte se visselpipan som en inkallning, och det är det som är vitsen. Eftersom den lärt sig att nkallning är inte så viktigt (eller än värre, obehagligt) så får man gå runt det. Och hunden kommer inte tolka visselpipan som ett 'kom hit' utan visselpipan = KÖTTBULLAR!! *s*

Så länge man inte förstör det fungerar det tämligen osvikligt. Sen kan man träna på inkallning med ord med visselpipan. MIN rek är att aldrig blanda visselpipa och ord, utan behålla visselpipan som 'reserv'. Dvs när du ska träna kom sen, använd gärna godis etc, men vissla inte först och ropa sen, eller ropa först och vissla sen.

Utan behåll visselpipan som garanterad godisutdelning (dvs fasa aldrig ut godiset, alltid godis med visselpipan).

Ta med dig visselpipan och köttbullarna/motsv när du rider sen.

Jag hoppas verkligen du tar till dig det som b.la alexandra har skrivit om att det är fullständigt livsfarligt med hund i lina när du sitter på hästryggen. Även jag skulle kunna berätta en rikigt obehaglig historia som tyvärr slutade med döden för den inblandade hunden.
( besparar dock de känsliga)

Det var en inackorderad hästägare som jag bara veckan innan hade haft en diskussion med ang att jag tyckte att det verkade riskabelt med hunden l lina, ägaren tyckte äshh har alltid ridit så , min hund min häst -mitt beslut. Som sagt, veckan efter var hon inte lika kaxig!

Har även något svagt minne att det var någon här på buke som hade kört häst med vagn och hunden i lina, hästen blev rädd och hon ramlade ur vagnen, och ser hunden fastna med linan i vagnen som släpas efter skrikandes , hn hittade sen hunden död flera hundra meter bort, vidrigt!

Jag tycker som alexandra , ha hunden lös eller lämna den hemma. Funkar inte inkallningen på marken komemr det inte funka på hästryggen , särskilt om inkallningen på marken alltid är negativt förknippad och egenligen bara lyds för att de inte vågar annat och inte för att de vill.

Själv har jag alltid haft med mina hundar lösa när jag ridit men det kräver att man är ett steg före i tanken, vad finns bakom nästa krök etc.

Själv hade/har jag ofta med mina två hanhundar modell större och sen mammas hanhundar modell större, då försöker jag hålla mig där det inte annars är så mycket andra hundar även om de är duktiga.

Jag kunde kommendera dem fot och då gick de i bredd fot brevid hästen, såg faktiskt lite häftigt ut. Dock visste jag att det räckte med att en av dem pep iväg så fick jag problem att bromsa de andra från ryggen, så behövde jag passera andra hanhundar satt jag oftast av för att bttre koll. Dessutom var det egentligen bara andra hundar som kunde få dem att bi ohörsamma, vilt hade de lärt sig var ajabaja!

Så träna och ha den sen lös!

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: LECH
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 702
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 530
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 717
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar